Tuesday, May 5, 2009

SEMANGAT KEJIRANAN

Minggu lepas,selepas membersihkan halaman,aku terpandangkan pokok ulam pegaga yang tumbuh dalam 2 buah pasu tu merimbun subur.Biasanya, aku cuma akan petik bila aku rasa nak makan je.Sayang,kalau ambil kesemua tapi tak habis makan,ianya cepat layu.Oleh kerana ianya telah melimpah keluar dari pasu aku rasa ada baiknya sedekahkan pada jiran2.Teringat pada Hasnah,jiran di lorong 40 tu baru bersalin jadi aku cabut sepasu ulam pegaga dan tinggalkan sepasu lagi untuk diberikan 2-3 hari nanti sebab sepasu pun dah banyak.Ulam pegaga ni walaupun selepas dicabut,pasti ia akan tumbuh kembali,merimbun semula kerana terdapat akar yang tertinggal di dalam pasu tersebut.

Keesokannya, Iza,jiran Hasnah menelefon menanyakan kalau masih ada lagi ulam pegaga yang aku tanam.Menurutnya,Hasnah ada memberikannya sedikit dan kalau ada dia hendak beli sebab pegaga tu jenis pegaga kampung.Sebenarnya pegaga tu bukan aku tanam pun,memang benihnya sedia ada bersama pokok bunga yang diambil dari kampung suami.Ish,tak ada niat langsung untuk berjualbeli,lagipun memang dah rezeki Allah beri.Oleh kerana ada sepasu lagi maka aku berjanji akan memberikan pada Iza nanti.

Pagi tu, selepas je mencabut sepasu ulam pegaga aku terus ke rumah Iza.Puas aku memberi salam,senyap je...pintu pagar dan grill pun berkunci.Aku hairan juga takkan la pagi2 Iza dah keluar,rasa menyesal pula tidak menelefon dia sebelum datang.Aku pun terfikir,tak pa la,letakkan je kat atas tembok rumah dia nanti aku telefon untuk bagitaunya.Lagipun tak adalah aku membuang masa untuk datang lagi.

Sampai je kat rumah terus aku capai telefon dan mendail Iza,"Iza,awak kat ner?Tadi Kak Hai gi rumah,bagi salam senyap je..."aku menanya."Eh!Iza ada je kat rumah,tengah gosok baju sekolah bebudak ni, tu yang tak dengar akak panggil kot".Lega dengar dia ada kat rumah,"tak pe la,tadi akak cuma nak anta pegaga tu ,awak gi ambik kat atas tembok pagar ,akak letak kat situ je,malas nak gi mari"."Oh,ya ke,nanti saya ambik,terimakasih la".Abih....

Sekejap lepas tu,telefon berbunyi,tertera nama Iza...di hujung talian terdengar suara Iza,"Kak Hai,tadi sapa yang anta pegaga ni"?"La..akak yang anta,kenapa?"Pelik je soalan Iza.Tetiba je dia dia ketawa panjang,"adoi.. la,puas Iza cari pegaga akak kat atas tembok tau!"aku jadi hairan pulak terus aku tanya dia,"kenapanya,tak ada ke?"Masih lagi dalam tawanya, "ada tu memang la ada, tapi bukan atas tembok rumah Iza,kat tembok rumah cina.Oi...la akak,takkan la tak tau rumah Iza,pagar Iza warna biru la,tu pagar warna pink."Apalagi aku pun gelak sakan la...cam tak caya boleh salah rumah sedangkan rumah dia tu tak la jauh mana.Bezanya lorong je,rumah dia jarak dalam 12 pintu je kot....Sengal betul la...betapa lemahnya semangat kejiranan aku....ish...ish...memalukan...

1 comment:

jvanderllin said...

tu kira rabun ayam...kut. bukannya lemah kejiranan...ni mesti kes nak jalan laju je..hihihi