Thursday, May 21, 2009

HALAL KE HARAM?

Apa perasaan anda bila mengetahui makanan yang anda makan selama ini sebenarnya mengandungi unsur2 yang haram seperti 'babi' dan 'alkohol'?Boleh tak dibayangkan,dah berapa banyak makanan haram tu telah mendarah daging di dalam tubuh kita sejak sekian lamanya.Bagaimana pula dengan amalan2 yang kita lakukan,adakah ianya sia sia sahaja?"TIDAK akan memasuki syurga daging yang tumbuh daripada yang haram,” menurut hadis yang diriwayat oleh Imam Ahmad manakala dalam hadis riwayat at-Tabarani pula Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap daging yang tumbuh daripada yang haram, maka api neraka lebih layak baginya".
Hanya Allah yang maha pengampun lagi maha mengetahui!

Jahil benar ke kita,hingga tidak dapat membezakankan sesuatu yang halal dan haram?Bodoh benar ke kita yang mudah diperbodohkan,mudah diperdayakan,mudah dipersendakan oleh golongan2 kafir laknatullah ini?Di manakah akal yang Allah kurniakan kepada kita supaya digunakan dengan bijaksana?

Mereka ni memang sial lagi celaka..,sanggup menggunakan nama2 berunsurkan melayu,Islam dengan menggunakan cap 'masjid'(sbg.cth)pada bungkusan produk makanan mereka, hanya untuk memberikan gambaran bahawa ianya keluaran bumiputera yang beragama Islam.Ini di kuatkan lagi dengan logo 'halal' yang terpampang pada bungkusan produk.Akhirnya ramai orang Islam yang terpedaya!

Kalau kita perhatikan hari ini,semakin banyak produk di pasaran yang dikenalpasti mengandungi unsur2 'babi' termasuk yang telah mendapatkan sijil halal.Sungguh meloyakan bila kita membaca 'fish ball/fish cake' yang kita makan mengandungi campuran perut babi!Sausage menggunakan usus babi!coklat,cheese,chewing gum,gula2,pepsi,coca cola dan banyak lagi....semua mempunyai kandungan 'babi',itu belum lagi dengan produk2 berasaskan ayam dan daging.Ada yang tidak disembelih,diurus dengan persekitaran yang kotor tetapi mempunyai logo 'halal'.Pengeluaran sijil halal tidak lagi di keluarkan oleh Jakim tetapi telah di berikan kuasa kepada HDC(Halal Industry Development Corporation).

Adakah logo 'halal' dapat membantu kita membuat pilihan yang tepat?Saya tidak mahu menyalahkan sesiapa dalam hal ini,kerana ianya pasti melibatkan banyak pihak dan tentu isu ini sangat menyentuh sensitiviti umat islam seluruhnya.
Apa yang harus kita lakukan?Mungkin kita harus menjadi seorang yang prihatin,menjadi seorang yang berhati2 untuk membuat sebarang pertimbangan terhadap pilihan yang terbaik.........dan pastikan ianya benar2 halal!.... Boleh ke........???


5 comments:

kuSut said...

nak pastikan tu yg susah tu...
1st respon nak tau hlal haram, lihat pada kwujudan logo pegesahan jakim tu...tp, skrg ni, ada jugak lahanat yg menciplak logo tu bg mghalalkan yg haram...

Hanya untuk aku said...

Hai..Hai.. Tkasih diatas fedback komen dalam blog Pak Hashim..

Hanya untuk aku said...

Hai..Hai..TKasih di atas Fedback komen dalam blog Pak Hashim..

Vanderlin said...

nak pastikan tu mmg susah kan... ada setengah org tu kata kita ikut saja keatas badan yg terpilih utk bertanggungjawab untuk halal ndan haram ni. Sbb mereka yg bertanggung jawab..tapi kita plak dah mendapat berbagai info yg mana byk menimbulkan syah wasangka...camane? Ikut gerak hati lah...

hai said...

kuSut,
Itu sangat mengecewakan....seolah2 tidak ada yang pedulikan tentang penyelewengan yang berlaku.

MdSuak,
Berita2 yang anda ketengahkan sangat menarik!Saya selalu mengikutinya...

Vanderlin,
Nampak gayanya gitulah...tak boleh nak mengharapkan orang yang lain,tepuk dada...tanya hati...jawab la sendiri...