Wednesday, July 29, 2009

BAYI BERKEPALA DUA.












PEKANBARU - Seorang doktor mengesahkan bayi berkepala dua yang menjadi tumpuan umum di sini meninggal dunia akibat kegagalan fungsi organ di sebuah hospital di Indonesia.

Dr. Tubagus Odhi berkata, kanak-kanak lelaki yang lahir pada Khamis lalu itu meninggal dunia semalam.

Katanya, pihak hospital melakukan pelbagai usaha bagi menghalang kematiannya setelah kesihatan mereka merosot sejak kelmarin.

Kembar yang lahir menerusi pembedahan itu berkongsi semua organ penting kecuali jantung sekali gus menyebabkan usaha untuk memisahkan mereka sukar dilakukan.

Kembar itu meninggal dunia di Hospital Arifin Achmad di sini yang terletak dalam wilayah Riau.

Bayi itu adalah anak kepada pasangan Badrun dan isterinya, Nurhayati yang berumur 23 tahun.

Nurhayati pernah bermimpi dia akan melahirkan anak yang mempunyai dua kepala.


***Al fatihah buat mereka!!Begitulah kekuasaan Allah yang menjadikan hambanya dalam berbagai rupa dan keadaan,agar kita sentiasa berfikir dan kembali kepada yang maha pencipta!!

Saya teringat sekitar tahun 84,saya pernah menyaksikan manusia berkepala 2 seperti gambar bayi tersebut di sebuah expo di Mentakab.Pemuda tersebut dalam lingkungan usia 20 an.Keadaannya sangat menyedihkan kerana hanya mampu terbaring dan dipertontonkan pula kepada orang ramai.Kak Long saya teramat bersimpati kepadanya sehinggakan dia mengalirkan airmata....dia juga rasa tak puas hati dan marah kerana orang sanggup mengambil kesempatan diatas kecacatan budak tu untuk meraih keuntungan.Sempat juga dia berkata "kesiannya!Muka hansem tapi jadi cam tu pulak"!!

Rupa2nya itu semua hanyalah lakonan untuk cari makan, kerana budak berkepala 2 tu datang mencari kami selepas pertunjukannya habis.Agaknya dia kesian melihat kebodohan kami dan terharu dengan keprihatinan Kak Long.......Dia akhirnya menjadi kenalan Kak Long dan dia menceritakan bagaimana teknik penggunaan cermin yang di buat,membantu untuk dia kelihatan seperti berkepala 2. Kita nampak dia cam terbaring,hakikat yang sebenarnya dia hanya duduk sepanjang dipertontonkan kepada orangramai itu.Cilakak!!Kopak jugak la kami 6 hengget malam tu....Haiya!Macam ni punya olang pun ada!!!

Tuesday, July 28, 2009

BENARKAH MENYANYI DIDAPUR,DAPAT LAKI TUA???

"Anak dara tak boleh menyanyi di dapur,nanti dapat laki tua"!!Itulah ungkapan yang sering saya dengar sewaktu kecil dahulu.Orang2 tua marah sangat kalau mendengar anak2 dara mereka menyanyi didapur.Saya pernah tanya,apa kena mengena menyanyi dan dapat laki tua???Nampak sangat cam tak releven langsung,tapi orang2 tua zaman dulu cukup pantang kalau anak ke, cucu mereka bertanya.Silap2 gaya soalan kita dijawab dengan bebelan yang panjang.....

Saya memang suka sangat dengan aktiviti menyanyi,ya la..ramai bebudak memang cukup terhibur dengan acara nyanyian kan?Dari sekolah tadika membawak ke sekolah rendah tu memang tak tinggal dengan berbagai program nyanyiannya.Dari lagu2 'nursery rhymes' ke lagu2 nasihat,patriotik hingga ke lagu2 koir.Itu belum dikira acara menyanyi kat tangga flat saya tinggal,ramai betul bakat2 terpendam yang ada!Waktu itu lagu2 Sanisah Huri,Sharifah Aini,Rahimah Rahim,Uji Rashid..pendekata lagu2 zaman 70 an la yang menjadi pilihan mereka.Bukan setakat nyanyi je,siap dengan 'eksyen'nya sekali ..memang dasat le!!

Dulu ,saya pernah menyimpan angan2 nak jadi penyanyi,saya pun tak tahu bagaimana saya pernah dijemput menyanyi di sebuah sekolah menengah ketika berusia 9 tahun.Semangat makin berkobar2 bila menjadi johan sekolah sewaktu darjah 6.Tapi tak tau dimanakah semangat tu semakin menghilang bila saya semakin meningkat dewasa dan mula dikuasai perasaan malu!!Alhamdullillah!!Nasib baik saya tak meneruskan impian saya tu...

Malangnya,menyanyi tu seolah2 telah menjadi sebati dalam hidup saya dan kesannya saya tidak dapat mengikis tabiat suka menyanyi dalam rumah.Tak kira la kat bilik,dapur malah tempat yang paling seronok menguji suara ialah kat tempat jin bertendang,bilik air,rasa cam dok dalam studio rakaman!Saya senyap tak senyap waktu tidur,waktu boring nak nyanyi dan waktu abah ada kat rumah.Tau pun takut abah dengar!!

Semasa saya tingkatan 3,saya masih lagi dengan aktiviti nyanyian saya yang dok terlalak2 tak kira masa tu.Masa dulu mana la ada set karaoke cam sekarang,abih2 dok dengar radio/kaset,tak pun tengok orang nyanyi kat tv.Jadi kadang tu saya nyanyi tak yah guna alat bantuan pun...hehehe..unplugged lagi!Kebetulan di sebelah rumah saya tidak berpenghuni,dan di hadapan pula terdapat beberapa orang budak bujang yang menyewa rumah tu.Mereka pekerja2 yang bertugas menyiapkan projek apa pun saya tak tau.Saya tidak pernah ambil kisah pasal budak2 bujang ni,tapi mereka selalu bertegur sapa dengan mak saya.

Budak2 tu sama seperti saya,keluar pagi balik makan tengahari dan mereka akan keluar semula dan akan balik pada waktu petang.Jadi saya tidak pernah hiraukan mereka,apatah lagi saya seorang pelajar ketika itu,kononnya!!Kadang petang2 tu ada juga mereka dok kat depan dan membuat bunyi2an yang paling saya benci dalam hidup saya...pstt..pstt...

Pada satu malam,beberapa bulan selepas mereka menjadi penghuni di rumah hadapan tu,mereka datang berkunjung ke rumah.Rupa2nya kedatangan mereka hanya untuk menyampaikan ucapan selamat tinggal kepada keluarga saya kerana tugas mereka telah selesai.Apa yang paling nostalgiknya bila bos budak2 tu memberikan cenderahati kepada saya,iaitu sebuah kaset nyanyian Barry Manilow......eeiiii!Lagu sapa ni,sumpah saya tak pernah tau pun,camana la mamat tu boleh bagi saya lagu cam tu...hihihi....
Dan...dan yang lebih menyagat hati saya bila mamat tu dok kata,"adik,suara adik sedap...abang suka dengar adik menyanyi,anggaplah ni hadiah dari abang"!!Ahak!Ahak!!Balik je diorang tu,apalagi...mak saya terus bersyarah panjang....sebabnya kalau saya tak melalak sekuat2nya mesti bebudak tu tak dengar..jadi pikir la sendiri betapa powernya suara saya menembusi rumah diorang yang jaraknya tidakla dekat sangat!!

Selepas peristiwa tu, baru la saya kontrol sikit kalau gian sangat nak menyanyi ...tak la mengikut perasaan lagi.Kadang bila saya menyanyi sambil memasak tu mak berbunyi juga "ha!kang dapat laki tua"!!Saya rasa tak de kena mengena nyanyi kat dapur boleh dapat laki tua,yang betulnya masin mulut orang tua2 , asyik dok kata 'dapat laki tua'!!Bila selalu sangat mengungkap kata2 tu dah jadi cam doa la pulak!!Hasilnya memang saya dapat laki yang lebih tua dan perbezaan umur kami 10 tahun!Tapi tak la tua sangatkan,kalau dipandang pada ketika ini apalah bezanya sangat...tapi cuba bayangkan,agak2 kalau dia berumur 20 tahun,tergamak ke dia nak bercinta dengan budak umur 10 tahun...hehehe.....

Monday, July 27, 2009

SENYUM SUMBING!!!

Seorang kanak2 lelaki berusia setahun lebih,baru cuba belajar bercakap dengan mengajukkan perkataan2 yang diajarkan.Petang tu,sambil ditemani oleh ibunya,mereka memerhatikan kakaknya yang sedang bermain di halaman rumah.Sambil itu ibunya mengajar dia memanggil nama kakaknya "tu,kak Huda...panggil kak Huda...kak Huda..."maknya mengulangi beberapa kali lagi.Lalu anaknya pun mengikut"kak Uda..."ibunya berasa gembira lalu menyuruh lagi anaknya memanggil lagi,beria2 si ibu hendak mendengar lagi kebolehan anaknya itu!!Ha,panggil lagi kak Huda...kak Huda...ha..panggil....panggil....".Oleh kerana tidak mahu menghampakan ibunya anak itu pun menunjukkan bakatnya sekali lagi dengan terkeluarnya perkataan "anggil...anggil"!!

Pada satu hari,sewaktu budak lelaki tu berusia 5 tahun,dia memberitahu maknya,"mak!Adik rasa adik nak bakar la rumah kita ni!!Terkejut sakan mak dia sambil bertanya"la,kenapa adik nak bakar rumah kita???Biarlah.. nanti bomba datang,adik boleh dengar bunyi keter bomba tu"!!Ada nak rasa makan penampo mak!!

Satu hari,semasa berusia 9 tahun pula...budak lelaki ini,mandi terlalu lama sehinggakan menimbulkan kemarahan kepada kakaknya,lalu kakaknya menjerit beberapa kali memaksa dia segera keluar.Apabila dia keluar saja dari bilik air,kakaknya terus bertanya sambil menahan geram"awak buat apa,lama sangat dalam bilik air??"dengan selambanya dia menjawab "la,lambat a..sebab adik mandi hadas besar!"Terbeliak mata kakaknya mendengar penjelasan adik sambil tu kakak bertanya lagi "kenapa pulak awak kena mandi hadas besar"??"Dah,adik baru buang air besar"!!!!wakakaka.....terburai gelak kakak!!

Satu malam,semasa anak itu berusia 11 tahun,dia dimarahi oleh kakaknya kerana mendapat keputusan peperiksaan yang teruk untuk subjek B.Inggeris."Cuba awak tengok ni,awak tak faham ke apa makna 'clean','wipe',brush....ni kalau budak darjah 1 pun reti nak jawab,awak dah darjah 5 ,tapi perkataan senang ni pun awak tak faham!!Apa yang awak belajar selama ni???Main je...kerjanya!!"Adik yang dari tadi kena bebel hanya menundukkan kepala merenung kosong ke lantai.Oleh kerana tidak berpuas hati dengan adik,maka kakak cuba untuk menguji pemahaman adik lalu kakak menanya adik,apa maksudnya "blackboard?"Adik pun menjawab "papan hitam"."window"?
"Tingkap".."Broom"?Lama adik dok terkial2,tak boleh nak menjawab,kakak pun dah semakin panas hati tengok muka adik yang terhegeh2 tu.Kakak terus sergah adik "tau tak jawapannya"?Adik tersentak sambil jawab "tau"!Kakak semakin menyinga dengan perangai adik"dah tau jawab la,apa dia?Dengan suara yang lemah longlai adik menjawab "moto"!!

Sunday, July 26, 2009

PETUA!!

Ayat2 Al Quran yang boleh diamalkan

Untuk elak suami/isteri dan anak2 bergaduh

Surah Al Baqarah - Ayat 102

Anak2 pandai belajar

Surah Al Anbiyaa'- Ayat 79

Anak2 lembut hati/ elak panas baran

Surah Al Anbiyaa - Ayat 69,
Surah Al Hasyr - Ayat 22-24

Anak2 malas sekolah

Surah Toha ayat 1-5

Supaya Suami tak kawin lain

Surah Toha - Ayat 39 - mula dari tanda Jim kecil

Ayat pendinding

Ayat akhir surah At Taubah

Bagi anak2 yg suka keluar malam

Surah Ar Ruum Ayat 31.. Baca 33x

Untuk jadi pendinding rumah

Surah Al BAqarah dibaca & tiup pd air , dan spray keliling rumah


1 minit untuk mengingat Allah

* Langkah 1:

* Sebutlah dengan sepenuh hati dan lidah yang fasih:

* * SUBHANA'LLAH
* * ALHAMDULI'LLAH
* * LAA I LAAHA ILLA'LLAH
* * ALLAHU AKBAR
* * ASTAGHFIRU'LLAH
* * LAA ILAAHA ILLA'LLAH, MUHAMMADUR RASULU'LLAH
* * ALLAHUMMA SALLI WA SALLIM WABARIK ' ALA SAYYIDINA MUHAMMAD WA AALIHI
* * WA SAHBIHI AJMA'EEN


Baru2 ni pun kakak ipar ada memberikan petua,bacakan Al-Fatihah sebanyak 70 kali pada sebekas air,buat minum untuk ahli keluarga atau masukkan sedikit air tersebut ke dalam masakan atau minuman .Bacaan fatihah tu boleh di buat bersambung2 kalau tak larat nak baca 70 sekaligus.

THE WORLD IS GETTING SCARIER....

Please pay attention to this article. It is of utmost importance.

Three women in KL turned up at hospitals over a 5-day period,
all with the same symptoms - fever, chills, vomiting, followed by muscular collapse, paralysis and finally death.
There were no outward signs of trauma. Autopsy results showed toxicity in the blood. These women did not know each
other, and seemed to have nothing in common..

It was discovered, however, that they had all visited a same restaurant along Jalan Kuchai Lama within days of their
deaths. The health department descended on the restaurant, shutting it down. The food, water and air conditioning were
all inspected and tested, to no avail.The big break came when a waitress at the restaurant was rushed to the hospital with similar symptoms. She told
doctors that she had been on vacation, and had only went to the restaurant to pick up her check. She did not eat or
drink while she was there, but had used the restroom.

That is when one toxicologist, remembering an article he had read, drove up to the restaurant, went into the restroom
and lifted the toilet seat. Under the seat, out of normal view, was a small spider. The spider was captured and
brought back to the lab,where it was determined to be the Two-Striped Telamonia (Telamonia dimidiata), so named
because of its reddened flesh color. This spider's venom is extremely toxic but can take several days to take effect.
They live in cold, dark, damp climates, and toilet rims provide just the right atmosphere.

Several days later, a lawyer from JB showed up at a hospital emergency room.. Before his death, he told the doctor
that he had been away on business, had taken a flight from Indonesia , changing planes in Singapore, before returning
home. He did not visit the restaurant while there. He did, as did all of the other victims! have what was determined
to be a puncture wound, on his right buttock.

Investigators discovered that the flight he was on had originated in India .. The Civilian Aeronautics Board (CAB)
ordered an immediate inspection of the toilets of all flights from India, and discovered the Two-Striped Telamonia
(Telamonia dimidiata) spider's nests on four different planes!

It is now believed that these spiders can be anywhere in the country. So please, before you use a public toilet, lift
the seat to check for spiders.

It can save your life! And please pass this on to everyone you care about.

P Susthitha Menon (Susi)
Photonics Technology Laboratory
Department of Electrical, Electronics and System Engineering
Universiti Kebangsaan Malaysia
( National University of Malaysia )
43600 UKM Bangi
Selangor Darul Ehsan.

Thursday, July 23, 2009



MELAYU HARI INI??

Di mana boleh cari ramai Melayu
Pastinya di Kelantan dan Terengganu

Dan juga di pasar malam dan pasar minggu
Di Akademi Fantasia dan Pesta Lagu
Di Jom Heboh orang Melayu berpusu-pusu
Di Sungai Buloh, pusat pemulihan , dulu di Pudu

Dan di jalan, lumba haram , rempit tak berlampu
Dan di selekoh duit rasuah depa pun s
apu
Di pusat serenti akibat ketagih dadah dan candu
Di malam kemerdekaan dan malam t
ahun baru
Terkinja-kinja best giler menari macam hantu


Apa hobi orang Melayu
Terkenal dengan budaya malas dan lesu

Berlepak buang masa tak jemu-jemu
Tengok telenovela dari Filipina dan Peru

Berpusu-pusu pergi tengok pamiran hantu
Sambil makan junk food, kuaci dan muruku
Sibuk bercerita tentang Datuk K dapat bini baru

Apa pakaian Siti nak pakai itu pun nak tahu
Mana tak gendut berpenyakit selalu
Kalau nak berlagak Melayu masih nombor satu
Asal bergaye sanggup makan nasi dan tokyu



Boleh tak jumpa Melayu di kedai buku?

Atau di perpustakaan dan majlis ilmu
Atau ambil kelas kemahiran di hujung minggu

Ada jugak tapi kurang sangat mereka di situ
Kenapa Melayu jadi begitu?

Nak salahkan siapa ibubapa atau guru
Pemimpin
negara atau raja dulu-dulu
Ayat lazim di mulut ialah Melayu malas selalu

Nak harap Kerajaan saja membantu
Terutama sekali kontraktor kelas satu

Tak habis-habis gaduh nak jatuh siapa dulu
pasal jambatan bengkok atau siapa dia penghulu
Dan suka sangat dengan budaya ampu mengampu
Sampai bila kita nak tunggu
Bangsa Melayu jadi bangsa yang maju
Boleh! dengan beberapa syarat tertentu
Pertama dengan banyak menguasai ilmu

Kata Nabi ikutlah Quran dan sunnah ku
AlQuran yang diturunkan 1400 tahun dahulu
tapi apa yang kita tahu, cuma baca bila nak halau hantu!!!!




By,
Someone
Somewhere

RAHSIA SOLAT AWAL WAKTU

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.
Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan
penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.


Waktu Zuhur
Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.
Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Waktu Asar
Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi
sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu .). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita


Waktu Maghrib
Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua
agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Waktu Isyak
Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan
rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.
Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya ...


salam rejab,
inasalim



Wednesday, July 22, 2009

WASPADA DENGAN PINGGAN JENAMA "BONE CHINA"!!





























(berita harian 22 julai 2009)


KUALA LUMPUR: Umat Islam perlu berwaspada apabila membeli pinggan mangkuk dan perkakasan makanan seperti cawan dan piring daripada seramik kerana ada jenama tertentu mengandungi campuran tulang haiwan, termasuk tulang babi.

Tinjauan di beberapa gedung beli-belah di ibu negara mendapati tiada label diletakkan bagi memaklumkan pengguna bahan campuran digunakan untuk menghasilkan perkakasan itu.

Berbanding dengan kedai kasut yang biasanya meletakkan label ‘kasut diperbuat daripada kulit babi’ di ruang jualan, peniaga yang menjual pinggan mangkuk mengandungi campuran tulang haiwan tidak memaklumkannya kepada pembeli.

Pegawai Penyelidik Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), Hatijah Hashim, ketika diminta mengulas, berkata orang ramai boleh mengenali perkakasan yang mengandungi tulang haiwan kerana kebanyakannya tercatat Bone China di belakangnya.

Bone China adalah istilah komersial digunakan pembuat perkakasan pinggan mangkuk yang mengandungi tulang haiwan.

“Berbanding penggunaan kaca dan tembikar sepenuhnya, perkakasan yang mengandungi tulang haiwan ditumbuk halus itu biasanya diimport dari Jepun dan United Kingdom. Ia dicampurkan bagi menjadikannya lebih berkilat dan cantik.

“Ia biasanya lebih eksklusif dengan harga mencecah RM8,000 satu set,” katanya.

Namun, katanya, peniaga sepatutnya lebih bertanggungjawab dengan meletakkan label di ruang jualan bagi memudahkan umat Islam mengenal pasti sama ada perkakasan dibeli dicampur tulang haiwan.
Bagaimanapun, beliau berkata, umat Islam boleh menghubungi CAP di talian 04-8299511 untuk kepastian.

Pengarah Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Noor Nirwandy Mat Noordin, berkata pihaknya pernah menerima aduan umat Islam yang khuatir mengenai penggunaan perkakasan seramik yang dikatakan mengandungi tulang haiwan.

“Namun, kami tidak dapat berbuat apa-apa kerana tidak mempunyai bukti kukuh. Pihak berkuasa perlu menubuhkan unit khas untuk membuat kajian makmal,” katanya.

Pengarah Bahagian Hab Halal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zainal Abidin Jaffar, pula berkata pengguna yang ingin mendapatkan kepastian boleh membawa perkakasan itu untuk dianalisis oleh Unit Pemantauan dan Penguatkuasaannya.


**Saya terkejut juga membaca artikel tersebut,kerana setelah disiasat stok yang ada dalam simpanan saya memang terdapat satu 'tea set' yang tertulis' fine bone china'....
Mujurlah sejak memiliki set tu ,belum pernah sekali pun saya menggunakannya lagi...hehehe...sayang la konon!!Suami saya suruh saya sedekahkan je pada orang bukan Islam,tapi hati saya cam berat jugak la.Walaupun saya beli tu bukanla mahal sangat cuma RM299 je satu set,dah tu main kutu plak.Saya pun sebenarnya tak berapa arif pasal pinggan mangkuk ni.....
Tergerak gak hati,kalau tak yah guna tapi simpan je boleh ke agaknya????Itu la orang pompuankan,benda cam gitu pun masih rasa berat hati untuk dilepaskan...kalau buat hiasan cam dok agung2kan tulang babi je rasanya....Agak2 apa yang sepatutnya saya buat ek???

Monday, July 20, 2009

RENUNGAN BUAT SEMUA!!

Inilah pertama kali dalam hidup saya, sejak bergelar ustaz, tidak mampu

mengeluarkan apa-apa perkataan.

Hari ini 23 Jun jam 12.30 tengah hari, saya bersama pesakit HIV positif.


Gambar Jesus di sana sini.





Pada hal ketika ini, penghuni semua sedang tidur, berehat setelah makan

ubat. Tetapi mereka semua bangun kerana mendapat tahu seorang ustaz

datang melawat mereka.

Saya tidak mampu mengeluarkan apa-apa perkataan bukan kerana mereka

pesakit HIV. Tetapi, tempat kami menyampaikan kuliah agama ini ialah di

dalam sebuah gereja.

Tetapi inilah hakikatnya. Tempat perlindungan pesakit HIV bagi orang

dewasa adalah di gereja. Orang bukan Islam yang menaungi mereka, dan

sudah beberapa yang mati di sini.


Dewan kuliah di gereja ini





Menurut Kak Liza, bagi pesakit HIV dewasa, tidak ada tempat perlindungan

yang dibuat oleh orang Islam.

Majlis Agama Islam Selangor pernah bercadang untuk membuatnya, tetapi

hingga sekarang belum menunjukkan apa-apa perkembangan.

Saya malu pada diri saya saat ini. Seolah-olah, saya diberi tahu,

"apa lah kamu orang Islam ni, cakap aje pandai, saudara seIslam yang

sakit pun tidak dihiraukan".

Selesai taaruf, salah seorang dari mereka memberi tahu,

"Imam masjid sebelah selalu datang"

Hati saya menyapa:-

Kenapa tidak dibuat di masjid sahaja tempat perlindugan ini, bukannya

tak ada tanah..."

"Pihak MAIS ada jugalah jengok kami, tapi jarang-jarang. Dalam sebulan

sekali lah."

Hati saya menyapa:-

"Kena sampaikan ni, pada sahabat-sahabat dari MAIS. Kena buat sesuatu.

Bersama pesakit HIV






Saya masih kelu dan tidak mampu mengeluarkan apa-apa perkataan. Tajuk

apa yang saya nak sampaikan?

Tajuk Ukhuwah? Tajuk berkasih sayang sesama Islam?

Tajuk "semua perkara

ada hikmah"? Tajuk apa? Tajuk apa yang sesuai?

"Aduhai Tuhan.. kenapa aku di sini hari ini.." rintih hati saya atau

lebih

tepat:-

"Kenapa sekarang baru dapat tahu, kenapa tidak peka, kenapa tidak dari

dulu lagi aku datang menjenguk sahabat-sahabat seIslam di sini.."


Akhirnya saya menyampaikan sedikit tazkirah, tak sampai dua minit. Saya

hanya membicarakan mengenai kasih sayang Allah pada manusia. Semakin

banyak saya berkata, semakin banyak hati saya berkata:-

"Ah... pandai cakap aje, apa yang kamu buat hah..."

Tazkirah di akhiri dengan sedikit ucapan dari kak Liza.

Majlis berakhir dengan bersalaman. Salah seorang penghuni, dengan suara

yang rendah, berkata pada saya:-

"Ustaz.. terima kasih sebab datang ye.."

Nak menitik air mata saya melihat mereka. Dari mata mereka, mereka

seolah-olah memberi tahu saya,

"Ustaz, keluarkanlah kami dari gereja ini"

Saya melangkah keluar dari dewan kuliah. Di sebelahnya terdapat salib.

Yang masih boleh berjalan, menghantar saya hingga ke kereta.

Mereka melambai ke arah kami serombongan sambil berkata:-

"Nanti datang lagi ye.."

Van yang kami naiki menuruni cerun kawasan gereja. Hati saya tak

putus-putus berdoa:-

"Ya Allah, selamatkan iman mereka. Ya Allah, beri kami kemampuan, dalam

tahun ini insyaAllah, kami akan usaha mengeluarkan mereka dari gereja

ini Ya Allah."


Kenangan bersama penghuni


Kami meninggalkan tempat ini. insyaAllah, selepas saya pulang dari Turki

nanti minggu depan, kita akan usahakan sesuatu, bisik hati saya.


Kemudahan ambulans


Pada saya, mewujudkan tempat perlindungan ini dah taraf fardhu ain dah,

ini kerana tidak ada lagi tempat perlindungan bagi orang dewasa seperti

ini yang dibuat. Selagi ada orang Islam yang masih duduk di gereja ini,

selagi itulah tanggung jawab ini tidak terlepas dari setiap bahu orang

Islam.

Saya menyeru pada semua pembaca. Mari sama-sama kita usahakan. Jika ada

niat, maka, insyaAllah, pasti ada jalan.

InsyaAllah, saya akan mewar-warkan pada semua jika ia akan dimulakan.

InsyaAllah, dalam tahun ini juga, kita akan keluarkan mereka dari gereja

ini. InsyaAllah, dalam tahun ini juga, kita akan usahakan rumah

penjagaan bagi orang Islam.

Semoga sedikti niat ini mendapat bantuan ilahi, amin...

"Universiti Kehidupan, Pengajian Sepanjang Hayat"

Al-Fakir Ila Rabbihi

Muhamad bin Abdullah

Putra Heights

24 Jun 09, jam 2.15 pagi

Thursday, July 16, 2009

LASAK DAN MENCABAR!!!

Mungkinkah kerana aku sukakan aktiviti sebegini yang menyebabkan aku kelihatan tidak begitu feminin pada pandangan teman2 kot atau memang aku jenis yang sempoi?????
















Ini program pertama yang aku sertai,iaitu xpdc berbasikal dari Temerloh- K.Lumpur,anjuran Jabatan Belia dan Sukan.Hari pertama program, kami bermalam di Bentong,dan diraikan dengan jamuan minum petang di rumah DO Bentong.Dari Bentong melalui jalan lama Gombak dan bermalam di Pusat Belia Antarabangsa,Cheras.Beberapa hari kemudian,berkhemah dan bermalam di Hutan Lipur Lentang, dan akhirnya berbasikal semula ke Temerloh....keseluruhan program 10 hari.....

Malam pertama di Bentong tu,aku bangun pukul 3am,menangis..tak tahan,rasa paha dan betis bagai dicucuk2 dengan jarum..bisa...nasib dapat member2 yang ngam, diorang siap tolong sapukan minyak angin...masa tu cuma ada 4 peserta pompuan je...Syam dan Utih jadi member baik lepas tu...















Ini semasa dalam perjalanan ke K.Lumpur,berhenti rehat...penat giler..ni dinamakan takde keroje cari keroje...Terlalu banyak kenangan manis dan terdapat juga insiden2 paling lawak... yang berlaku .....Selepas pada ini aku pernah juga mengikuti xpdc berbasikal anjuran Kelab Pengembara sempena hari Kemerdekaan iaitu xpdc berbasikal jelajah Pahang Barat.Dari Temerloh-Jerantut-Benta-Raub-Bentong-Temerloh.Teringat pulak masa berhenti rehat kat area sebuah kampung di Benta,ada la sorang makcik ni dia kata,"sian ke hokme ye,letihnye la ngayuh besikal,ngapanya, tak de bas ke???Adoi la makcik...terasa pulok kome ni cam orang pandir je!!















Ini merupakan program ke 2 yang aku sertai iaitu Kem Musim Cuti di Tasik Cini,selama 10 hari juga.Peserta program paling ramai aku rasa,iaitu 100 orang.Kami berkhemah,betul2 di tepi tasik Cini.Berbagai insiden yang berlaku,menyebabkan sebilangan peserta perempuannya mengalami histeria.Sehingga memaksa kehadiran 'bomoh' untuk memulihkan mereka dan mereka yang tidak pulih sepenuhnya di hantar pulang.Gambar di atas sewaktu melakukan pendakian ke Gunung Chini..malangnya kami hanya sempat membuat pendakian ke Bukit Botak kerana pihak penyelaras tidak mahu mengambil risiko untuk ke sana...tidak pasti kenapa jadi begitu...Tapi bunyi ceritanya kawasan gunung tu pun sangat misteri...Apa2 pun hanya yang dalam gambar tu je berjaya menamatkan misi hari itu,daripada 80 peserta....yeay!















Ini sewaktu aku berkayak di Tasik Chini,Tasik Chini memang menyimpan berbagai kisah misteri,aku berkesempatan mendengar berbagai2 cerita,dan sempat dibawa melihat kawasan yang kononya tempat seekor ular bersaiz besar bertapa...mungkin anaconda kot,aku mendapat petua dari orang tempatan,kalau pergi ke Tasik Chini,mula2 sekali mesti basuhkan muka dengan air tasik sambil membaca bismillah dan salawat ke atas nabi,insyallah tidak akan berlaku perkara2 yang tidak baik.Wallahualam!Tapi aku buat,Alhamdullillah,sepanjang aku dok kat situ..aku tidak mengalami peristiwa yang pelik2!
Bersama Kelab Pengembara juga aku pernah melakukan xpdc berkayak sempena bulan kemerdekaan dari Bentong-Temerloh,menyusuri laluan Datuk Bahaman....melalui Sg. Semantan hingga ke Sg.Pahang.















Ini pula program yang diadakan di Pulau Tioman,juga selama 10 hari.Program ini menggabungkan peserta dari negeri Pahang dan Johor.Kami bergambar sebelum memulakan perjalanan untuk mendaki Gunung Kajang,yang terletak di Kg.Juara dengan ketinggiannya melebihi 3000 m .Di sini,hutannya masih lagi terpelihara,kalau bernasib baik boleh melihat pelanduk atau binatang hutan secara semulajadi.Terdapat begitu banyak'bunga patma'atau dikenali sebagai rafflesia,bunga anggerik hutan yang cantik dan panoramanya memang menarik.Air sungai yang sejuk dan segar,tidak tercemar dan aku berani minum airnya tanpa dimasak,rasa cam minum air sejuk peti!.Kami juga terjumpa sebuah gua yang terletak tidak jauh dari puncak gunung.Air sungai mengalir melalui gua tu,memang cantik dan airnya sejuk giler dan menurut cerita..didalam gua tersebut tersimpan 'harta karun' yang di sembunyikan oleh lanun2 zaman dahulu.Kenapa tidak ada orang yang berani mengambilnya???Menurut cerita orang tempatan,ramai orang yang mati ketika mencari harta karun tersebut.















"Take 5!"Begitu la kaedahnya berjalan dalam hutan,sesekejap kang berenti...tunggu semua orang ada baru jalan balik...sambil2 tu nikmati la pemandangan yang menarik sambil menghayati ciptaan tuhan,sebab pemandangan kat situ tak terdapat di luar sini!!















Ni,merupakan puncak bukit sewaktu aktiviti pendakian sebuah bukit yang terletak di Lumut,Perak(aku tak ingat namanya).Semasa turun dari bukit ni,aku tergelincir dari ketinggian yang curam dan jatuh macam nangka busuk.Nasib tak cedera tulang belakang.















Ini merupakan aktiviti terakhir yang pernah aku sertai iaitu Program Pelayaran KLD Tunas Samudera.Program pelayaran selama 10 hari menaiki kapal layar Tunas Samudera.Destinasi kami bermula di Port Dickson-Lumut-Pulau Langkawi dan berakhir di Pulau Pinang.Masa mula2 aku naik ke kapal,rasa semacam je.. rasa terhuyung hayang,nampak lantai dek berbayang2.Bila dah lama sikit baru rasa ok.Orang kata tu kira cam nak mabuk laut,tapi alhamdullilah!Sepanjang perjalanan aku tak termuntah pun.Ramai juga yang termabuk laut bila angin bertiup kencang dan menyebabkan kapal di pukul ombak yang kuat.Kadang tu ada gak rasa takut bila time gitu.Bayangkan la dok kat tengah laut tu tak nampak apa2 pun...sekeliling kita air je,kalau jadi apa2 beserah pada Allah je la!















Ni bukan saja2 kena panjat,bila angin kuat kita terpaksa turunkan layar,jadi kena buka ikatan pada layar2 tu.Bila dah tak ada angin,kena panjat naik atas tu dan lipatkan balik layar.Berat woo..layar tu ,pulak tu ada 3 tingkat layar,nasib le sapa yang kena kat puncaknya.Ada sorang peserta lelaki yang kena betulkan layar kat puncak tu,masa tu pulak angin kuat,tak tau camana dia boleh termuntah dari puncak tu kena layar no 2,no 3 dan jatuh atas dek.Hehehe..pegawai kapal tu suruh dia bersihkan balik semua tempat muntah dia!















Ini bukan acara tarik tali,ini la caranya untuk nak menaikkan sauh ke atas...kononya la tu!!Sepanjang aktiviti di situ,memang mencabar, boleh la merasakan bagaimana kehidupan orang2 laut,macam tentera2 laut kita menjalani kehidupan ditengah laut,malah berbulan2 lamanya.Setakat 10 hari memang la best,tapi kalau lama sangat aku rasa...nanor jugak!!
Istilah2 yang digunakan oleh mereka juga ada perbezaannya seperti dapur-galley,tandas-rest room,kiri-port,kanan-starboardside(tah ya ,tidak ntah)bertugas sebagai pemerhati -watcher...tu je kot yg tertinggal sikit kat pala otak aku ni...















Ini la semua peserta yang sama2 menjalani program yang dianjurkan oleh Kementerian Belia dan Sukan bersama TLDM.Pengalaman yang sangat berharga dan tak mungkin aku lupakan....

Tuesday, July 14, 2009

TERUK SANGAT KE AKU NI???

Tak silap aku 2 bulan lepas aku terjumpa semula dengan Gee,kawan zaman sekolah yang dah hampir 10 tahun tak jumpa.Dia datang berkunjung ke rumah aku dalam keadaan aku tidak sempat menyediakan juadah yang sebaiknya.Jadi kedatangannya petang tu, aku cuma menyediakan pau goreng dan air teh o je...Aku pun tak faham kenapa kawan aku ni cam tak caya je,yang pau tu aku buat sendiri,siap tanya lagi intinya tu aku buat juga ke??Dia kata "nasib baik ko kata inti ni ko beli ,kalo tak aku nak rasa kagum sangat ngan ko ni".Tak lama selepas tu,aku dapat message dari seorang lagi kawan kitorang yang dok kat Seremban,June.Dia minta resepi pau goreng,yang menurutnya,Gee dah bercerita tentang pau goreng buatan aku tu!




pau goreng..









2 minggu lepas,kebetulan June balik ke rumah maknya di Pekan,jadi aku dan Gee mengambil kesempatan berjumpanya,maklumla dah hampir 20 tahun tak jumpa,sejak abis sekolah,ni dah dalam pantang anak ke 4 baru jumpa semula..Jadi banyak la cerita dari zaman sekolah,hingga masalah anak2 dan yang paling kelakar si June dan Gee ni cam tak caya plak aku ni berkebolehan jugak la dalam bab masak memasak ni.June kata"Hai,ko tau tak,kalo dengar si Gee jual citer pasal pau goreng ko ni,kira kalo aku ni lelaki bujang,tak sabar aku nak masuk meminang".Hahaha..dasyat tol diorang ni ngutuk aku je...aku pun tak faham apa yang tak kenanya ngan aku ??? Diorang ni tak perasan kot,anak aku 7 orang,kalau tak reti memasak,kebulur la anak2 aku!!

Si June siap tanya aku lagi,"eh!cuba cerita ko pandai masak apa"??Sengal tol la!Bila diorang ni excited bercerita pasal member aku kat Kemaman si Eg tu dah jadi tokey roti sekarang,so aku ni offer kat June,"ko kalo setakat nak belajar buat roti,meh aku ajarkan"...ek eleh!Diorang kata,"betul ke ko reti ni"?? "Aku rasa cam tak caya je yang ko ni pandai masak,kalo tengok ko zaman sekolah dulu,ko ni jenis yang tak ada masa depan"....Siot! tol,patut la diorang ni asyik gelakkan aku je....





simple mini pizza coz tak de chesse..







Tengahari semalam,classmate aku pulak telefon,selepas abis sekolah memang tak pernah lagi jumpa dia semula.Dia tanya "ko tengah buat apa tu?"Kebetulan aku tengah masak,so aku jawab la "tengah masak ni".Eh,dia boleh ketawa panjang plak,"Aku cam tak caya dengar ko tengah masak,aku tak boleh nak membayangkan camana ko tengah masak tu,sebab aku rasa ko ni reti buat kerja2 adventure je..."EH! Apasal suma member2 aku fikir aku gitu,ek!!Aku betul2 tak faham....aku ni bukannya jenis tomboy ke,nak kata lasak tak la lasak mana pun tapi betul ke satu masa dulu,teruk
sangat ke aku ni????

Monday, July 13, 2009

SERABUT!!!!





























Dua tiga hari ni memang aku sibuk giler,projeknya ialah mengoperasikan rumah aku yang
berserabut ni!!Aku tak berniat pun nak buat entri ni,sebenarnya aku cadang nak menjahit langsir.(cam nampak beria je nak nyambut raya,hehehe).Tah camana plak,masa aku tarik bangku kat mesin tu,tangan aku rabak la pulak terkena paku kat tepinya tu.Dah berdarah ni,terpaksa la relax jap...lagipun kain yang aku nak jahit tu warna putih kang tak pepasal je bercop merah!2 hari ni aku sibuk dok mengecat kayu2 pada pagar dan set kerusi, meja kat luar tu.Cat2 tu dah dibeli 2 tahun lepas,adoi!Kenapa la aku terajin pulak minggu lepas.Memang haru kalau sesapa pun tengok persekitaran rumah aku ni...Yang jadi begini,kerana suami aku jenis yang hobinya suka membuat pengubahsuaian sendiri dan hanya mengambil masa, semasa cuti Sabtu/Ahad untuk mengusahakannya.Satu lagi rumah aku ni sesak sangat dengan tah apa2 barang yang menyesakkan bagi orang2 pompuan.Banyak barang yang dia tangguh nak buang,takut boleh digunakan lagi menjadi barang keperluan lain...... Poning den!!!

Kebaikannya,boleh la menjimatkan banyak kos,tidak berlaku pembaziran bahan2 dan berpuashati dengan hasil kerja tangan sendiri.....keburukannya,mungkin projeknya memakan masa 10 tahun untuk siap sepenuhnya dan terpaksa hidup dengan pemandangan yang menyakitkan mata .....

Walaubagaimanapun ini adalah antara hasil kerjanya yang menggunakan bahan2 seperti katil 2 tingkat semasa anak2 kecil dahulu....dijadikan set kerusi dan meja...































Almari kartun zaman anak2 masa kecil telah digubah menjadi meja komputer,tempat letak printer dan meja study....






























Pagar2 kayu dan pintu pagar rumah ni pun hasil kerja dia,dan antara projek yang masih
dalam pembinaan,taman mininya dan projek paling terkini,Spa impiannya....




























Tengok la tu,belum siap sepenuhnya dah siap boleh letak khazanah kat atas spa dia tu....kadang tu betul gak kata akak ipar aku,rumah sekangkang kera,macam2 nak di buatnya!!!

Thursday, July 9, 2009

MAKAN ,JANGAN TAK MAKAN!!!


"Kalau gajah tu boleh dimakan,agaknya gajah pun awak makan!!"Itulah ungkapan yang pernah di ucapkan oleh akak ipar aku.Nampak sangat betapa bengangnya dia ngan aku pasal dia heran sangat,asal sebut makanan apa je, mesti aku dah penah makan atau teringin nak makan.Tapi jangan salah faham lak,maksud aku tu semua makanan yang halal je la...Sebenarnya akak ipar aku yang pelik,banyak sangat bende yang dia tak makan,tu dengki kat aku kot...hahaha...

Aku ni, hidanglah makanan apapun,aku tak kisah,janji sedap.Bagi aku yang penting rasa dulu,bukan susah nak mencuba sesuatu tu,kalau memang tak menepati selera aku,jawabnya itu kali pertama dan terakhir.Senang je kan apa nak disusahkan,ni kang belum makan lagi dah kata saya tak makan,saya tak suka!Pelik manusia ni,dah Allah bagi kebenaran untuk makan,tapi kadangkala sikap kita seolah2 menghina makanan itu.Ada tu,pandang semacam sambil mencebikkan bibir,seolah2 makanan tu menjijikkan.

Aku ni walaupun sedari kecik memang makanan asasi aku ialah telor,tapi alhamdulillah la bila dah semakin dewasa aku boleh makan macam2.Aku kalau bab ikan ni,aku suka semua jenis ikan tak kira laut ke,sungai, paya ke, tapi lambat sikit la kalau makan ikan banyak tulang tu,takut tercekik..Pertama kali aku makan ikan sungai ialah ikan Lais,fuh!sedapnya, isinya manis..,tapi rasanya dah hampir 20 tahun aku tak jumpa ikan tu.Ikan patin,baung,lampam tu dah jadi mainan je!Ikan tilan pun aku penah bedal ..teringat arwah uwan aku,jirus air panas pada badan ikan tu untuk nak buangkan kulit luar dia.Badan ikan tu bulat,sesekali cam bentuk ular pun ada,isinya putih dan manis...buat goreng pun sodap!Kak Long aku kata rasa cam makan ular sawa plak!Sengal.
Ikan laut yang paling aku suka,ialah ikan pari,tapi sedih gak,bila akak ipar aku kata "orang tak makan ikan pari ni".Tau pasal apa???Pasal suami dia,ambik ikan pari tu buat umpan untuk "membinto" ketam je...huhuhu...Aku penah makan sejenis ikan laut yang rupanya cam jenglot,ikan tu lembik cam tak de tulang.Aku masak kari,tapi ikan tu jenis yang tak boleh masak lama dalam kuah,silap2 tinggal tulang je...isinya hancur bersepai dalam kuah tu,tapi rasanya memang sedap.Ikan yu pun sedap,tapi leceh nak mengembalakannya,nak kena buang kulit dia dulu dengan air panas dah tu kalau tak kena gaya memasaknya ada rasa hanyir!Aku rasa kebanyakkan ikan yang ada dipasaran tu semua aku dah cuba makan.
Ikan puyu(betuk),sepat memang aku suka,lebih2 lagi kalau dah di buat pekasam,cuma ikan potak aku tak berapa suka,pasal tak berapa sedap!Ikan keli atau haruan dah jadi menu dalam rumah ni.Belut pun sedap,aku cuma geli nak siang tapi kalau dah siap masak,tak de hal la,bedal semacam!!!

Kalau setakat ayam/itik ni aku rasa tak de orang yang tak penah makan,tapi aku dah rasa daging angsa,tak berapa beza sangat ngan daging itik cuma dagingnya banyak la sikit!Ayam belanda aku tak pernah makan lagi.Tapi arnab,memang sedap dari daging ayam sebab rasanya lebih manis dari ayam.Kalau daging binatang hutan ni,aku cuma pernah makan pelanduk,kijang dan rusa je...teringin gak nak rasa landak ke...tapi daging rusa paling best!! Isinya halus,jauhlah rasanya ngan daging kerbau/lembu ni.Pelanduk ni ada bau hamis sikit,rasanya aku kurang gemar sikit!!!Aku pun tak pasti pelanduk ni sama ke ngan kancil...ke yang aku rasa ada bau hamis tu kancil...???

Dulu abang ipar aku,beli sate bagi kitorang makan,lepas habis makan tu,dia saja tanya mak aku,"mak!sedap tak sate ni?",mak aku kata" sedap la"...pastu dia kata "ni sate arnab".Apalagi otomatik,mak aku terus je muntah berlambak2...pucat muka abang ipar aku...padan muka dia!Sebenarnya sate tu bukannya sate arnab,sate ayam je..tapi dia sesaja nak test mak aku pasal dia tau mak aku ni jenis yang sensitif sikit.Ha..ambik nak, lepas tu mak aku melepek terusss...kesian mak..hehehe...mak aku ni memang kelakar,ikan sungai pun tak makan!!!

Alhamdullillah!!Suami dan anak2 aku semuanya jenis tak memilih makanan,kalau tak sedap tak makan, itu je!Tak kira la indian style ke chinese style,western semua ok..opss..kitorang belum penah lagi mencuba sushi....tapi aku pernah gak teringin nak rasa 'ulat sago' yang kat Sabah tu,tapi bila ada terbaca hukumnya haram so dah tak fikir pasal tu dah...

Tuesday, July 7, 2009

POS MALAYSIA KINI...

Semalam aku pergi ke sebuah Pej.Pos Mini di batu 5,hanya untuk mengeposkan bungkusan kepada anak sulong aku di Bangi.Dia minta aku poskan adaptor dan beberapa jenis kabel komputernya.Aku mengganggarkan belanja pos barang tu mungkin dalam RM3.50 je,sebab beratnya tak sampai sekilo pun.Dulu,masa aku buat kerja yang sama,kalau berat bungkusan biasa yang di bawah sekilo hanya RM2.50.Itu zaman stem surat biasa 20 sen,sekarang ni kan cajnya 30sen jadi aku rasa ok la dalam RM3.50 je kot!

Masa berurusan tu,aku bagitau kerani tu nak buat hantaran bungkusan biasa je,tapi dia kata urusan tu dah tak ada,semua urusan bungkusan kena buat cara poslaju..Gila!!Camni kaya cepatla Pos Malaysia,tak logik langsung!Disebabkan orang beratur panjang, nak tak nak bayar je la kos tu RM 8.20.
Bungkusan biasa ni sebenarnya merupakan penghantaran yang mengambil masa untuk sampai ke destinasi,dan kebiasaannya barangannya pun jenis yang tidak berharga sangat,sama lah cam surat2 biasa tu. Kalau seseorang tu mahukan barangannya terjamin sampai dengan selamat,maka boleh la menggunakan bungkusan berdaftar,sama cam surat berdaftar dan harga kosnya tidak la mahal mana.Poslaju ni merupakan urusniaga yang diperkenalkan kemudiannya,bila seseorang memerlukan penghantaran surat atau barangan untuk tiba ke destinasi dengan kadar lebih cepat berbanding surat biasa,lebih kurang cam urusan yang disediakan oleh syarikat2 courier tu.Untuk surat biasa pun dalam RM 4.20 gitu,tapi tak kisah la sebab biasanya orang akan menggunakan perkhidmatan tu untuk urusan2 penting.

Itu pun,aku tak kirimkan toto yang dia mintak aku pos sekali ngan barang dia tu.Aku suruh dia ambik je kat rumah mak2 sedara yang dok kat K.L tu.Lagipun toto yang dia mintak tu dah boleh dibuat tukun.Cuba bayangkan kalau setakat mengeposkan barang yang tak berharga begitu dengan kos yang lebih,agak2 berbaloi ke???Ini lah masalahnya bila semua jabatan kerajaan diswastakan,yang menanggung bebannya hanya rakyat marhaen cam kita2 ni!

Monday, July 6, 2009

SIAPA YANG AKAN DIBANGKITKAN DULU???

Semalam,sewaktu menunggu masuk waktu Isyak, anak aku yang form 5 tu tanya "Ibu,di akhirat nanti orang mana yang akan di bangkitkan dulu?".So aku pun jawab le "dah tentulah umat Nabi Muhammad"!Dia kata "itu memang betul tapi kalau dari segi logiknya?"Aku fikir sekejap,apa yang tak kenanya,kenapa mesti berpandu kepada logik plak???Oleh kerana aku rasa was2 je nak menjawab,dia pun memberikan jawapannya."Secara logiknya memang orang Islam yang akan bangkit dulu,pasal tiada halangan lain dan orang cina paling lambat, sebab dia kena pecahkan simen dulu...Michael Jackson lagi tak nak bangkit,pasal sayang nak tinggalkan keranda emas dia"!Siot tol!Terkena aku sebijik!!!

Sunday, July 5, 2009

SEBARKAN!!!!

Nama saya Salleh Bin Omar, nama Kristian Joseph. Saya dilahirkan di Kedah pada 5/5/1940, bapa saya seorang India Muslim dan mak saya orang Banting, Selangor. Bapa saya telah pulang ke India dan emak saya berada di Kedah,Pondok Kg Pisang. Pada 1970 saya telah pergi ke Johor Bahru untuk mencari kerja bersama-sama kawan-kawan ,tetapi gagal. Saya terpaksa tidur di stesen keretapi. Saya telah bertemu dengan seorang paderi bernama Father Chong. Kami diberi layanan istimewa,tempat tinggal, makan dan minum dan tinggal selama 2 tahun. Kami diajar sembahyang dalam bahasa Inggeris. Pada satu hari iaitu dalam tahun 1974, saya telah bertemu dengan seorang paderi besar di Malaysia, dari KualaLumpur bernama Kamaruddin Hj Ahmad. Beliau telah membawa saya tinggal diseksyen 14, Jalan Gasing,Petaling Jaya. Kami belajar selok belok agama Kristian di Gereja Jalan Gasing dan dibina khas untuk orang Melayu beragama Islam (ada hingga sekarang).Setelah satu tahun saya tinggal disana, saya telah dihantar ke Indonesia selama 6 bulan, belajar cara-cara untuk sembahyang orang mati, talkinkan orang dan macam-macam lagi dalam Bahasa Malaysia .


Saya belajar sekali dengan Ibu Tien Suharto yang menjadi pemimpin Agong Wanita Kristian seluruh Asia dan Bendahari Agong wanita Kristian
seluruh Indonesia . Saya pulang ke Malaysia, kemudian dilantik sebagai pendakwah dari Perlis hingga ke Johor Bahru. Oleh kerana saya aktif di gereja, saya dihantar
pula ke Filipina selama 1 bulan, belajar selok belok Kristian dalam bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia kerana terdapat orang Malaysia ,Singapura dan orang Filipina.
Kemudian saya balik ke Malaysia sebagai pendakwah, dibayar RM60.00 sehari, kenderaan percuma, seramai 6 orang. Selepas itu dihantar ke Singapura selama 1 bulan di Port Carzy bersama En Aziz orang Telok Intan.Beliau adalah Setiausha Agong Persatuan Melayu Kristian Singapura. Beliau juga adalah bekas Tentera Udara Di Raja dan berhenti memegang jawatan setiausha agong Kristian Singapore . Apabila dilantik ke gereja saya masih lagi ketua dakwah bersama 6 orang kawan.


Saya dihantar ke Baptish Church di Ipoh, dibekalkan duit RM1,400.00,bersama 2 orang kawan dan sebuah kereta untuk mengkristiankan pelajar-pelajar dan pemuda-pemuda Negeri Perak. Pada bulan Januari saya berasa tak tenteram dan telah bertemu dengan Tuan Ibrahim, Kadi daerah Ipoh dan membawa saya bertemu Mufti Negeri Perak dan En Azlan, Pengarah Jabatan Agama dan saya terus bertaubat.

Jumlah Kristian seramai 3,000 orang telah dikristiankan, terutama penduduk Negeri Perak dan Johor Bahru, Manjoi dan Rapat Setia (Perak). Cara hendak mengenali mereka Lelaki - Berseluar hitam, berbaju putih, bertali leher hitam, bawa beg James Bond (elaun satu hari RM60.00 ). Perempuan -Berbaju putih skirt hitam dan reben hitam. Di Kuala Lumpur - Daya Bumi, Kota Raya dan Sg Wang Plaza.

Cara-cara berdakwah:
Mereka akan menemubual, tanya asal terutama pencari kerja. Pendakwah akan belanja makan apa saja, mempelawa tempat tinggal(asrama 120 katil, makan disediakan) didakwah dengan kaset, cara perlahan-lahan diajak sembahyang dengan diberi satu cross selepas dibawa sembahyang akan diberi sejenis air hitam
(holy water). Setelah diberi minum 1 minggu lidahmenjadi hitam, tidak boleh mengucap dan mendengar azan macam menutup telinga hal dakwah Islam tidak mahu. Air itu khusus untuk orang Islam sahaja. Kewangan gereja RM12.6 juta, sumber dari Sabah, Sarawak ,Filipina dan Singapura.

Motorola adalah penyokong dakwah Kristian ini (terletak di Petaling Jaya, Pulau Pinang dan Senawang). Senawang terlibat seramai 200 orang,ketua di Senawang, Haji Hanapi Saat dan Hj Ismail orang Sungai Petani,Kedah. Haji Hanapi bekas guru - akibat desakan hidup terpengaruh dengan Kristian. Sekolah yang paling teruk dilanda Kristian ialah Victoria Institution. Pengetuanya En Ismail Rahim. 20 orang telah Kristian-susah untuk diberi nasihat kerana kebanyakannya anak menteri dan datuk-datuk.

Di Ipoh Sekolah Tengku Abd Rahman (STAR)- 2 orang Sekolah teknik seorang pelajar perempuan (bersalib) telah bertaubat, bila saya tanya, katanya untuk main-main saja, akhirnya dia bertaubat. Banting,Kamariah bt Sidek - lepasan sekolah ditarik oleh seorang guru Cina (pendakwah Cina dibayar RM165.00 sehari) En Salleh Omar yang menawarkan cek sebanyak RM10 juta kepada Yusof Noor untuk mengadakan persidangan Kristian sedunia (sebagaimana tersebar diakhbar)1982.

Salasiah bt Sidek- Sekolah Tengku Khursiah, Seremban balik ke NibongTebal, accident motor, didalam tudungnya ada salib.

Punca terjebak dalam Kristian:

1. Desakan hidup
2. Kurang agama

Beliau telah dapat menarik semula 300-400 orang kepada Kristian.Beliau sekarang bekerja dengan Badan Kebajikan Islam Perak. Beliau mendedahkan juga matlamat 1990 untuk menawan satu Malaysia/Brunei kepada Kristian. Padri Besar di Malaysia ialah Kamaruddin Hj Ahmad. Pairin Ketingan adalah penaungnya dan saya sebagai timbalan padri itu. Beliau telah dihantar ke Melaka (masjid paling banyak). Beliau pergi setiap masjid bertanya imam dan bilal untuk membuat kajian mengapa umat Islam malas ke masjid. Selepas mesyuarat 3 hari saya hantar 6 orang pendakwah, tidak sampai sebulan 400orang telah masuk Kristian di Melaka.

Target Kristian: Pemuda yang tidak faham agama, ada yang tidak tahu membaca Fatihah dan dengan rock-pameran di kapal-kapal. Cara untuk masuk Kristian, mereka perlu gambar 2 keping dan duit setem $7.00 pergi ke mahkamah di Selangor, Kedah, Kuala Lumpur angkat sumpah. Nama dalam kad pengenalan tidak ditukar (sukar nak dikesan)

Beliau beri penerangan kepada
1. Polis Bukit Aman,
2. Pusat Islam (untuk menyedarkan umat Islam)
Bila dibaca kitab tidak akan terpengaruh dengan Kristian ini.Seorang bekas padri Abd Rahman Yaakob
(Pengarah Anti Dadah,Batu Gajah) pernah menjadi padri selama 23 tahun. En Abd Rahman adalah
berdakwah didalam bahasa Inggeris. Beliau sebagai padri dikenakan 4 syarat
1. Tidak boleh hisap rokok
2. Tidak boleh minum arak
3. Tidak boleh makan benda-benda berdarah
4. Tidak boleh kahwin.
Holy water dibawa dari Indonesia (Ketua padri Indonesia) bapak Bruto yang menyediakan air ini. Percetakan buku-buku Kristian di Cheras telah disiasat dan mereka ada lesen. Ketua padri Kamaruddin Hj Ahmad. Dalam
pada berdakwah Kristian sebanyak 3 negeri tak boleh dimasuk Kristian iaitu,Kelantan, Kedah dan Terengganu, mereka pernah dipukul hingga patah tangan.


PENGUMUMAN - HARAP DISAMPAIKAN! KPD
ORANG ISLAM KITA
'Sebarkanlah walau satu ayat pun' (Sabda Rasulullah SAW) 'Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu.
Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.'


(Surah Al-Ahzab:71) demi kebaikan kita bersama untuk suami,isteri,anak-anak,kaum keluarga,saudara- mara, sahabat-handai dan generasi akan datang yang kita sayangi. 'Agungkanlah dan laungkanlah 'Allah hu Akbar'....maha suci Allah.


ALLAHUAKHBAR...ALLAHUAKHBAR...
ALLAHUAKHBAR!(di ambil dari inbox email aku).