Monday, April 12, 2010

MASJID SUNYI... AJK HEBAT2 & RAMAI

DUNIA SEMAKIN MENYUMPAH MANUSIA...Apabila Semakin ramai manusia melupaiNYA. Saya sangat bimbang sekarang, Saya selalu bermusafir,singgah di masjid2 bila masuk waktu solat, kekadang yg datang solat jemaah di masjid dialah bilal,imam & siak,bukan sebab tamak jawatan,tapi dah memang dia sorang je yg datang.Yang ada jawatan termasuklah IMAM x der.Ini terjadi lagi semalam,di 1masjid di 1 Daerah bernama MASJID TANAH,MELAKA (ANUGERAH MASJID PALING BERSIH DI MELAKA).
Ini adalah post yang saya temui di facebook saya...luahan hati seorang motivator yang selalu mengembara di seluruh malaysia kerana kerjayanya!!Dan suasana yang dirakamkan ini adalah pada waktu maghrib...jadi fikir2kan la....bagaimana situasinya jika di waktu2 yang lain seperti subuh atau zohor ke???

11 comments:

endiem said...

sekarang banyak masjid telah mula dikunci kerana banyak kecurian. Bagi musafir, dikhaskan disatu tempat diluar ruang.

Hashim Zabidi said...

Di Malaysia Masjid adalah tempat ibadah orang Islam yang amat membanggakan. Ia senonin dengan kesempurnaan kerajaannya.

INTAN RH said...

time buat mkn kat masjid, ramai ler yg sudi dtg kan..

relevan said...

Mungkin juga jemaah jemaah yang lain sibuk untuk kemasjid pada hari itu..

maiyah said...

peredaran skrg nk kene ada cara lak utk tarik perhatian umat Islam.. nmpak betul umat skrg dah x bape jujur pd diri sendiri

abu muaz said...

kontraktor suka buat masjid...

hai said...

salam endiem,
kalau begitu tahan lagi,ada yang bermangga terus pagarnya...x lepas nak masuk kaw.masjid pun.

salam pak hashim,
ya..cantik diluar,sayangnya kosong...

salam intan,
koi setuju...!!

salam relevan,
mgkn jugak...tapi bak kata motivator tu le kan..ini bukan kali pertama...nak wat camna suma org sibuk!!

salam maiyah,
agak2nya perlu ke buat kempen untuk mengimarahkan masjid??

salam abu muaz,
betul la,kadang tak sampai berapa km dah ada 2-3 buah masjid...tapi jemaahnya org yg sama!!

atie said...

Salam Kak Hai..

Berlainan pula masjid di sekitar selangor nie semakin makmur ....

Mazru Majid said...

salam kak..

muge sehat2 sokmo yak

a kl citizen said...

satu sebabnya saya kira, kita tak paksa orang berhenti untuk sembahyang pada waktu bekerja. Mesti buat macam kat mekah atau madinah, waktu solat , kerah dan paksa semua orang ke masjid....

hai said...

salam atie,
alhamdulillah...mesti seronokkan!!

salam mazru,
insyallah!!

salam teacher,
kawan saya citer di kelantan mmg camtu...diorang akan tinggalkan jualan..dan pergi solat...dengarnya kat pejabat2 kerajaan,awal pagi sebelum bertugas...ada tazkirah agama dulu...kat tempat saya ni ada sebuah pasaraya milik org islam yang menutup pasarayanya untuk 1 jam setiap hari jumaat supaya semua staf lelaki boleh gi solat...