Wednesday, August 18, 2010

HANA MEMANG COOL!!

Arini dah ari ke 9 kita berpuasa,maknanya dah masuk 9 ari Hana,si bongsu saya mempertahankan puasanya.Nampaknya tahun ni dia semakin matang....ari pertama je dia ada la merengek2 lapar tapi ari berikutnya dah ok...Apa taknya,berbuka je dia terkam nasi dulu...tak macam anak2 yang lain,makan kuih2 dulu.Waktu sahur nasinya sama banyak masa waktu berbuka....susu plak segelas,tu agaknya buat Hana tak rasa lapar!

Aktiviti petang dia berjalan cam biasa,asal petang je dia mesti nak keluar main....kita ni kesiankan dia takut dia penat tapi Hana relax je...Walaupun gitu saya tak kasi dia main jauh2 ,hanya depan rumah je....atau kat Taman depan tu ...Semalam dia bermain dengan anak jiran saya yang sebaya dengan dia,tapi kawannya tak puasa.Kawannya tu anak sulong,bersekolah pulak di pra sek.keb cina...saya tak nafikan memang susah sikit nak mengajar anak sulong berpuasa,sebab dia selalu akan rasa keliru,kenapa dia je kena puasa sedangkan adik2 tak perlu puasa.Tambahan lagi faktor sekolahnya yang bercampur dengan anak2 cina...bulan puasa ni pun,sekolah tetap sediakan makanan untuk mereka....Tak macam pra sek Hana,tidak ada makanan disediakan dan majoriti murid2nya semua pun berpuasa.

Petang semalam saya lihat Tasya,kawan Hana tu makan aiskrim depan Hana....tengok Hana cool je,tak de la dia merengek nak makan aiskrim atau nampak  cam teringin ke...Untuk nak menguji Hana suami saya tanya Hana,"Hana,tengok tasya makan aiskrim,Hana tak teringin ke??Ke Hana dah rasa aiskrim Tasya tu sikit"?"Eh,mana ada,Hana puasa la...Hana tak makan pun,Hana cuma belanja Tasya je"!La....rupanya Hana yang belikan aiskrim tu untuk Tasya...lawak la,orang puasa belanja orang tak puasa,pastu makan depan orang yang puasa tu.....hihihi...

11 comments:

endiem said...

buatnya orang tak puasa belanja orang puasa ajak berbuka cepat lagi susah..

eL said...

Akak, lupa la...berapa umur dia?

relevan said...

Anak koi yang derjah 5 tu punya lah liat nak berpuasa..nasib bapa nya ok puasa tahun ni..

marinahunny said...

bagusnya hana..mmg kool eh ;)

penjejak maya said...

salam,

hana tu seorang budak yang tabah berpuasa nanti bagi la lebih duit raya tu hehe..

hai said...

salam endiem,
tu la x kasi dia main jauh2..perlu pemantauan gak..hehehe...

salam eL,
umo dia 6 tahun..

salam relevan,
hehehe..mengadalah abohnya tu kalo sedang ni payoh gak nok pose..

salam marinahunny,
hehehe..gitu la budak2 ni macam2 gelagatnya!!

salam penjejak maya,
tu la mmg dah niat nak bagi saguhati...tapi anak pompuan lebih mudah diajar berpuasa banding ngan anak lelaki!!

YanDarwisy said...

Alhamdulillah...dr kecik dah didik anak berpuasa. sejuk perut ibunya.

a.T.i.e.Q.a said...

Hana memang COOL! kalau puasa penuh boleh la kasik duet raya lebih!!

Webmaster@Echam said...

Hana COOL... Abohnyer gone kak hai. COOL ke dok???... keh.. keh.. keh...

Mazru Majid said...

hebat la hana te..

hai said...

salam yan,
sebenarnya anak sulong je payah sikit nak ajar pose...kalo yang bawah2 ni automatik dia akan ikut je abg2 ngan kakak2 dia...lagipun kalo x pose,x boleh makan dgn org yg berpose...

salam atie,
wah!!tahun ni boleh dpt lebih la Hana..hehehe..

salam Echam,
abohnya cool la sgt..sakitnya kat bahu je..dpt mc sampai 6 minggu ..susah mendenya,dia pose paling cool tahun ni...lepak je!!

salam mazru,
ala x de la hebatnya...tapi hebat la kalo dibandingkan dgn yg tertangkap makan dikhalayak ramai tu..huhuhu..