Tuesday, December 21, 2010

HILANGKAN KETAGIH ROKOK!!

Emmm...rupanya dah lama aku tak hapdetkan blog ni....Bukan la sibuk sangat,tapi kalau musim cuti sekolah ni memang tak merasa sangat nak mengadap komputer,berbaris anak2 menunggu giliran masing2,terpaksa la maknya beralah!!

Baru ni balik ke rumah mak di Mentakab,seronok tengok abah dah berenti merokok...Itu la kadang setiap musibah ada hikmahnya kan!!Dah setahun lebih abah berenti merokok(dulu boleh dikatakan perokok tegar),mak selalu bising,kadang katanya cam berganti puntung...abis je,hidupkan satu lagi!!

Tapi kerana mengalami katarak mata yang memerlukan pembedahan,maka abah terpaksa berenti merokok!Alhamdulillah,nampak ok dah tapi risau la plak,sebab dia dah gantikan rokok dengan gula2 hacks hitam tu!Memang la betul bila mak kata,"ok la makan gula2 hacks tu,50 sen sari je...kalau rokok dah dekat 10 hengget sari"!!Masalahnya,aku bimbang gak...tiap2 hari makan gula2 hacks tu,takut ada efek lain la plak...Orang kalau dah merokok ni memang payah nak kikis ketagihnya tu ek...Tu la pasal penagih dadah tu, susah nak hilangkan rasa ketagih diorang.

Suami aku memang tak merokok,jadi dia berusaha sangat supaya anak2 mengikut jejak langkah dia...tapi anak sulong aku penah la ngada2 cuba untuk merokok(curi2 merokok).Masa tu dia dah belajar di U,rasa dah besar sangat la tu!Bila ayah dia dapat tau,ayahnya hulurkan pada dia duit 10 hengget ngan 1 lighter....Ayah dia cabar dia untuk bakar duit 10 hengget tu....hehehe..terketar2 dia,tak sanggup nak bakar duit tu.Ayah dia bukannya apa,saja nak suruh anak dia berfikir,kalau dia menghisap rokok tu,sama je macam dia membakar duit!!Setakat ni nampak ok je,tapi kat tempat dia belajar tak tau la....harap2 dia pikir la sendiri.!!

Thursday, November 11, 2010

BIOR BETUL!!

Pagi ni aku gi sebuah pasaraya....harga gula pasir kasar Prai RM1.90 sekilo.....Eh! harga gula dah naik ke...atau aku je yang tak tau!!

Bior betul....bila masa harga gula naik ni???

Atau harga gula terpaksa dinaikkan kerana harga minyak yang dah naik!!

Beras Nasional (beras untuk orang miskin)pun dah lama tak nampak di pasaran....Ini beras utama pilihan aku!!

Dah naik boring citer pasal harga barang naik ni......

Gaji tak naik2 plak....dahtu bonus untuk kaitangan awam pun tak ada.....bagi bantuan RM500 tu....bunyinya cam bagi sedekah je kat kakitangan awam.....

Iya la biasanya orang sebut bantuan banjir,bantuan warga emas....tak sama standard gitu  ke??Nampak cam susah sangat nak bagi bonus.......banyak sangat alasan!!

Sori la ek..sesapa yang tak setuju ngan aku....ini hanya pendapat aku sorang!!... huhuhu....

Wednesday, November 10, 2010

SYUKUR YA ALLAH......dan TERIMAKASIH CIKGU!!

Alhamdulillah!!Hari ni Haziq dah berjaya memecahkan rekod ......rekod UPSR di antara adik beradiknya.Sebelum ni paling tinggi pun hanya 4A1B yang dipegang oleh along dan angah.Lama menanti,untuk melihat sesuatu yang lain....sehingga anak ke 5,baru berlaku kejutan!Anak anak aku memang sangat lemah dalam subjek BI,termasuk Haziq!

Aku sangat bersyukur kepada Allah kerana mengurniakan seorang insan yang dapat merealisasikan impian Haziq untuk mendapat keputusan yang cemerlang.Terima kasih cikgu Roseni.....cikgu yang pernah menemui aku dan memohon agar aku memasukkan Haziq dalam program tuisyen di sekolah.Dia begitu berkeyakinan yang Haziq boleh memperbaiki subjek BI dengan bantuan dia.Aku sendiri tak begitu yakin yang Haziq boleh melakukannya kerana ketika itu ,cuma tinggal 2 bulan sebelum peperiksaan sebenar!

Hari ni..seusai majlis,aku menemui guru2 tahun 6,tapi Cikgu Roseni,bagi aku sangat istimewa...Aku ucapkan syukur dan terimakasihku kepadanya,dalam suasana yang penuh syahdu,kami tidak dapat menahan perasan...Aku merangkulnya...kami  saling bertangisan....sungguh mengharukan.Aku dapat merasakan perasaannya ketika itu...tangisan kegembiraan seorang pendidik kerana berjaya membuktikan bahawa usahanya selama ini tidak sia2.Semoga ada ramai cikgu,yang dapat mencontohi cikgu Roseni,jujur,ikhlas dan penyayang terhadap pelajarnya....tapi,jangan salah faham,kejayaan Haziq bukan atas usaha cikgu Roseni seorang, ianya atas kerjasama dan gandingan semua cikgu yang terlibat...kalau tidak tak mungkin sekolah Haziq berjaya melahirkan 34 pelajar 5A dan 33 pelajar lagi mendapat 4A1B....Tahniah pada semua!!

Monday, November 1, 2010

ALAHAI RINGTONE!!

Wah!Petang tadi dan  le aku melepak seround dgn kengkawan depan rumah ni....Apa yang paling menarik perhatian aku ialah  ringtone telefon salah sorang dari mereka...Main ko,tone mesej dia cam bunyi announcement  kat KLIA je gayanya!!Ting tong.....bla..bla..bla...sedap gak bunyinya..hehehe..

Cakap pasal ringtone,teringat kat anak aku yang sorang ni,.. Ada la beberapa tahun lepas,sibuk benor orang guna ringtone suara anak kucing mengiau kan..Ntah mana plak dia dapat idea,dirakamnya suara anjing menyalak dan dijadikan ringtone mesej dia.Kebetulan ada cina kat taman ni yang bela anjing,jadi dia sengaja dok kat depan pagar dan rakamkan suara anjing tu menyalak!Nak jadikan cerita,satu ari tu...masa dalam perjalanan balik dari K.L-Kuantan,kitorang singgah di sebuah masjid dalam daerahTemerloh untuk bersolat.Oleh sebab kesengalannya,tak dimatikannya telefon dia....Dah la waktu tu orang sembahyang berjemaah,tetiba plak telefon dia dok menyalak kat dalam masjid!Apalagi....usai je solat...Zakwan jadi mangsa kemarahan abang2nya.....

Baru2 ni dia buat hal lagi....telefon dia dah rosak,jadi dia guna telefon adik dia yang dok kat asrama tu!Ya la telefon tu jarang2 digunakan,hanya sesekali bila adik dia balik baru la telefon tu aktif.Minggu tu adik dia balik dari asrama,dan keesokanya dia pergi ke perpustakaan di bandar.Al kisahnya....waktu adiknya tengah dok dalam tandas,tetiba bunyi orang azan,terkejut la kawan tu...Rupa2nya azan tu datang dari telefon dia....sengal betul la Zakwan!!

Thursday, October 28, 2010

NANGOI .....

Hujung2 tahun ni,nampaknya anak2 pun dah mula sibuk buat persediaan untuk peperiksaan akhir tahun.Zakwan yang selama ni tak penah ambik pot pasal 'exam' tiba2 je berubah angin secara mendadak....Dah hampir seminggu,dia dan beberapa orang kawan dia dok melepak kat anjung rumah ni belajar secara berkumpulan.Seminggu ni jugak la aku pun dok sibuk melayan tetamu2 Zakwan,siapkan air dan sedikit juadah sambil diorang belajar tu.Aku pun rasa seronok tengok diorang dok kat depan mata,nampak apa yang diorang buat,penat sikit pun tak apa,janji diorang betul2 belajar.

Semalam Izzah bertanya tentang maksud2 perkataan yang dia tak faham...kadang payah jugak kita nak menerangkannya,sebab kita jarang guna perkataan tu atau memang tak pernah dengar pun orang menyebutnya.Aku teringat kat arwah uwan ....dulu arwah uwan banyak guna perkataan yang aku tak pernah dengar,contohnya arwah uwan kata "air tu soom"-maksudnya air tu suam....."berpantih"-bercelak...
nangoi???dulu arwah uwan suka guna perkataan nangoi...kadang ayatnya...."jangan abihkan semua,tinggal la sikit ke nangoi2 tu kang"!Perkataan nangoi tu kadang ditujukan pada cucu2nya...atau orang lain juga.Perkataan nangoi tu dah memang selalu bermain dibibir orang2 di kejiranan dan sedaramara aku,sampai la satu ari tu kak long aku bertanya pada arwah uwan apa maksudnya?Arwah uwan aku kata,dia pun tak tau apa maksudnya,sebab perkataan tu dah jadi perkataan turun temurun dari orang2 terdahulu.

Kebetulan masa tu kitorang  masih bersekolah,abah plak baru  belikan kamus dewan,jadi kitorang pun carilah maknanya.....terkejut gak bila tengok maksud nangoi tu.."anak babi yang berderet2"!!Apalagi kitorang pun bagitau la kat arwah uwan...mengucap panjang dia!!Bahaya gak kan kalau main sebut je tapi tak tau makna!!

Tuesday, October 12, 2010

EEIII....SABOR JE LA KORANG NI !!!

Semalam pada hari yang sama aku dapat message dari 2 orang hero aku....macam berjanji la plak,padahal sorang di Bangi,sorang di Penang.

"ibu, balik nanti nak ikan keli masak lemak cili padi okay ? mengidam lak aihhh. =)"ni message dari along.

"nanti angah balik tlg wat dadih..hahah..matbe agh cuti sem lewat kot..de program.."ni plak message dari angah...

 

Adoi la...anak2 aku ni,buat aku serabut perut je...Kalau nak order makan apa pun,tunggu la dah balik nanti.Bila diorang order camni,kita rasa tak senang hati...ia la kan...diorang semua pun akan bercuti dalam bulan 11 nanti...lambat lagi tu!!Tanya la mana2 ibu pun bila anak2 teringin nak makan apa2 pun,mesti kita takkan ambik masa yang lama untuk sediakan...betul tak??Kalau boleh nak masakkan terus,kita rasa tak senang hati selagi tak memenuhi permintaan anak2...khasnya bab makan!!

 

Masa bulan puasa lepas pun gitu...baru 2-3 ari puasa dah  bagitau,kalau diorang balik nanti nak makan makanan kegemaran diorang,yang sorang suruh buatkan puding karamel,spagetti,patin masak tempoyak,kuih lopes....yang sorang lagi suruh beli biskut marie sebab nak makan kek batik pastu boleh plak suruh aku stanby kurma banyak2 sikit...nak makan cekodok kurma,dengar cam kelakarkan.....Order bagai nak rak,padahal diorang nak balik tu seminggu sebelum raya.Hari2 la kita dok risaukan diorang...bila kita masak makanan kegemaran diorang,mula la teringatkan diorang...Apa taknya,masa tu ari2 buat cekodok kurma sebab ayahnya tak boleh makan mende lain,berpantang lepas eksiden tu!!

Kadang2 aku terpikir gak,agak2nya kan kalau kita dah tua nanti,boleh ke anak2  layan selera kita plak...huhuhu....


Monday, October 11, 2010

ORANG TAK LAYAN!

Sepanjang sebulan lebih suami aku bercuti lepas eksiden tu ari...aku la yang terpaksa mengambil alih menghantar anak2 ke sekolah...biasanya dia yang hantar dan terus ke pejabat,tugas aku plak cuma mengambil anak2 je!Semasa menghantar anak2,aku perasan juga ada sorang budak lelaki yang selalu menunggu teksi untuk ke sekolah.Tak tahu kenapa,satu ari tu aku tergerak hati nak menumpangkan dia...sebab aku rasa kesian la plak,nak kata dah besar sangat baru tahun 6,tapi keluarga dia boleh percaya lepaskan dia sorang...

Mula2 dia agak malu2 dan takut ...tapi bila dah selalu aku tumpangkan dia pergi sekolah...waktu balik pun dia nampak cam menempel je nak menumpang!!Aku tak kisah pun sebab kalau dia naik ke tidak...aku memang akan pergi dan balik seperti biasa,ke destinasi yang sama.Aku sebenarnya tak berapa kenal dengan keluarga budak tu sebab dia tinggal di taman  lain yang berada jauh ke sebelah dalam dari taman aku ni!Oleh kerana rumah dia agak jauh ke dalam,selalunya waktu balik, aku akan  menghantar dia terus ke depan rumahnya.

Dah masuk 2 bulan ni,baru le aku berpeluang berbual dengan dia,itu pun sementara menunggu Hana dan Izzah membeli jajan dia di sebuah kedai.Biasa la soklan makcik2....nama apa?pastu  tanya pasal keluarga dia...adik beradiknya...hanya sekadar nak beramah mesra je...Amirul namanya....anak ke 5 dari 9 orang adik beradik...menurut cerita dia,ayahnya seorang pemandu lori yang dah lama tinggalkan mak dia selepas berkahwin lain.Dia tak tahu ayahnya dimana sebab ayahnya dah lama tak balik menjengok mereka.Ibunya bekerja sebagai atendan di Hospital dan terpaksa menanggung anak seramai 7 orang(sepatutnya 9,tapi 2 orang dah meninggal masa kecil ).Mujur juga abang sulongnya(22 tahun) dah bekerja,sebagai pengawal keselamatan di hospital,jadi abangnya la yang selalu menghantar ibunya pergi bekerja.

Aku rasa sangat bersimpati dengannya...dari cerita dia  aku tau dia begitu kecewa dengan ayahnya.Aku cuba untuk meredakan ketidakpuasan hatinya dengan memberikan nasihat agar dia,adik beradik lebih menghargai jasa ibunya yang bersusah payah membesarkan mereka.Aku pesan kat dia supaya belajar bersungguh2 supaya menjadi orang yang berilmu dan dapat mengubah masa depan keluarganya...juga jangan terlibat dengan budak2 nakal dan jauhkan diri dari aktiviti yang tak sihat!!Aku katakan pada dia,soal ayahnya tu terpulang kepada Allah yang menentukannya nanti....

Aku perasan juga ada 2 orang  jiran yang agak hampir dengan  rumah Amirul tu pun menghantar dan mengambil anak diorang dari sekolah yang sama....pelik jugakan, takkan la mereka tak pernah terserempak dengan Amirul ni yang berjalan kaki pergi dan balik dari rumah ke jalan besar,sedangkan yang sorang tu tinggal beberapa pintu je dari rumah Amirul.Aku sekadar bertanya dengan Amirul....."Bukan ke jiran kat rumah awak tu pun hantar anak dia ke sekolah,napa awak tak tumpang dia?"Amirul jawab"orang tak layan"!!Terasa sedih bila mendengar jawapan sebegitu dari seorang budak.........jadi fikir2kan la bersama!!

Sunday, October 10, 2010

ARGHH....TAK RELA DIPERDAYA BEGINI!!!

Sumber diperolehi dari Facebook!!

Utk sape2 yg nak pegi indon @ dah penah pegi indon tp ada perancangan nak pegi lg... bacala statement azizah elias ok.. coz parents dia memang duduk kat sana ( Bandung ) & dia tau selok-belok pemakanan org2 kat sana ..

Just FYI & our knowledge only. 



YANG PASTI DI JAKARTA , BANDUNG , MEDAN , SURABAYA,YOGJAKARTA,MAKASSAR DAN BALI . TEMPAT LAIN X SURE LA PLAK.....

PESANAN,
KEPADA SESIAPA YANG BERHAJAT UNTUK BERCUTI KE INDONESIA DI NASIHATKAN SUPAYA TIDAK MAKAN DI GERAI-GERAI TEPI JALAN ATAU DI PASARAYA.


PERINGATAN SUPAYA TIDAK MEMESAN NASI GORENG CAMPUR / GILA , BAKSO SAPI DAN SATE KERANA TERDAPAT CAMPURAN BABI DAN TIKUS. DI INDONESIA SAPI A.K.A LEMBU DAN AYAM MAHAL SO
DIAORANG GANTIKAN DENGAN DAGING BABI DAN TIKUS.



YUMMY!!

BERHATI-HATILAH PADA MEREKA YANG HENDAK PERGI BERCUTI DI SEKITAR BALI, BANDUNG , JAKARTA ... INDONESIA


Pada mereka yang pernah pergi Indonesia ...korang sure ke yang korang makan tuh ayam goreng? Hehehe ..??? Betul ke, macam tak percaya gitu??????? Di beberapa tempat di Indonesia tikus sawah ada yang dimakan? Kalau tidak ingin memakannya di interview aje dulu dagingnya? Tetapi yang paling membedakan adalah struktur tulangnya, tiap binatang ada bedanya maka, harus belajar anatomi tikus, ayam dll..




 PENGUMUMAN !!!!!!!


Hati-hati... ...kelihatannya seperti daging ayam....?




Monday, September 27, 2010

HARAP, BELUM TERLAMBAT UNTUK UCAPKAN SALAM AIDIL FITRI!!

Mak oii....dah naik bersawang blog aku ni.....bznya mengalahkan menteri...sampai terlupa nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri,Maaf Zahir Batin pada kengkawan semua...Harap2 ucapan tu masih relevan lagik....hehehe...walaupun ramai dah selamat menamatkan puasa sunat aidil fitri la plak!!

Raya tahun ni,sangat bermakna dan menjadi sejarah dalam hidup kami sekeluarga,bila abah ngan mak sanggup meraikannya bersama kami di rumah kami.Selalunya anak2 akan balik beraya ke rumah family,ni diorang plak yang berkorban untuk meraikannya di sini.Ini semua sebab keadaan suami aku....huhuhu...terharukan!!

Selepas hari raya ke3 baru mak ngan abah balik....tapi beberapa hari lepas tu,aku dikhabarkan yang mak demam teruk,sampai tak larat nak bangun....sakit kepala sesangat.Rupanya mak menjadi suspek demam denggi...mujur tak sampai masuk wad,cuma berulang alik ke klinik dan dimasukkan air setiap hari.Hari Jumaat tu aku berkejar ke rumah mak,itupun pergi dengan Zakwan,anak ke3 aku...buat peneman je la.Kebetulan pulak Haziq tengah sibuk buat persiapan menghadapi UPSR,hari2 ada kelas termasuk hari Ahad.
.
Masa aku sampai tu,keadaan mak memang nampak teruk,sampaikan tak boleh nak celik mata....dia dok kata kepala dia pening sangat sampai rasa nak pecah!!Malam tu adik aku panggil seorang ustaz,jiran mak.Dia ada kebolehan mengubat menggunakan perubatan Islam.Mak aku ni memang jenis yang lemah semangat,asal demam sikit,mudah benor mengalami gangguan.Ustaz tu memulakan pengubatannya dengan bacaan Yassin,sambil meletakkan tangannya di atas perut mak, sebab selain dari sakit kepala dia mengadu sakit perut yang teramat sangat.

Selepas melepasi beberapa ayat...mak kelihatan lebih tenang dan pulih sedikit...sakit kepala dan perutnya semakin hilang!!Tapi Ustaz merasakan ada sesuatu yang tak kena berada di dalam rumah mak....setelah menamatkan surah Yassin..maka bermula la operasi melawan gangguan tersebut melalui adik aku yang "down syndrome"tu.Ustaz kata,benda2 macam ni memang suka memilih orang2 macam adik aku tu....yang tak boleh berkomunikasi tapi  faham apa yang kita cakap!!Walaupun bertubuh kecil,seperti budak bersekolah rendah,tapi malam tu, 6 orang yang memegang dia pun lelah dibuatnya.....kuat betul dia....tapi yang sebenarnya bukan dia pun!!

Tapi beberapa hari berikutnya kami dikejutkan pulak,adik perempuan aku dimasukkan ke hospital Selayang kerana denggi berdarah!!Risau kami dibuatnya,mengenangkan anak2nya yang baru berusia 3 dan setahun tu buat aku rasa sedih....Pulak tu aku tak berkesempatan untuk melawat dia sebab Haziq akan menjalani peperiksaan UPSR....Hanya iringan doa saja yang mampu aku berikan semoga mak ngan adikku cepat sembuh....Kini adikku telah pun pulang ke rumah.

Alhamdulillah!! Mereka telah beransur pulih,walaupun badan masih terasa lemah dan letih...semoga mereka kembali sihat seperti sediakala!!

Sunday, August 22, 2010

BIMBANGNYA SAYA!!

Melihatkan fenomena pembuangan bayi yang semakin parah masakini memang menakutkan.....Hati ibu bapa mana yang tak risau dengan anak2 yang  tinggal berjauhan dari mereka.Hanya pesanan dan doa saja mampu mengiringi agar mereka terpelihara dari melakukan perkara2 maksiat dan terkutuk itu!!

Bukan itu je,kes penculikan kanak2 pun dah kedengaran semula....sangat membimbangkan.Pagi tadi saya terbaca kegagalan pihak penculik melakukan penculikan di sebuah sek.cina di Perak.Hati saya terus terbayangkan anak2 yang belajar di sekolah rendah.Saya cukup bimbangkan Hana sebab dia jenis yang berani....Tekad saya dalam hati,dia balik nanti saya akan nasihatkan dia....

Kebetulan pula arini saya ada hal di bandar,saya ambil Hana agak lewat sikit,risaunya hati saya,tuhan saja yang tahu.Bila lihat Hana ada dalam kawasan sekolah,lega rasanya.Hana naik je kereta saya terus buka cerita ...saya bagitau Hana,"Hana,kalau ada sesiapa yang Hana tak kenal ajak balik,Hana jangan ikut tau....kecuali macam atuk ke wan atau mak long,mak tam....kira kalau Hana kenal baru boleh ikut"!"kalau kawan ayah ke?"tanya Hana...."Tak payah..tak de kawan ayah atau kawan ibu yang nak ambik Hana,hanya ibu atau ayah je yang akan ambik Hana....lain pada tu orang jahat."!

"Ala ibu,kalau orang tu kata,mari la saya ni kawan ibu awak,Hana boleh tanya dia,kalau awak kawan ibu,apa nama sebenar ibu saya??Kalau dia tak boleh jawab,dia penipu la"!!adoi.....sabor je la anak!!

Wednesday, August 18, 2010

HANA MEMANG COOL!!

Arini dah ari ke 9 kita berpuasa,maknanya dah masuk 9 ari Hana,si bongsu saya mempertahankan puasanya.Nampaknya tahun ni dia semakin matang....ari pertama je dia ada la merengek2 lapar tapi ari berikutnya dah ok...Apa taknya,berbuka je dia terkam nasi dulu...tak macam anak2 yang lain,makan kuih2 dulu.Waktu sahur nasinya sama banyak masa waktu berbuka....susu plak segelas,tu agaknya buat Hana tak rasa lapar!

Aktiviti petang dia berjalan cam biasa,asal petang je dia mesti nak keluar main....kita ni kesiankan dia takut dia penat tapi Hana relax je...Walaupun gitu saya tak kasi dia main jauh2 ,hanya depan rumah je....atau kat Taman depan tu ...Semalam dia bermain dengan anak jiran saya yang sebaya dengan dia,tapi kawannya tak puasa.Kawannya tu anak sulong,bersekolah pulak di pra sek.keb cina...saya tak nafikan memang susah sikit nak mengajar anak sulong berpuasa,sebab dia selalu akan rasa keliru,kenapa dia je kena puasa sedangkan adik2 tak perlu puasa.Tambahan lagi faktor sekolahnya yang bercampur dengan anak2 cina...bulan puasa ni pun,sekolah tetap sediakan makanan untuk mereka....Tak macam pra sek Hana,tidak ada makanan disediakan dan majoriti murid2nya semua pun berpuasa.

Petang semalam saya lihat Tasya,kawan Hana tu makan aiskrim depan Hana....tengok Hana cool je,tak de la dia merengek nak makan aiskrim atau nampak  cam teringin ke...Untuk nak menguji Hana suami saya tanya Hana,"Hana,tengok tasya makan aiskrim,Hana tak teringin ke??Ke Hana dah rasa aiskrim Tasya tu sikit"?"Eh,mana ada,Hana puasa la...Hana tak makan pun,Hana cuma belanja Tasya je"!La....rupanya Hana yang belikan aiskrim tu untuk Tasya...lawak la,orang puasa belanja orang tak puasa,pastu makan depan orang yang puasa tu.....hihihi...

Wednesday, August 11, 2010

SALAM RAMADHAN

Alhamdulillah..arini seluruh umat islam telah mula menjalani ibadah berpuasa ...Saya ingin mengucapkan,selamat berpuasa buat semuanya,semoga tahun ini akan lebih membawa keberkatan dan keinsafan kepada  kita,mudah2an kita sentiasa dirahmati oleh Allah SWT. Terimakasih pada yang mendoakan kesembuhan buat suami saya...nampaknya kesihatan dia semakin pulih walaupun masih lagi bercuti....

Harap2 tahun ni Hana mampu berpuasa penuh...Seperti selalu,rasanya bulan puasa ni bulan paling menjimatkan dari segi kewangan dan tenaga kerja....hehehe...sebab hanya perlu memasak pada waktu petang je...masa sahur,tak la teruk sangat juga,kalau dibandingkan dengan bulan lain...Awal2 lagi anak2 dah pesan,menu manisan untuk hari pertama berbuka puasa....'puding karamel'...hmm....alhamdulillah dah disejukkan dalam peti.Untuk suami,saya akan sediakan 'cekodok kurma' untuk dia,sebab dia kena berpantang makan(banyak makanan yg tidak sesuai untuk orang yang mengalami patah macam dia).

Apa yang kurang menyeronokkan tahun ni,sebab tak dapat nak pergi bertarawih....tak sampai ati nak tinggalkan suami yang kurang sihat gitu...Dia pun cam terkilan jugak....tapi menaruh gak harapan,seminggu  dua nanti...boleh pergi kot!!

Thursday, July 29, 2010

MALANG TIDAK BERBAU!!!

Mungkin aku terpaksa berehat dari berblog buat sementara  waktu ni.....Jumaat lepas suami aku eksiden,jatuh motor selepas dihimpit oleh sebuah kereta sewaktu dalam perjalanan ke tempat kerja....Tak la teruk sangat,tapi berjahit la kepala...patah tulang selangka dan tulang rusuk....3 hari jugak la dok spital!!Kesian tengokkan dia sebab tak larat nak bangun dan baring..Selepas keluar spital tu,kami dah bawa dia ke bomoh patah dan alhamdulillah...nampaknya tahan la sikit.
Aku pun tak ada masa nak online sangat, sebab sibuk melayan dia ngan anak2,dan sejak balik dari spital ni pun ramai jiran2 dan sedaramara yang datang berziarah,jadi aku sibuk  melayan tetamu.....Tak de apa yang aku harapkan...cukuplah sekadar doa dari teman2 di sini.... semoga dia pulih seperti sediakala!!Kami redha dengan ujian dariNYA.....

Wednesday, July 21, 2010

MEMANG AKU HANGIN....

Semalam masa mengemas bilik anak lelaki...terjumpa telefon anak yang form 4 tu,bersepah je kat atas katil.Tah camana tergerak hati nak tengok baki kredit dia...tapi sebab telefon dia lain pesyen sikit,terbukak message inbox.So aku pun baca message yg ada....terdapat 3 message dari kawan satu taman ni yang mintak dia tolong hantarkan kasut,sejak dari Sabtu hingga pagi Isnin.....dalam message tu kawannya tu suruh dia datang ke rumah bawakkan kasut yang dia nak pinjam tu.Pelik gak,kasut apa yang dia maksudkan,kalau takat kasut sekolah....anak aku pun cuma ada sepasang je....kasut sekolah diorang ni warna hitam.

Syok ni,aku memang suka bab siasat menyiasat ni....aku gi kat tempat kasut,dok perati kasut2 yang ada.Baru aku perasan,kasut Angah yang warna hitam tu tak de....Jangan2 dia pinjamkan kasut Angah kat kawan dia,tak pe tunggu dia balik.Dia balik dari sekolah terus aku tanyakan pasal kasut Angah,mula2 tu dia macam buat blurr...x tau la konon...sebab takut!!Tapi lepas aku tunjukkkan message dia tu baru dia nak ngaku.Ha... tu yang buat aku lagi hangin.....aku tanyakan juga sampai bila dia nak pinjam.Dia sendiri pun tak pasti sampai bila.....aik,panjang lagi masa sekolah untuk tahun ni......

Aku ni bukan la berkira sangat,tapi  aku rasa memang tak munasabah langsung dia meminjamkan kasut Angah tu,Dia sendiri tak berani nak pakai kasut Angah,boleh pulak meminjamkan kat orang lain.Sebenarnya kasut tu kasut berjenama dan harganya pun melebihi RM100....,Angah beli dengan menggunakan duitnya sendiri.Itupun hasil dari dia bekerja di restoran makanan segera semasa menunggu keputusan SPM aritu.Angah ni jenis yang sangat cermat dan pandai berjimat...untuk nak mendapatkan sesuatu barang yang dia berkenan,dia akan mengumpul duit sikit2.Dia akan fikir banyak kali untuk nak membeli sesuatu barang.Kasut yang dia tinggalkan ni pun,dia dah bagitau  yang dia akan ambil masa balik cuti raya nanti,sebab barang yang dia bawak ke Penang tu dah banyak sangat.Semasa nak masuk ke uitm tu ari,suami aku cuma bayarkan yuran pendaftaran sebanyak RM570...kemudian topupkan separuh harga laptop dia....untuk keperluan yang lain semua gunakan duit dia...duit dari biasiswa yang dia simpan untuk 5 tahun,dari tingkatan 1-5,duit dermasiswa dari yayasan  RM500,duit gaji dia masa keje 3 bulan.....setakat ni duit poket dia pun dia gunakan duit dia sendiri.Sedih pun ada bila fikirkan Angah cuba untuk meringankan beban ayahnya....Baru2 ni dia ada call,dia cerita tentang suasana di sana,dan sempat pulak tu dia bagitau,yang makanan paling murah dia makan tengahari cuma RM1.60..nasi +telor....fuh!berkira betul.....tu yang buat aku rasa tak patut untuk nak menolong orang lain, menggunakan barang dia!!

Kalau ikutkan memang aku hangin ngan anak aku yang sorang ni.....sengal betul,apa la salahnya cakap kat kawan dia yang dia pun tak de kasut lebih untuk dipinjamkan sebab kasut sekolah dia memang sepasang je.Dahtu sakit hati je,bila dia dipaksa2 oleh kawan dia untuk hantarkan kasut ke rumah dia...banyak cantekk ek,dia nak pinjam barang orang,suruh orang hantarkan kat rumah dia.Aku memang perasan pun anak aku ni selalu sangat di buli oleh kawan2,sejak dari sekolah rendah....tu yang aku tak berani nak lepaskan dia belajar jauh.Selepas PMR,dia sebut jugak nak masuk ke sek.teknik tapi aku tak benarkan sebab cara dia,membuatkan kita tak yakin dia boleh survive!!Kalau ikutkan aku,memang tak bersimpati sangat ngan budak tu,sebab keluarga dia bukan la orang susah sangat ...ada kereta,ada motor,budak tu pun pakai telefon bimbit.Dia pun cuma 2 beradik je....sedangkan aku ada 7 orang anak.Takkan la tak boleh beli kasut sepasang,sedangkan rokok pun dia mampu beli.(memang geram tengok budak sekolah hisap rokok)Kasut sekolah anak aku tu pun bukan mahal sangat reganya cuma RM25 je...tu pun mampu beli sepasang je.

Monday, July 19, 2010

CHICKENPOX OR CHICKEN PORK???

"Chickenpox"....biasa kan dengar perkataan tu....tapi kalau zaman  dulu,selalunya dengar cikgu ngan doktor je sebut perkataan tu....makcik2 kat rumah panggil "demam campak",tak pun "demam buah" la..atau "cacar" gitu...Tapi zaman sekarang,semua orang pun dah pandai meyebutnya ....sampaikan budak2 kecik pun reti sebut,tapi tak tau la diorang tau  maknanya tu... .Baru2 ni anak bongsu saya si Hana mengorder nak makan chickenpox....tentu la terkejut budak yang mengambik order tu kan....faham2 je la sebutan cara budak2...silap2 dengar bunyinya macam "chicken pork".....tapi sebenarnya Hana maksudkan ialah "chicken chop"!!

Pasal tersalah cakap nikan....teringat masa zaman sekolah dulu...masa tu saya di tingkatan 4.Petang tu kami melepak selepas berlatih sukan dipadang...memang la penat dan haus...Tiba2 sorang kawan bagi idea paling cantekk..."Eh,bebudak,jom kita gi sekolah sebelah nak,pekena waterfall!!"Apalagi semua pun berpandangan sesama sendiri,lepas tu berderai ketawa kami.....kawan saya tu sebenarnya maksudkan air "water cooler" kat sekolah sebelah tu,...hehehe....sukahati je kan gi sekolah orang!!

Thursday, July 15, 2010

DAPAT SURAT CINTA.......

Petang semalam koi dikunjungi oleh 2 orang rodong....kononya nak wat kejutan, ala2 terjah gitu....koi pulok,tak tau ngapa...semalam te memang rasa malas ngat nak wat makan petang,sokmo ada je !!Koi kabo ke deme,padan muka hokme...tu la... lain kali kalo nak datang tepon dulu....dah te, nampoknya pekena air je la!!

Kononya deme tu nak wat kejutan sebab nok nengok keadaan koi,nok menanya kabor ..maklum la semenjak koi menutup akaun FB....ramai ngat rodong yang meshkil ngat..bakpe tetiba2 koi senyak teruh !!Deme tu kira nak meyiasat la gamoknya.....koi kabo ke deme,payoh ngat jadi orang glamer ni.....hihihi...perasan!!

Semalam te,dan koi bukak ceriter ke rodong,mintok pendapat deme,pasainya koi baru je dapat surat cinta beberapa ari lepas...kot2 la rodong koi boleh nolong!!Koi pening ngat ni,mana koi nak tala ke ni.....surat cinta koi tu bernilai RM300.....gampang betol!!Kiranya ni la kali pertama koi dapat surat cinta te......tapi koi doh sesok semacang!!Rodong koi kabor...aok buat bodo je....esok2 masa ada diskaun,baru aok gi bayor!!Eiii...boleh ke gitu,koi bimbang terus dapat waran tangkap je.Rodong koi nanya ke koi,aok penah chek dak kat MYEG ??Mendenya pulok te....???Rodong koi citer,yang dia baru 3 kali dapat surat cinta tu,ketnya bila dia chek kat myeg te....dia ada 36 saman.......waabe!!Goner gitu???......rodong koi kabo..dia pun heran,bakpe leh jadi gitu.......tak tau le ntah mana datangnya!!!Rodong koi kate...kerajaan tengoh sengkek benor ke??

Belum abih pening koi ni....tup2 banyok pulok rega barang2 naik malam tadi.....buat koi naik hangin je......weiii sesoknya koi ni...mikir pulok bulan depan pose,raye....baju raye anok2 pun tok nampok ke bayangnya lagi ni.....arghhh......migraine koi!!

Meling-Meling - Anok Semantan(Ace Layan Lagu Termerloh pulok)!!

Tuesday, July 13, 2010

DAPAT AWARD ....

Kelakar la plak...aku ni bukan reti sangat main2 award ni...tapi apa2 pun tima kasih la pada pemberi award...en.endiem(koi orang pahang) n en.mazru(koi anak pahang)....sebelum ni penah gak dapat award dari maiyah(perjalananku masih panjang)..tapi masa tu tak tau nak ambik camna..hahaha....
Sebut pasal Maiyah ni kan....hati tu bertanya2 jugak apsal dah lama blog dia tak dihapdet ek....rindu kat dia!!Agak2 apakhabar dia sekarang.....kalau dok dekat2 tu teringin gak nak gi melawat dia......Ada sapa2 tau kabarnya si Maiyah???
Mazru goner plak nak beri ke orang lain award ni,koi tak reti nak tagkannya???..huhuhu...

Sunday, July 11, 2010

KERANA HARTA DUNIA......SANGGUP BUAT APA SAJA!!!

Minggu lepas semasa bermalam dirumah kakak ipar,dia bertanya pada suami saya pasal rumah tinggalan arwah mak diorang....Mereka ni sebenarnya cuma 2 beradik,oleh kerana kakak tinggal di Selangor dan kami punya rumah sendiri,jadi rumah arwah tu tinggal kosong begitu....Oleh kerana anak sepupu suami ada masalah rumah,maka sekarang ni mereka sekeluarga yang tinggal dirumah tersebut.Kami pun tidak berniat untuk menyewakan rumah tu,cukup sekadar mereka menjaga rumah dan segala peralatannya dengan baik...mudah2an segala kebajikan akan terus dapat kepada arwah mak!!

Kakak ipar mengingatkan suami saya supaya selalu melawat ke rumah tu,takut2 esok hakmilik tanah dah bertukar pada penama lain...Bila dengar akak cakap camtu kitorang gelakkan je...tak logik langsung!!Betul ke tak logik....????Tapi bila dengar cerita akak pasal jiran dia.....terlopong gak kitorang!!

Kisahnya.....akak berjiran dengan Nani....rumah yang mereka duduki sekarang ni,ialah rumah teres 2 tingkat.Nani ialah seorang balu,mempunyai 2 orang anak.Walaupun begitu Nani ni boleh la dikategorikan sebagai balu berharta sebab arwah suaminya dulu orang yang berpangkat.Nak dijadikan cerita...baru2 ni Nani pergi ke pejabat tanah untuk membayar cukai tanah,memang terkejut beruk la dia bila orang pejabat tanah bagitau yang cukai tanah tu bukan lagi atas namanya,tapi dah bertukar kepada nama abangnya.Apalagi meraung la si Nani ni....iya la sesapa pun mesti terkezut bila rumah yang dibeli atas namanya,dan dah dihuni hampir 10 tahun tiba2 boleh bertukar nama....bukan tu je pihak yang menukarkan namanya tu memaklumkan bahawa Nani ni telah meninggal dan tidak meninggalkan waris!!

Oleh kerana tidak berpuas hati maka dia pun mohon untuk meneliti semula dokumen yang menyebabkan pihak lain menukarkan penama rumahnya.....Setelah di siasat,maka pada tarikh permohonan di buat ....abang yang dinamakan atas rumahnya,ketika tu sedang terlantar di hospital dalam keadaan koma kerana stroke!!Pelikkan ...jadi siapa yang buat semua kerja ni????Semua kerja ni dilakukan oleh kakak iparnya(isteri pada abangnya)dengan dibantu oleh abang ipar perempuan tu.....Abang ipar perempuan tu memang orang yang berpengaruh yang bergelar .....

Nani tak kuasa untuk memanjangkan cerita,kerana membabitkan keluarga.....yang penting sekarang dia telah berjaya mendapatkan semula nama dan hak rumah tersebut.......Macam tak cayakan,manusia sanggup buat apa saja untuk dapatkan harta orang lain.... memang kerja GILA!!!

Monday, July 5, 2010

ADAKAH PROSEDUR INI MEMBEBANKAN???

Baru2 ni saya ada terbaca,sini...http://www.bharian.com.my/bharian/articles/2010070306582420100703065824/Article/index_html.Mari saya berkongsi sedikit pengalaman sewaktu ingin menukar tempat mengundi sebelum pilihanraya yang ke 12 dulu.Sebelum ni saya mengundi di Pekan,tapi setelah menetap di Kuantan,tak kuasa la saya nak mengundi ke Pekan lagi.Jadi saya ke meja SPR di sebuah pasaraya untuk membuat pertukaran tempat mengundi....setelah melihat ic saya dia mengarahkan saya ke Jab.Pendaftaran,untuk menukar alamat baru....bertukar alamat maksudnya menukarkan ic yang baru.Selepas itu baru saya boleh didaftarkan ke tempat mengundi yang baru.

Saya tidak kisah sangat berbuat demikian kerana alamat baru saya nanti adalah alamat rumah sebenar saya,sedangkan alamat terdahulu di Pekan tu alamat rumah sewa.Saya juga tidak kisah sekadar dicaj dengan RM10 untuk menukar ic yang baru.Maka urusan saya selesai juga akhirnya.......Tapi bagaimana pula dengan masalah kawan2 saya yang mempunyai masalah yang sama dengan saya???

Masa tu saya ada 3 orang kawan,pada mulanya mereka juga bercadang untuk mengundi di sini pada tahun tu.
Sorang dari Melaka ,sorang dari Sabah dan sorang lagi dari Johor,mereka hanya penyewa di sini dan berpindah kemari kerana mengikut suami berkerja, tapi kesemuanya pun tak jadi menukarkan ic mereka kerana mereka cuma menetap sementara saja di sini.Oleh kerana prosedurnya begitu...akhirnya  mereka semua pun tidak mengundi langsung!Bagi mereka,takkan la setiap kali mengundi,mereka perlu bertukar ic!!Kenapa tidak balik mengundi di tempat mereka??Kawan yang orang Melaka tu,suaminya mendaftar undi di Selangor....menjadi masalah pada mereka kena balik ke Melaka dan  Selangor.....Kawan yang orang Johor pula nama dia di Johor,dan suaminya di Kelantan...dan kawan yang di Sabah kedua2nya mendaftar di Sabah...

Kalau zaman dulu,kita tak perlu menukar ic,sebaliknya boleh membuat kad tukar alamat,dimana kita menetap ketika itu.....tapi zaman sekarang,sudah pasti mereka yang alamat asalnya di kampung2,tentu akan ke Jab.Pendaftaran dulu unuk menukarkan ic mereka dan selepas itu baru boleh mendaftarkan diri ke SPR,jika berhajat mengundi di kawasan kediaman mereka sekarang.....Prosedur sebegitu dibuat oleh kerana zaman sekarang  lebih canggih,ikut perlembagaan dan yang lebih penting,untuk mengelak daripada  berlakunya sebarang masalah,tapi secara tak langsung ianya mungkin menyukarkan dan menjadi penyebab kenapa orang sekarang 'bercinta' nak mendaftar dengan SPR.....dan ditambah lagi dengan tiada kesedaran diri untuk menjadi rakyat Malaysia yang bertanggungjawab!!

Wednesday, June 30, 2010

BERTUAH JADI ANAK ANGKAT!!

Wah!! Untung budak2 sekarang,walaupun cuma sekolah mereka jadi anak angkat kepada Penerbangan Malaysia(MAS),tapi diorang pun dapat menikmati berbagai keistimewaan.Semalam pihak MAS menaja penerbangan diorang dari Kuantan-K.Lumpur(pergi dan balik) untuk program Motivasi Jaya Diri yang berlangsung selama 2 hari di Wisma Belia K.Lumpur.Seramai 30 orang pelajar tahun 6 yang terlibat,iaitu 12 lelaki dan 18 perempuan serta diiringi oleh 2 orang guru .Ini merupakan tahun ke3 pihak MAS menganjurkan acara2 sebegini dan objektifnya untuk memberikan semangat dan dorongan kepada para pelajar agar lebih yakin dan berusaha untuk mencapai kejayaan yang baik dalam bidang akademik.Terima kasih kepada pihak sekolah dan MAS serta semua pihak yang terbabit dengan program ni semoga dapat memberi kesedaran kepada anak2 semua.




hai..pening gak cikgu melayan diorang ni,harap2 tak de yang termuntah kat atas tu!!
























Haziq...belum apa2 lagi dah berpeluh2...harap lepas balik ni ada la perubahan ek!!                                                 

Sunday, June 27, 2010

SAAT MENDEBARKAN......GENTING-BATANGKALI.

Jumaat lepas aku bersama suami dan beberapa orang anak ke Penang,menghantar anak ke2 aku yang mendapat tawaran belajar di sana....Kami memilih laluan ke Genting dan turun di Batangkali kerana nak menjimatkan minyak dan masa.Sewaktu menaiki jalan ke Genting,cuaca dah mula berubah menjadi gelap dan hujan turun dengan lebatnya.Sewaktu di pertengahan jalan sebuah kereta proton biru melentang di tepi jalan,dengan bahagian depannya melanggar tembok bukit..Suami aku dah mula rasa cuak,dia kata hujan camni jalan memang agak licin,hendaknya masa menuruni bukit.

Sewaktu menuruni bukit menghala ke Batangkali,suami aku bawak kereta dengan agak perlahan dan berhati2,malangnya tiba di sebuah selekoh,semasa dia menekan brek,tetiba je kereta seperti hilang kawalan.Berputar sendiri dan akhir terbabas ke bahagian kiri jalan yang berumput dan berpusing  berlawanan arah,tanpa sedar aku menarik hand brake dan kereta berhenti terus.Kejadian tu berlaku dengan pantas sekali,dan kami semua tergamam seketika.Setelah bertenang sebentar,baru suami aku perasan yang tayar belakang  menghampiri longkang dengan jarak yang dekat.Syukur alhamdulillah,kami semua selamat dan dapat meneruskan perjalanan pergi dan balik.

Selepas itu kami meneruskan perjalanan menuruni bukit tersebut ke arah Batangkali.Beberapa km dihadapan,sebuah kereta nissan pula, separuh terbalik ke dalam longkang.Kemudian kami bertemu dengan beberapa kereta tunda yang sedang menanti  rezeki sedia menunggu.....Tiba di sebuah lokasi, kami melihat kesan tayar yang amat jelas terbabas di atas rumput sebelum menemui 3 buah kereta yang mungkin terlibat dengan kemalangan waktu itu.Kelihatan juga kereta peronda polis di tempat kejadiaan....Kami membuat kesimpulan bahawa jalan tersebut memang agak merbahaya dan berisiko pada waktu hujan.Kehadiran kereta tunda menguatkan lagi pendapat kami bahawa,mereka boleh mengagak bahawa waktu hujan  membawa rezeki yang lebih buat mereka.

Saturday, June 5, 2010

REUNION


Seramai hampir 50 orang bekas pelajar dan ahli keluarga mereka meraikan majlis yang tidak seberapa ini,tapi sangat menyeronokkan kerana kebanyakan mereka tidak pernah bertemu selepas berakhirnya zaman persekolah dulu...Mereka sanggup datang dari jauh semata2 untuk meraikannya bersama2.Ada yang datang dari Johor,Kuala Lumpur,Selangor,Trengganu dan juga Kelantan. Tidak mudah untuk mengumpulkan kawan2 sebegini ramai...Alhamdulillah terubat rindu dihati melihat kawan2 yang telah terpisah sekian lama tampil dengan wajah yang ceria dan masih sihat sejahtera....selepas ini,tak tau masih berpeluangkah kita untuk bertemu semula.


Tuesday, June 1, 2010

ALKISAH RENDANG KERANG.

Sabtu lepas,aku gi makan kenduri kat Temerloh Jaya....punya la syok juadah yang mereka hidangkan,memang payah nak jumpa kat tempat lain.Mula2 kitorang dah senduk nasi minyak,tapi boleh buang balik sebab tengok lauknya yang memang best!Nak tergelak pun ada,boleh pulak main tukar2 nasi....tapi tak kesah la..teruja betul tengok masak lemak umbut kelapa,sambal lanun(sambal tempoyak berbagai jenis pucuk tu),sambal goreng perut,kerabu perut campur daun selom.....tak pandang dah lauk ayam masak merah ,acar2 ni...pergh!!!memang sedap....tahniah kat  tukang masak!!Kepada kawan lama Hairul dan pasangannya,Zuryani....semoga berbahagia hingga ke akhirnya....

Harini aku masak,rendang kerang...memang dah lama teringin nak makan,tapi susah sangat nak cari kerang,kalau ada pun cam tak segar je....Sebenarnya ada citer di sebalik rendang kerang ni.....jom layan citer aku ni,kalau yang nak layan le....

Masa tu penghujung tahun 80an rasanya,family aku dah dok kat Felda..Waktu tu memang ramai sedara mara dan kawan2 abah aku,tak setuju dengan keputusan abah aku untuk jadi peneroka Felda...malah mak aku sendiri pun tak setuju,diorang berpendapat tak berbaloi,meninggalkan gaji yang dah mencecah seribu lebih waktu itu,hanya untuk jadi peneroka Felda.Tapi pemikiran abah aku ni memang lain sikit....akhirnya sekarang,ramai yang memuji2 tindakan abah aku dulu,dan keputusan yang dia buat,adalah yang terbaik untuk dirinya sekarang.

Ok,sambung balik....masa tu hari raya,tapi hari raya yang ke 3 ke 4 gitu....di Felda waktu tu,jauh nak keluar,jadi ramai peniaga di dalam,yang masih bercuti dan memang susah nak dapatkan bekalan ikan atau ayam.Biasanya waktu itu memang laku la ikan sardin ni.Biasanya raya pertama kat rumah kitorang memang ada rendang daging dan ayam masak merah....sampai la sekarang ni cam makanan wajib ada!!Disebabkan masih dalam mood raya,semua masakan yang dimasak pada permulaan raya dah habis...mak buat la rendang kerang,sebab masa tu ada kerang je kat kedai.Kebetulan hari tu,adik mak sekeluarga datang dari Temerloh,mujur la mak masak nasi impit dan kuah kacang gak....Tengahari tu,siap berjamu nasi la kitorang,....Diorang makan dengan berselera sekali....teringat kat sepupu aku yang seronok sangat makan rendang kerang....sampai dia kata "sedapnya rendang ni,mak tak penah buat pun"!!

Beberapa hari kemudian,pak sedara aku pulak datang ke rumah,itu la satu2nya adik lelaki mak aku yang ada!Kedatangan dia kali ni memang pelik,sebab dia bawak beras,gula tepung,biskut,sardin....kitorang semua pun heran...apahal??Rupa2nya....suami adik mak aku yang datang tu ari,telefon ke adik lelaki dia,bagitau yang kononya mak aku ni hidup susah kat Felda,sampai ayam pun tak mampu nak beli.....kitorang rasa sedih sangat,nak marah pun ada...sampai hati diorang boleh anggap rendang kerang tu makanan untuk orang susah rupanya!!Pak sedara yang mengata mak aku susah sangat tu pun bukan la senang mana takat keje tukang kebun je..berlagak!!


Tapi semua pun kisah lama...aku dah maafkan pak sedara aku tu....sekarang ni pun dia baik sangat ngan suami aku....tapi setiap kali  terpandang rendang kerang mesti aku teringat peristiwa tu!!!

Tuesday, May 25, 2010

EK ELEH!!

Petang semalam semasa menyuap Hana makan nasi,sambil melepak depan tv,kami melihat sedutan Bersamamu yang akan ditayangkan malam ni.Tengok sambil lalu gitu,saya rasa orang yang mereka paparkan tu mungkin seorang yang bisu,spontan datang simpati pada orang tu..."la...orang ni bisu rupanya"!kata saya....Tetiba2 je   Hana menyambung,"kesian dia kan ibu,mesti dia kena tampar!"....Terasa cam kena karen jap...biasa dengar tak orang selalu buat lawak "aku tampar kang, bisu"!!itu yang Hana maksudkan......

Sunday, May 23, 2010

IKUT SUKA AKU LA!!

Hari Sabtu lepas,aku ke pasaraya besar,satu2nya pasaraya besar milik orang Islam di sini....mulanya nak beli minyak masak je,minyak cap buruh yang 5 litre RM12.50, murahkan??Tu la pasal, sebab tengok harga barangan basahnya pun banyak yang murah....melarat la plak!!Apa taknya,tomato sekilo RM1.40,timun RM1.30,udang yang biasanya harga RM15.90,sekilo....aritu cuma RM12.90...akhirnya berbagai jenis sayur yang diborong....telor sesarang,RM5.99....ok la tu....ops beli ayam sekali la.....bawang besar seguni,RM 3.99...rembat je la...geleng kepala suami aku .....tapi gula cuma boleh sekilo je...lantak la sekilo pun jadik la!!

Tengahari tu cadangnya nak masak sambal udang dan goreng sayur campur,tapi akhirnya menu yang siap,sambal sardin,petola masak air,(petola yang dah 3 hari dok dlm peti)telor goreng dadar,ikan masin goreng,ulam peria katak dan budu....
Suami aku kata ..."aik,mana yang beli tadi??"hehehe.....tu la orang pompuankan .....ikut suka la sebab kita yang masak!!

Monday, May 17, 2010

BANYAK SONGEH LA BUDAK NI!!

Semalam ,seperti biasa balik dari sekolah saya tanya anak bongsu saya si Hana....samada nak makan tengahari atau tidak?Dengan selambanya dia menjawab,"boring la ibu...hari2... asyik makan nasi je......"!"Amboi....baru besar ni dah pandai boring2 plak.....kalau zaman saya dulu.....favourite saya cuma telor je....x kira masak apa janji telor.....Dah tu nak makan apa??"tanya saya.....

Hari ni saya tunaikan permintaan Hana....ini le menu yang dia nak makan.....layannnn.....BUBUR NASI!!



Saturday, May 15, 2010

PENAMBAH SELERA TAPI..........


                         
                                                                                                                       
                                                    
Ini adalah antara makanan pembuka selera yang menjadi stok dirumahku...

gambar 1.Ikan masin...... dibeli dari kawan suami di Kg.Peramu,Kuantan,yang diusahakannya sendiri.
Istimewanya ikan masin ni,tak begitu masin....kalau kita rendam lama sikit sebelum digoreng garing.....rasa cam makan keropok je....

gambar 2.Ikan pekasam ....dibeli dari Pekan Rabu,Alor Star....memang best,kalau x ada lauk lain pun tak pe!

gambar 3.Belimbing hitam....dibeli dari Pekan Sari Dong....biarpun rupanya buruk,kalau dah jadi sambal....pergh!sehingga menjilat pinggan....

gambar 4.Telor masin yang dibuat sendiri....
tiada dlm gambar.....budu,cencaluk dan tempoyak....lupa nak ambik gambar hehehe....
.
Semua makanan yang dipaparkan adalah makanan yang mengandungi garam yang tinggi......walaupun menjadi makanan pembuka selera,tapi boleh membawa kesan yang buruk terhadap kesihatan.....jadi renung2kan la.....sendiri mau ingat lo!
                                                                
                                                                                          

Tuesday, May 11, 2010

ALAHAI ANAK OMAK!!



Ini adalah lah sebahagian hasil kerja Hana,anak bongsu saya...
Adoi....mungkin ramai yang menghadapi masalah cam gini kan??Bukan takat di dinding,di almari baju,rak buku,pintu bilik,atas meja,malah di atas sofa juga...
Sejak pandai menulis ABC ni, bukan main menjadi2 lagi ......semua tempat jadi mangsanya!!!

Wednesday, May 5, 2010

BERILAH RUANG UNTUK MEREKA!!

Sejak kebelakangan ni saya tak berpeluang sangat nak menggunakan pc...sebabnya anak saya kongker abih pc,sibuk benor dengan persediaannya untuk belajar semula.Alhamdulillah dia dapat tawaran ke uitm,Bkt.Mertajam.....emm..jauhnya nak mengantor...bercinta rasanya!!

Beberapa hari lepas,sewaktu mengambil serai,sempat le saya bermesorat tingkap ngan jiran belakang dapur...."Kak Hai,bagi ke anak2 main waktu petang?"itulah soklan dia.Sebenarnya jiran saya ni mempunyai 3 orang anak sorang pompuan dan 2 lelaki,anak sulong yg pompuan tu 10 tahun dan 2 lagi 6 tahun dan 4 tahun...Apa yang boleh saya katakan....bayangkan dari pukul 7 pagi - 1.30tghari bersekolah rendah....pukul 2.30 -5 petang,ke kelas fardhu ain.Bagi saya,anak2 saya bebas melakukan aktiviti petang mereka selepas pukul 5 petang tu sehingga pukul 7 petang sahaja.Walaupun kita memberi kebebasan,tapi pastikan anak2 mengikut jadual yang telah kita tetapkan meskipun pada hari cuti sekolah.

Anak2 dah terlalu terbeban dengan berbagai aktiviti sekolah dan kerja2 sekolah yang mesti disiapkan,jadi kita tak boleh menghalang perasaan dan naluri mereka untuk bermain bersama kawan2 mereka.Bagi saya waktu petang,adalah waktu terbaik untuk anak2 melepaskan segala tekanan perasaan mereka sebelum mereka menyambung semula tugas2 mereka di malam harinya pula.Ini pendapat saya,tapi jiran saya tak membenarkan anak2nya keluar bermain pada waktu petang sebab pertamanya dia sayang meninggalkan drama2 bersirinya yang dok ditayangkan kat tv3....keduanya dia malas nak memantau anak2nya ketika bermain di luar,ketiganya dia merasakan tak begitu selamat anak2 bermain di luar kerana bimbang keselamatan anak2nya.

Oleh kerana hampir semua kejiranan di sini membenarkan anak2 mereka bermain di waktu petang,jadi pada satu petang tu,dia lepaskan anak2nya keluar bermain basikal.Balik je dari bermain tu,anak dia yang sulong tu, ucapkan "terimakasih ummi,kakak rasa seronok sangat arini...!!".Dia kata ,"tak sedar airmata saya menitis,sedih sangat....saya dah berlaku kejam pada anak2 saya"....dan sekarang, saya selalu melihat anak2nya dah keluar bermain di waktu petang.Kita tak boleh menyekat naluri anak2 kerana memang lumrahnya anak2 itu perlu bermain,sampai masanya mereka akan berhenti sendiri setelah umur meningkat remaja.Sewaktu remaja mereka akan beralih kepada permainan bolasepak atau takraw pulak..dan bagi anak2 perempuan,waktu remaja biasanya mereka dah malu nak keluar.

Sebelum ni saya ada seorang jiran yang mempunyai 6 orang anak perempuan,dia memang tak kisah bila anak2 bermain petang,tapi tiba2 je dia menghalang anak2nya keluar petang.Saya tanyakan padanya kenapa tetiba je menyekat anak2nya begitu.Alkisahnya cuma kerana seorang jiran yang bermulut celupar,ya la kita sebagai jiran kalau nak menegur pun biarlah berbahasa sikit.Kebetulan anak dia yang bongsu,berumur 6 tahun bermain jauh sikit dari rumah dia...dia bgtau kat mak budak tu "eh,z.. aku jumpa anak ko bersepah"!!jadi kalau kita sendiri mendengar pun,terasa jugak...macam kita tak reti jaga anak plak....sedangkan anak dia tadi berlari2 ikut kawan2 je.. ikutkan bukan la jauh sangat,dalam taman tu juga.Tak sampai seminggu lepas jiran yang mulut celupar tu bercakap gitu,satu petang tu,anak dia yang sebaya dengan anak si z.. terjatuh ke dalam longkang dekat taman permainan...kalau ikutkan taman permainan tu pun kira jauh dari rumah dia.Adoi...macam2 hal,jadi jika hidup berjiran ni kita perlulah menghormati jiran2,kalau nampak ada yang tak kena pada anak2 jiran tegurlah mereka dengan baik kerana mereka akan menghormati anda.

**ada juga seorang jiran saya, yang tidak membenarkan anaknya bermain basikal kerana takut anaknya terjatuh nanti....sedangkan dia belikan basikal untuk anaknya sekadar menjadi pameran di dalam rumah!Masa tu anaknya dah berumur 10 tahun...kesian sungguh si anak....ibunya terlalu menyayangi anaknya kerana itu la satu2 anak yang dia ada!!

Thursday, April 29, 2010

SETAN PANDAI JAWI......

ﺇﺮﺅﺃﻥ ﻡﺤﻢﺌ



Anak bongsu saya,Hana baru berusia 6 tahun....tapi dah ada FB sendiri....sebabnya dia suka mengacau FB orang lain...dan FB dia hanya untuk  main games je!Walaupun gitu,saya dah add beberapa orang mak dan pak sedara dia,supaya dia boleh berhubung dengan mereka.Lagipun saya mengharapkan,dengan cara dia berkomunikasi begitu,dia akan lebih cepat mengenal ABC.Baru 4 bulan bersekolah di PRA sekolah,alhamdulillah dia dah mula pandai  membaca yang mudah2.Kadang2 sambil saya memasak,saya boleh memberi panduan ejaannya dari jauh sewaktu dia menghantar msg ke mak/pak sedara dia.


Tengahari tu,sewaktu saya dok bersembang dengan abang ngah kat dalam bilik,terdengar Hana bertanya "ibu,nak tulis  'hai 'camne?"Saya pun dengan tak banyak soal terus ejakan...pastu dia tanya lagi "tengah buat apa tu",nak eja camna??Saya perasan dia ni nak berchatting ngan seseorang la tu...Saya tanyakan pada dia"Awak chat ngan sapa tu"?Dia kata"dengan  setan"!Mak oii...terkedu saya ngan abang ngah.....menyirap gak darah mendengarnya..."Hana,tak baik cakap macam tu ...."kata saya."Betul ibu,setan ni pandai jawi"!!Tak boleh jadi,terus saya ngan abang ngah meluru ke komputer....hahahaha......memang lawak betul....ntah mamat mana la yang dok kat friend list Hana ni...dia menggunakan gambar profile seperti di atas tu.....jadi salah siapa bila Hana kata begitu!!Renung2kan lah.........dan  aritu baru saya perasan ada 29 friends dok dalam list Hana....tak tau siapa yang add siapa!!hehehe.....

Tuesday, April 27, 2010

CINTA PERTAMA??

Ada sesiapa yang percaya dengan cinta pertama??Mungkin setiap orang mempunyai persepsi tersendiri untuk mengakui kebenaran bahawa memang wujudnya cinta pertama,dan kononya cinta pertama ni merupakan cinta yang paling sukar untuk dilupakan.....iya ke??

Saya tak pernah percaya bahawa wujudnya cinta pertama ni,bagi diri saya sendiri...tak perasan pun bila saya betul2 jatuh cinta dan siapa sebenarnya cinta pertama  saya.Mungkin saya ni tak pernah serius sangat dengan cinta kot..hehehe..lawak je bunyinya!!Bukan maksudnya saya tak ada perasaan terhadap lelaki,seawal2 perasaan saya pernah suka pada seseorang waktu tu,saya berumur 12 tahun...zaman perasan nak jadi remaja sangat....Saya mengaku saya suka pada seorang rakan setaman yang sebaya.....dia merupakan seorang budak yang pemalu,waktu tu pemain bolasepak negeri bawah 12 tahun,dan hensem juga...arghh...gediknya!!Sayangnya mamat tu tak pernah tau pun yang  saya ni  peminat dia.....kiranya saya ni syok sendiri la..hahaha....mana  la tak syok sendirinya, sebab saya sendiri tak pernah bercakap sepatah haram pun dengan dia...Selepas tu,keluarga saya telah berpindah  ke Pahang dan lenyap la kisah cinta rahsia saya!!

Kini setelah lebih 20 tahun berlalu,saya terjumpa dengan kawan baik dia masa sekolah dulu....kononya saja la saya ni bertanya  khabar dia....Tak sangka  bila kawanya  tu bagitau rupanya  dulu,dia  pernah jugak sukakan saya....hehehe..rupanya saya tak la bertepuk sebelah tangan ek.....perasan!!
Menurut cerita kawan tu lagi,dia pun dah tak tau mamat tu hidup lagi ke tidak..sebabnya dia dah menjadi penagih sejak dari tingkatan 3 lagi....Kemudian kedua ibubapanya berpisah dan dah berpindah dari Taman tu....sedih gak dengar  cerita tu.....kenapa la bodoh sgt mamat tu,sebab dari sportman leh jadi drug addicts!!
Walaubagaimana pun dia bukan la cinta pertama saya  sebab kami  tak sempat bercinta pun...huhuhu....dan walaupun selepas itu saya  mempunyai beberapa koleksi yang boleh diketengahkan sebagai calon2nya... ....hehehe...tapi.......

Yang pastinya cinta  pertama saya mungkin saya  anugerahkannya pada suami saya yang telah pun berkongsi hidup selama 20 tahun ini bersama saya dengan penuh kasih sayang.....semoga perkahwinan kami berkekalan hingga ke hujung nyawa!!

**tahun ni merupakan ulangtahun perkahwinan kami yg ke 20!

Wednesday, April 14, 2010

KANSER ,ADA KAITAN DENGAN GANGGUAN JIN.

Semalam aku menyambung dengar siaran ceramah pilihan di Radio Malaysia Kuantan,yang disampaikan oleh Ustaz Abdullah Mahmud yang bertajuk Perubatan Islam.....Sangat menarik,berbagai info dan petua yang diberikan,sayangnya tiada sebarang catatan di buat sebab aku mendengar sewaktu dalam kereta sewaktu menunggu anak balik dari sekolah!!huhuhu....Ceramah yang aku dengar tu sebenarnya dah kira cam kat tengah2 je...rugi tak dengar dari mula...Alhamdulillah tergerak hati menekan channel radio Kuantan!!
Ustaz  ni sebenarnya salah seorang tenaga pengajar bagi sesiapa yang berminat untuk mempelajari ilmu pengubatan Islam...sesiapa je boleh belajar tapi lebih baik jika kita belajar berguru.....orang yang nak jadi pengubat ni perlu ada syarat...syarat yang utama perlu ikhlas....wah,nampak cam mudah je kan...tapi kalau aku pun tak sanggup rasanya....mampu ke kita ni merasa ikhlas ...kadang2 kalau diuji sedikit je...mula rasa riak!!Kata Ustaz sebagai pengubat,kalau dia tak ikhlas,usahanya tidak akan berhasil!!Bukan tu je sentiasa kena merendah diri,tak boleh sombong atau cuba menunjuk2....eii...memang susah.

Terkejut gak aku bila mendengarkan bahawa penyakit2 yang susah untuk diubati seperti aids dan kanser ada kaitan dengan gangguan jin...
Menurut Ustaz tu,Jin ni sebenarnya sama je ngan manusia,mereka ada jin islam dan kafir juga...dan bukan semua jin islam tu baik,dan tidak semestinya jin kafir tu semuanya jahat....serupa je macam kita ni!!Apa yang membezakan kita ngan dia,dia boleh bertukar rupa/saiz dan boleh bergerak pantas.Jin ni bila2 pun boleh masuk ke dalam badan manusia,samada orang yang hantar atau dia masuk sendiri...biasanya dia masuk melalui ubun2 atau melalui rongga2...seperti telinga,hidung atau mulut....jika seseorang tu pergi berubat,kadang dia berjaya dikeluarkan  ..tapi kadang tu,dia tak nak keluar pun ..dan dia akan bersembunyi di tempat2 yg susah untuk orang yg nak mengubat tu nak bawak dia keluar..bagi perempuan ,dia akan lari dok di payudara atau dekat dgn kemaluan...pastu kalau kita tak usaha keluarkan dia, lama2 dia akan rasa selesa dan beranak pinak kat situ...akhirnya ia akan menjadi kanser pangkal rahim dan kanser payudara.....takutkan bila dengar camtu....tapi sepupu aku ada bagi tips,untuk mengelakkan terjadinya perkara seumpama itu,dia sarankan kita mengamalkan surah nun....iaitu surah Al-Qalam!!
Kalau kita nak tau,samada jin berada berhampiran kita bila tetiba je,telinga kita berdesing kuat...pastu rasa berdebar lain macam.....teringat kat adik aku, dia penah bercerita yang telinga dia berdesing kuat dan dia terus baca ayat kursi..bila sampai bahagian wala yauduhu tu ..adik aku kata kat telinga dia jelas bunyi krek.krek...cam kertas yang dibakar !!


Satu lagi kisah yang menarik apabila Ustaz membantu seorang ibu yang kehilangan 2 orang anaknya....dengan cara dia melaungkan azan dan ibunya memanggil nama anak tersebut.Akhirnya dengan izin Allah,anaknya muncul didepan mereka...dan apabila di siasat anaknya cuma pergi ke kenduri di rumah kawannya bernama Boboy...dan Boboy tu juga, kawan sekolah mereka....menurut cerita anak2 tu rumah boboy tu tak sama dengan rumah mereka tapi kat rumah Boboy ada kereta kancil....dan Boboy tu sebenarnya jin!!Jangan tak caya ,jin pun pergi sekolah...mereka juga menggunakan segala kemudahan yang kita gunakan,dan adik aku juga pernah bercerita,sewaktu dia di universiti Al Azhar,sebenarnya terdapat ramai jin yang belajar di situ......silap2 ada gak blogger jin kat sini...hehehe...


Mungkin di entri lain aku akan berkongsi pengalaman sewaktu mak aku terkena gangguan jin ni.....

Monday, April 12, 2010

MASJID SUNYI... AJK HEBAT2 & RAMAI

DUNIA SEMAKIN MENYUMPAH MANUSIA...Apabila Semakin ramai manusia melupaiNYA. Saya sangat bimbang sekarang, Saya selalu bermusafir,singgah di masjid2 bila masuk waktu solat, kekadang yg datang solat jemaah di masjid dialah bilal,imam & siak,bukan sebab tamak jawatan,tapi dah memang dia sorang je yg datang.Yang ada jawatan termasuklah IMAM x der.Ini terjadi lagi semalam,di 1masjid di 1 Daerah bernama MASJID TANAH,MELAKA (ANUGERAH MASJID PALING BERSIH DI MELAKA).
Ini adalah post yang saya temui di facebook saya...luahan hati seorang motivator yang selalu mengembara di seluruh malaysia kerana kerjayanya!!Dan suasana yang dirakamkan ini adalah pada waktu maghrib...jadi fikir2kan la....bagaimana situasinya jika di waktu2 yang lain seperti subuh atau zohor ke???

Sunday, April 11, 2010

PELAJAR MENYAMAR ANAK ANGKAT TENGKU MAHKOTA DITAHAN!!

ZULKIFLI menunjukkan seragam PLKN yang tertera nama dan gelaran Tuan Muda yang menyamar  pada sidang media di Kuantan, semalam.
ZULKIFLI menunjukkan seragam PLKN yang tertera nama dan gelaran Tuan Muda yang menyamar pada sidang media di Kuantan, semalam.

KUANTAN: Seorang pelajar pintar ditahan polis kelmarin selepas menyamar sebagai anak angkat Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dengan gelaran ‘Tuan Muda’ sehingga berjaya memperdayakan seorang Exco Kerajaan Negeri ini serta pegawai tinggi Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN).

Remaja berusia 18 tahun itu memperoleh 9A 1B dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lalu, sebelum itu dipercayai menghantar sepucuk surat rasmi palsu berlambangkan istana ke Kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) Cahaya Gemilang, Cherating memaklumkan mahu membuat lawatan rasmi ke kem itu. 
Berikutan itu, Ketua Pengarah JLKN, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil pergi ke Pahang, Isnin lalu dan ketibaannya di Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah, di sini disambut sendiri suspek sebelum mereka bertolak ke Kem Cahaya Gemilang.
Siasatan awal polis mendapati remaja itu pernah membuat lawatan ke sebuah rumah kebajikan berhampiran Kem PLKN di Kampung Hijrah, Pekan pada 14 Mac lalu yang turut dihadiri seorang Exco kerajaan negeri.

Ketika menyertai lawatan rasmi ke Kem PLKN Cahaya Gemilang, remaja itu turut menyempurnakan majlis menyematkan lencana kepada pelatih kem berkenaan. Helah remaja berasal dari Bera itu tambah meyakinkan apabila turut memakai pakaian PLKN yang bersulam namanya sebagai Tuan Muda dalam lawatan berkenaan.

Difahamkan, suspek yang juga bekas pelajar aliran sains di sebuah sekolah menengah di Bera tinggal bersama sepasang suami isteri yang bekerja sebagai pembantu perubatan sejak kecil.

Timbalan Ketua Polis Daerah, Superintendan Zulkifli Taha, berkata suspek diberkas sepasukan polis dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang ketika berehat di rumah saudaranya di Tanah Putih Baru I di Pekan, kira-kira jam 5.30 petang kelmarin.
Katanya, polis sebelum itu menerima maklumat daripada pihak istana berhubung kegiatan penyamaran berkenaan lalu menubuhkan pasukan khas untuk membuat siasatan sehingga berjaya memberkas remaja terbabit.

“Kita masih menyiasat identiti sebenar remaja itu, selain berusaha mengesan ayah kandungnya kerana dia dipelihara keluarga angkat sejak kecil," katanya, di sini semalam.

Beliau berkata, dalam serbuan ke rumah berkenaan, polis turut merampas dua helai pakaian yang mempunyai nama Tuan Muda dipercayai digunakan remaja terbabit ketika membuat lawatan rasmi ke kem PLKN.

Katanya, suspek ditahan reman sehingga Selasa ini di IPD Kuantan untuk membantu siasatan berhubung kejadian itu.

**mushkil dengan penyamaran budak ni,sebenarnya ...apa  tujuan dia buat begini??

Saturday, April 10, 2010

Wednesday, April 7, 2010

Minum arak: Tukang masak dipenjara dan sebat

Apr 7, 10 5:12pm

Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan hari ini menjatuhkan hukuman penjara setahun dan enam sebatan ke atas seorang tukang masak Maahad Tahfiz, Kuantan yang mengaku bersalah meminum arak.

Mohd Sabri Zulkepli, 24, mengaku bersalah meminum arak di kompleks beli belah Kuantan Parade pada 13 Februari lalu, jam 5.30 petang dan didakwa mengikut Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1987.

Hakim Syarie, Datuk Abdul Rahman Md Yunos, ketika menjatuhkan hukuman itu berkata, hukuman penjara dan sebatan itu adalah sebagai pengajaran supaya tertuduh dapat menginsafi diri daripada perbuatan itu.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam sebelum itu memohon supaya hukuman ke atasnya diringankan memandangkan pendapatannya sebagai tukang masak hanyalah RM550 sebulan.

Tertuduh yang belum berkahwin, sebelum ini mengaku tidak bersalah pada 18 Februari lalu ketika mula didakwa, sebelum menukar pengakuan kepada bersalah pada 13 Mac dan mengekalkan pengakuan bersalah pada 24 Mac lalu.

Hakim menetapkan hukuman penjara itu berkuatkuasa bermula daripada tarikh tertuduh ditahan iaitu pada 13 Februari lalu.

"Hukuman sebat akan dilaksanakan ketika tertuduh menjalani hukuman penjara itu," kata Abdul Rahman.

Pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Syarie Farhana Md Yusuf.

- Bernama 

**saya tertarik dengan artikel ni .....adakah selepas ni hukuman ini juga akan menjadi perdebatan seperti yang berlaku ke atas Kartika yang akhirnya hanya dihukum melakukan kerja2 kebajikan!!!

Tuesday, April 6, 2010

AWAS!!

Kalau kita perhatikan sekarang ni,berlaku peningkatan penularan wabak H1N1 dan juga Denggi.....Apa yang  saya kesalkan ialah,terdapat sesetengah pihak yang mengambil kesempatan dan keuntungan semasa kes2 ni berlaku.Sebagai contohnya,ada farmasi yang menjual topeng muka dengan harga yang berganda dari biasa,penjualannya juga agak terhad atau sengaja menghadkan penjualan(tak tau la)....bila kita dah tiada pilihan,terpaksa la membelinya juga.!!
Bagi kes2 yang melibatkan denggi....terdapat juga penipuan dari mereka2 yang mengaku bahawa mereka datang dari syarikat2 pest control untuk melakukan fogging dan mengenakan caj terhadap individu yang bersetuju supaya rumah mereka disembur,untuk mencegah pembiakan nyamuk aedes.Sebenarnya ramai orang yang tidak sedar,bahawa ini merupakan penipuan secara terang2an.Modus operandi mereka ni sangat  licik...Biasanya mereka akan datang secara berkumpulan dalam 7-8 orang dengan menaiki van,target mereka di kawasan perumahan....Bila sampai ke destinasi mereka ni akan berpecah dan terus menuju ke setiap rumah untuk meminta persetujuan tuan rumah untuk melakukan fogging dengan bayaran yang mereka minta.Bayaran tu pula boleh plak di tawar menawar,dan sekiranya tawaran mereka berjaya,terus sahaja perkhimatan tu dijalankan....sangat cepat.....tak sampai setengah jam mereka akan meninggalkan kawasan tersebut!!
Pernah berlaku ditempat saya,mereka meminta saya membuat bayaran sebanyak RM60 untuk caj kali pertama dan kononya 3 bulan lagi mereka akan datang semula dan akan dicaj RM30 setiap kali servis dilakukan.
Saya memang dah tau ini semuanya auta je..saya cuba bertanya,bukan ke kerja2 fogging ni dilakukan oleh Kementerian Kesihatan atau Majlis Bandaran je.....Dia kata kerana terlalu banyak sangat kawasan,jadi badan2 yang berwajib ni,tak cukup masa nak buat semua tempat.Oh ya ke,tapi selalunya orang2 yang buat fogging  ni tak penah la pulak menyembur waktu tengahari camni....Masa tu dia dah lain macam je...cepat2 je mintak persetujuan saya untuk melakukan fogging...Saya katakan pada dia,tak pe la...tak payah sebab husband akak pun buat kerja camni gak...dia cam terkejut!!Dia keje kat mana??Ala,dia keje kat majlis daerah je....kawalan vektor ni di bawah seliaan dia la.Tak pe la kak,kalau tak nak kita tak paksa....cepat2 dia blah!!Pastu sekejapan je diorang meninggalkan Taman tu,yang sedihnya,walaupun sekejap gitu,ada jugak kawan2 yang terkena...tak sempat nak bagitau.....caj bayaran mereka juga berbeza2,ada yang kena setinggi RM100 dan serendah RM30...nak buat camna dah nasib!!Tapi janji mereka untuk datang semula ke taman tu hanya tinggal janji kosong je...asap yang mereka semburkan tu pun tak tau la entah ia ke tidak!!.

Wednesday, March 31, 2010

MARILAH BERKONGSI CERITA!!

Adik saya pernah dok kat kaherah,mesir..dia kata oren sunkist kat sana punya la murah..50 sen sekilo....sebab terlalu banyak sangat,x larat nak makan...dia dan kawan2 dia buat masak pajeri...gantikan nenas ngan oren!!Jadilah pajeri oren....bunyi cam kelakar ek,tapi dia kata rasanya sedap je sebab ada rasa masam2 manis...kalau nak tau sedap ke tak,apakata cuba buat sendiri.

Ada sesapa tak yang nak berkongsi pengalaman camni....atau sebelum ni x pernah makan makanan tu tapi sebab perkahwinan atau berhijrah ke sesuatu tempat...suka dengan makanan yang baru tu!!!Ya la kadang kala, perkahwinan tu melibatkan 2daerah, 2 negeri,2 negara atau melibatkan berlainan bangsa,tentunya menjadi suatu pengalaman yang menarik untuk dikongsikan...tu sekiranya berkahwin sorang,kalau ada 2-3 cawangan lagi,dan melibatkan 2-3 buah negeri lain lagi ....huh!pohpalih weh!!

Saya,sebelum berkahwin dulu tak pernah makan ikan tamban,rupanya sedap giler ikan tamban goreng....memula dulu tak berani juga nak mencuba sebab saya takut makan ikan banyak tulang!!Serik rasanya bila tercekik tulang ikan.Rupanya nak kena ada caranya juga,ikan tamban tu kena kelarkan rapat2 dari bahagian atas sampai ke hujung ekornya,dan perlu goreng garing2 baru boleh makan!!

Faktor  berhijrah ke negeri lain atau negara lain juga,boleh menyebabkan  kita terpengaruh dengan cara masakan dan menggemari makanan tempatan di situ dan akhirnya menjadi sebahagian dari makanan kegemaran kita.....betul tak??

Monday, March 29, 2010

KISAH ORANG POMPUAN!!

Semalam aku gi kat sebuah pasaraya ,tau2 je la hujung minggu macam ni tentu la nak memenuhkan peti ais dengan stok ikan ,sayur untuk seminggu...Huh!orang punya la ramai,maklum le ramai dah dapat gaji gamoknyakan...Tapi dalam orang ramai bersesak2 tu eh,sempat jugak orang  bergossip,kalau ia pun carilah pot yang sesuai  kan..baru la best sikit.....ahaks!!
Aku ni bukannya kesah pun diorang  nak bergossip ke hape..lantak la kan..tapi yang aku bengang tu,dia lepak kat tepi bakul cili api,susah le aku nak memilihnya....dah tu masa aku dok nak pilih cili api tu,sikit pun diorang tak reti nak berganjak,sayang benor nak tinggal citer diorang tu....pastu ada la sorang tu dok jeling2 kat aku,takut aku dengor citer dia kot...eii..geramnya aku....rasa nak je ku cilikan dia....!!!!.

Wednesday, March 24, 2010

LAMA BERCUTI DARI BERBLOG!!

Wah!Lama betul x menjenguk blog....walaupun seminggu je cuti sekolah, sempat gak cuti2 malaysia lagik....Sesekali buat kerja giler memang memenatkan.Apa ke taknya,kami bergerak dari Kuantan pada Sabtu minggu lepas,jam 4 petang...kononya nak mengelakkan cuaca yang panas,maklum la cuaca sekarang ni panas semacam je...Destinasi yang kami tujui ialah ke Kuala Perlis,Itupun kami melalui Batangkali untuk menjimatkan masa.Oleh kerana perjalanan ni terlalu jauh jadi kami membuat pemanduan yang sangat santai....dengan mengambil kira waktu berhenti rehat tah berapa kali dan tidor di RnR Bukit Gantang untuk beberapa jam.....orang kat situ punya la ramainya,meriah cam waktu siang...cadang nak lelapkan mata kejap,tapi hampeh...bisingnya bukan main lagi..yang paling x syok,enjin2 lori berlawan2 dengan bunyi enjin2 bas express....sudahnya saya dok peratikan para peniaga kat situ...bestnya diorang,pukul 2-3 pagi pun pelanggan tak putus2,memang mahsyuk betul...

Akhirnya kami sampai juga ke destinasi yang dituju pada jam 6 pagi.,ah...penat weh!!Selepas solat subuh di stesen petronas,kami terus ke jeti Kuala Perlis dan bersarapan sambil menunggu feri seterusnya ke Pulau Langkawi.Sampai di Langkawi dalam pukul 10 pagi,terus ke tempat penginapan dan kami melayan mimpi semula....zzzzzz...Selepas zohor baru la kami keluar mengisi perut yang lapar,sambil tu pergi melawat kawasan pekan Kuah.Langkawi sekarang memang berbeza,pembangunannya semakin pesat,kenderaan semakin banyak,terasa kesesakannya....ala malas nak citer pasal Langkawi ni sebab semua orang dah pergi pun...yang x berapa nak puas hati,ialah semua tempat2 yang kita nak pergi tu mesti ada bayaran masuk....yang tak laratnya semua pun mahal giler....ye la kalau setakat datang honeymoon ok la kot ni datang ngan anak2 yang ramai....beratus gak tu,kalau nak masuk ke sesuatu tempat!!
Kalau 15 tahun dulu,pergi ke makam mahsuri,cuma ada makam dia dan rumah mahsuri,tapi sekarang leh ada plak 2 biji rumah lagi...iaitu rumah Datuk Pekerma Jaya dan rumah Panglima Hitam.Siap dengan muzium Mahsuri lagi,dan kompleks perniagaan pun dok kat situ.Sesekali rasa cam x sesuai bila kawasan makam mahsuri tu dibuat beria2 camtu,seolah2 cam mengagung2kan Mahsuri..Sepatutnya orang2 yang pergi kat situ,sedekahkan la al-fatihah ke....tapi ada gak dengar citer,yang makam mahsuri tu terletak dalam kawasan tu tapi bukan tempat yang diwartakan makam dia sekarang ni..walahualam!!


Secara keseluruhan,rasanya barang2 kat Langkawi tu,tak la murah sangat......mungkin yang betul2 murah arak ngan rokok kot....yang lain tu kena pandai2 jugak la pilih tempat...sebab harganya agak berbeza2 di setiap kedai....tapi minyak gamat yang di jual di kawasan makam mahsuri memang murah,15 botol cuma 8 hengget je.Kami berpuashati dengan makanan di sana,sedap dan berpatutan....tak de la terkena ke!!
Kami hanya bermalam di Langkawi untuk 2 malam je,dan selepas keluar dari Langkawi,kami terus ke Padang Besar,dah terlanjur sampai ke sini,jadi kita jalan je la.....Ok gak la,kawasan shopping kat situ luas jugak la...dari tak beli apa2 jadi  kami hanya belikan anak2 patung untuk budak2 ni....huhuhu..tapi yang sebenornya saya dah berjanji dengan Hana,jadi terpaksa tunaikan janji.!!Haziq dan la beli baju chelsea,siap dengan seluar harga RM20...tapi kainnya cantik gak la!!Hala balik tu kononya nak bawak budak2 ni melawat ke Gua Kelam,tapi sebab masalah signboard,akhirnya selepas mendaki dan menuruni bukit,alih2 dah terlepas ke Wang Kelian....redah je la....rupa2nya kat area situ pun ada kawasan untuk pelancong membeli belah tapi kedai2nya tak la cantik dan agak bersepah...ramai gak orang datang ke situ.Masalahnya peniaga2 di situ majoritinya berbahasa siam...bukan tu je,barangan diorang pun dijual dalam bath,dan menggunakan matawang Thailand!Kelakar gakkan,kalau nak tawar menawar gunakan kalkulator je..hehehe....sabo je la!!

Oleh kerana keesokannya kami akan menghadiri kenduri kawin anak kepada seorang kawan lama,jadi malam tu kami bermalam pulak di Alor Star.Sebelah malamnya kami meronda2 sekitar bandar sambil pekena kueteow kerang ...kebetulan adik saya  belajar di Insaniah,jadi ajak dia join sekali.Saya tertarik sangat dengan restoran Radix Fried Chicken(lupa nak ambik gambar).....fuh!memang terasa bangga tengok restorannya yang besar(2 tingkat tu)dan cantik,setanding dengan KFC,kalau mereka boleh manage dengan baik, insyallah ...kita akan ada pilihan untuk memilih restoran yang diyakini halal dan diusahakan oleh orang kita!!Harap2 perniagaan mereka berkembang di seluruh malaysia....di Sg.Petani pun nampaknya dah ada.

Keesokannya sebelum ke rumah kenduri,sempat jugak kami ke Pekan Rabu,di pusat bandar Alor Star.Ingatkan Pekan Rabu tu cam pekan sari ke,rupa2nya ianya sebuah bangunan ala2 Pasar Siti Khadijah atau Pasar Payang gitu.....kat situ memang seronok tengok berbagai barangan yang dijual....tapi kami berminat untuk mencari ikan pekasam je.....ikan sepat memang mahal sikit dibandingkan dengan ikan lain...tapi kalau dah digoreng semua ikan pun rasa sama je....ikan sepat pekasam RM20 sekilo dan ikan2 lain macam puyu,lampam dan beberapa jenis ikan yang lain tu,RM10 sekilo!!Boleh la..janji sodap....selepas membeli beberapa jenis barang,kami terus ke kenduri dan selepas tu bermula la ekspedisi kami untuk meneruskan perjalanan kembali ke rumah......hari Khamis baru sampai ke rumah,memang penat giler..dah sampai rumah,paham2 je la aktiviti mendobi pun bermula...adoyai.....tu la sebabnya x de masa nak berblog ke hape....!!

Thursday, March 11, 2010

TAK PE LA NAK,KAMU DAH BERUSAHA!!

Semalam keputusan SPM 09 telah diumumkan....pagi2 lagi anak ke2 aku dah bersiap untuk ke sekolah...malam sebelumnya dia layan bola ,tak tidur sampai ke pagi....nervous sangat gamoknya!!Pukul 8 pagi dah keluar dari rumah...melihatkan keadaan dia menyebabkan aku juga rasa berdebar semacam!!
Jam 10.30 pagi masih lagi tak mendengar khabar dari dia...hati aku mula rasa tak senang,jadi aku telefon dia...."keputusan tak keluar lagi"!Itu jawapan yang aku terima...sehinggalah pukul 11 pagi,sekali lagi aku menelefon...jawapannya tetap sama....biar betul dia ni,kata pukul 10 pagi dah boleh ambik keputusan!!
Pukul 11.45 pagi baru aku dapat panggilan dari dia..".ibu,angah dapat 5A2B2C"...Aku terus menyahut Alhamdulillah!!.....tapi bunyi suaranya cam tak berapa gembira je...terdengar dia mendecit.."tapi BI angah dapat C la...camana ni???Dia memperolehi gred C untuk subjek Biologi juga....sementara gred B untuk Add Math dan Fizik.

Angah agak terkilan sangat dengan keputusan BI tu,sebab semasa peperiksaan percubaan dia memperolehi gred A,dia juga merasakan kemungkinan demam selsema yang menyerangnya pada hari peperiksaan kertas BI dan Sejarah mempengaruhi keputusan yang dia terimanya..aku teringat gak masa hari dia demam tu,dia kata sakit kepala sangat,dan sehinggakan dia tak sedar hingus menitik2 kena kertas jawapan.BI,.hiss...habat!!
Tapi walau apa pun aku cuba menenangkannya....ramai juga yang tak mendapat keputusan seperti yang diharapkan...aku kata padanya,bahawa dia perlu bersyukur,kerana keputusannya tidak la begitu teruk dan jangan terlalu kecewa kerana dia telah berusaha sebaik mungkin.... selepas ni dia boleh mencuba memohon kesemua IPT yang sesuai....semoga masih ada sinar yang diharapkan.....kami sentiasa mendoakan yang terbaik!!