Saturday, May 15, 2010

PENAMBAH SELERA TAPI..........


                         
                                                                                                                       
                                                    
Ini adalah antara makanan pembuka selera yang menjadi stok dirumahku...

gambar 1.Ikan masin...... dibeli dari kawan suami di Kg.Peramu,Kuantan,yang diusahakannya sendiri.
Istimewanya ikan masin ni,tak begitu masin....kalau kita rendam lama sikit sebelum digoreng garing.....rasa cam makan keropok je....

gambar 2.Ikan pekasam ....dibeli dari Pekan Rabu,Alor Star....memang best,kalau x ada lauk lain pun tak pe!

gambar 3.Belimbing hitam....dibeli dari Pekan Sari Dong....biarpun rupanya buruk,kalau dah jadi sambal....pergh!sehingga menjilat pinggan....

gambar 4.Telor masin yang dibuat sendiri....
tiada dlm gambar.....budu,cencaluk dan tempoyak....lupa nak ambik gambar hehehe....
.
Semua makanan yang dipaparkan adalah makanan yang mengandungi garam yang tinggi......walaupun menjadi makanan pembuka selera,tapi boleh membawa kesan yang buruk terhadap kesihatan.....jadi renung2kan la.....sendiri mau ingat lo!
                                                                
                                                                                          

8 comments:

al-mankaraqi said...

Sesungguhnya garam itu sedap lagi menyedapkan........

NorRa2009 said...

Try garam bukit..kata orang elok untuk kesihatan...ye ke? entahlah..

Hashim Zabidi said...

Yang No. 3 tu Belimbing Rebus sudah patut diperancaiskan untuk makanan orang melayu kini.

Air rebusan belimbing itu, jika dicecah dengan ikan bakar, ianya boleh duduk dalamm ketegori belacan, budu dan cingcaluk. Kalau tak percaya, cubalaaahhh...

maiyah said...

alahai.. dah terliur le plak, ini mmg menyelerekan..

relevan said...

Jangan weh..masuk Wad nanti..

hai said...

salam al mangkaraqi,
koi tau,aok mmg ada byk stok garam...hehehe...!!

salam Nor,
kat ner ada ek??

salam pak hashim,
saya setuju tu...kalau kita pekkan yang dah siap dimasak terus...mesti meletop!!kat pahang ni,byk makanan tempatan yang boleh diketengahkan tapi x tau kurangnya dimana..masalah usahawannya ke atau masalah promosi dan pemasarannya!!

salam maiyah,
kadang tu makanan simple camni boleh buat kita makan sampai 2 pinggan!!

salam relevan,
bagi yang berpenyakit mmg kena kawal nafsu le...hehehe...

dkama said...

sekali sekala layan bubur best gak... hehehe... PEACE...

hai said...

salam dkama,
sesekali mmg best!!