Wednesday, May 13, 2009

MIMPI,MENGIGAU!

Aku ada 7 orang anak,tetapi 2 darinya memiliki ciri ciri yang sama iaitu suka mengigau.Kalau setakat mengigau bercakap dalam tidur mungkin ramai orang pun mengalami situasi sebegitu.Yang membimbangkan kerana mereka ni kadang2 berjalan dalam tidur.Kejadian membuka pintu utama rumah di tengahmalam juga pernah berlaku.Mujurnya kami terdengar ketika pintu dibuka, dan kami terkejut melihat dia sedang berjalan keluar rumah.Peristiwa sebegitu dialami oleh kedua2 mereka.

Kadang2,gelagat orang tengah mengigau ni memang kelakar,ada ketika semua orang masih belum tidur,dia dah mengigau.Acara meracau,berborak,marahkan sesuatu atau seperti berinteraksi dalam kelas dah biasa kami saksikan.Kami juga dah puas melihat kedua2 mereka ni pernah berlegar2 di ruang tamu atau jalan berpusing pusing di dapur dan kemudian masuk ke bilik,tidur semula.

Tapi kejadiaan yang berlaku di suatu petang,agak mengejutkan.Hari tu,Angah tak berapa sihat,dia demam panas...dan dibenarkan pulang(dia tinggal di asrama).Kami sampai ke rumah pukul 3 pm,selepas mengambil dia.Tiba je di rumah dia terus tidur,tapi dalam pukul 5 pm,aku terperasan bila dengar pintu pagar dibuka,lalu aku mengintai melalui tingkap.Hairan! Aku nampak dengan jelas,angah sedang membuka pintu pagar tanpa memakai selipar dan apabila pagar terbuka je dia terus memecut laju,macam orang berlumba lari.

Aku rasa tak sedap hati,terus aku jeritkan anak2 ku yang kebetulan bermain di luar rumah mengekori angah.Dia berlari ke arah deretan rumah dan memusing ke jalan sebelah belakang.Aku terus menunggu dia di belakang rumah,sambil berlari dia sempat terjerit2 marahkan orang 2 yang mengekorinya.Apabila dia menghampiri aku,aku campakkan selipar dikakinya dan menjerkahnya.Dia terus berhenti ,kemudian dia duduk di birai longkang dan termenung,aku biarkan dia bertenang seketika sambil tu aku dah mula tergelakkan dia.
Dia memandang aku dengan penuh kehairanan,sambil bertanya kenapa dia di situ.....Hmmm la anakku ,inilah yang dinamakan mengigau di siang hari.....tak sangka,memang ada....rupanya.

Selepas itu,angah pernah memberitahu bahawa dia pernah mengigau di asrama,dia tak tahu apa yang berlaku sedar2 dia dah ada kat dewan makan.Ish,takut gak aku mendengarnya,bayangkan kalau dia memanjat tembok sekolah,kes naya..wo...
Abang ipar suami aku pun jenis yang kuat mengigau,kadang tu dia baru je letak kepala,dah meracau...pernah berlaku di satu malam,selepas dia balik dari surau dia sajalah baring di ruang tamu dibahagian bawah dan ahli keluarga yang lain di tingkat atas.Boleh pulak dia mengigau terjerit2 huh! huh!pencuri,pencuri,....bayangkan orang kat tingkat atas tu punya la gabra.....hahaha...Dan sekali tu kami semua bermalam di rumahnya,kebetulan kitorang tidor beramai2 di ruang tamu.Dia mengigau di tengahmalam yang sunyi...dengan pekikan arh! hantuu.....hantuu.......tak ke serammm dibuatnya..

No comments: