Wednesday, March 31, 2010

MARILAH BERKONGSI CERITA!!

Adik saya pernah dok kat kaherah,mesir..dia kata oren sunkist kat sana punya la murah..50 sen sekilo....sebab terlalu banyak sangat,x larat nak makan...dia dan kawan2 dia buat masak pajeri...gantikan nenas ngan oren!!Jadilah pajeri oren....bunyi cam kelakar ek,tapi dia kata rasanya sedap je sebab ada rasa masam2 manis...kalau nak tau sedap ke tak,apakata cuba buat sendiri.

Ada sesapa tak yang nak berkongsi pengalaman camni....atau sebelum ni x pernah makan makanan tu tapi sebab perkahwinan atau berhijrah ke sesuatu tempat...suka dengan makanan yang baru tu!!!Ya la kadang kala, perkahwinan tu melibatkan 2daerah, 2 negeri,2 negara atau melibatkan berlainan bangsa,tentunya menjadi suatu pengalaman yang menarik untuk dikongsikan...tu sekiranya berkahwin sorang,kalau ada 2-3 cawangan lagi,dan melibatkan 2-3 buah negeri lain lagi ....huh!pohpalih weh!!

Saya,sebelum berkahwin dulu tak pernah makan ikan tamban,rupanya sedap giler ikan tamban goreng....memula dulu tak berani juga nak mencuba sebab saya takut makan ikan banyak tulang!!Serik rasanya bila tercekik tulang ikan.Rupanya nak kena ada caranya juga,ikan tamban tu kena kelarkan rapat2 dari bahagian atas sampai ke hujung ekornya,dan perlu goreng garing2 baru boleh makan!!

Faktor  berhijrah ke negeri lain atau negara lain juga,boleh menyebabkan  kita terpengaruh dengan cara masakan dan menggemari makanan tempatan di situ dan akhirnya menjadi sebahagian dari makanan kegemaran kita.....betul tak??

8 comments:

relevan said...

Betul betul..kalu kita duk Kelantan maka budu lah jawabnya..kalu duk Melaka Cencaluk..kalu Penang belacan..kalu Pahang Cengkodok ke?..

endiem said...

Biasa nya orang belah pantai laut tak gemar makan ikan sungai atau ikan paya seperti keli, haruan mereka gemar keropok lekor saja.

Hashim Zabidi said...

Kalau bersemenda dgn org Lepih, kena tempoyak ikan patin sungai (harga RM 150. sekilo) baru tak jadi balik, baru suka melekek...

atie said...

Salam Kak Hai..

Betul2.. Saya kawin ngan org minang tapi saya nie keluarga makan simple2 aje selalu... mak suka masak kari.. org kedah.. tapi sekarang saya lagi tere masak masakan minang... ha...ha...

maiyah said...

sy mkn apa saja heheh

Pak Man laksam said...

Pak Man belajar makan gulai asamrong sejak duduk di Batu Talam.

hai said...

salam relevan,
pahang kan ada tempoyak n belimbing itam...hehehe..

salam endiem,
betul tu,ngada betul org kuala, x mboh lalu mkn ikan sungai!!somi koi dulu gitu le,tapi bila kawin ngan koi...abih di bedal belaker!!

salam pak hashim,
fuh!!kalo dapat ikan patin sungai gitu,bukan takat menjilat jari,tinggal tulang je!!

salam atie,
wah,caya la atie...nanti leh tlg ajar masakan minang plak!kawan akak org lipis,kawin ngan org kedah..dia merungut sebab sepanjang bulan pose...hari2 kena masak kari...kalo x, somi dia x lalu makan...hehehe..seksa tgk dia hari2 nak mikir kari apa!!

salam maiyah,
bagus tu maiyah,makan je apa yang boleh dimakan janji halal n sedap!!

salam pak man,
agak2nya kalau suruh pak man masak gulai tu jadik ke..takut reti makan je!!hehehe....

izman said...

aku kawin sekampung, so tak de la menda2 yg pelik untuk dikongsi.