Sunday, March 7, 2010

FUNGUS @KURAP @KENAN




Pada bulan November,bermulanya cuti sekolah akhir tahun lepas saya ke rumah mak...mak menegur saya kerana dia perasan yang pada kepala si Hana anak bongsu saya tu terdapat kesan botak kecil di kepala......2 hari sebelum tu pun saya perasan gak,saya syak dia mencukur rambutnya dengan pencukur ayahnya,maklum la dia ni jenis lasak jugak!!Tapi mak saya tetap mengatakan botaknya tu bukan kerana pencukur sebab botaknya tu bulat cantik je...dan kelihatan juga seperti ada habuk2 putih di tempat yang botak tu....botaknya tu pun tak la besar sangat,cuma sebesar hujung jari kelingking....

Selepas balik dari rumah mak,saya membawa dia ke Klinik Kerajaan...MA tu  mengatakan kesan botak tu di sebabkan oleh sejenis kurap yang dipanggil "tinea corpotis",sori kalo salah eja...selepas menggunakan krim dan makan ubat antibiotik....kesan botaknya semakin merebak dgn lebih besar...seperti gambar yg pertama....Saya pergi semula ke Klinik bila saya rasa ianya tidak berkesan,maka MA tu merujuk kepada doktor klinik,selepas tu doktor memberikan  ubat yang lain dan meminta saya datang semula selepas seminggu.....Selepas seminggu,botaknya tu bukan saja semakin merebak lebih besar malah membengkak dan kelihatan seperti berisi nanah....Kali ni,doktor dah cam mati akal,dia leh kata kat saya...."Saya tak reti la nak buat apa dah ni,saya buat surat refer ke pakar la".....dan akhirnya Hana di rujuk ke doktor pakar.....untuk berjumpa pakar,appoinment yang di beri 2 minggu lagi....Huh!lambatnya...kepala dia dah semakin teruk...dan saya cuba berikhtiar berubat secara tradisional.....perubatan tradisional plak kata,kesan yang berlaku ni di sebabkan oleh "kenan"!!!

Kenan??...Takkan la Hana dah 5 tahun, baru nak kena kenan.....tapi menurut pakcik tu,kenan ni boleh terkena pada kanak2 sehingga berumur 7 tahun dan selepas tu ianya akan bertukar menjadi "badi".Menurut pakcik tu,biasanya kenan yang berlaku di kepala cam yang Hana kena ni disebabkan oleh kucing.....Saya pun cuba mengimbas kembali,huhuhu.....saya rasa cam betul la plak kata pakcik tu...saya memang tak membela kucing,dan bukan tak suka pada kucing,tapi  kucing2 yang tak bertuan ni suka bertandang kat rumah saya,mungkin sebab saya suka beri diorang makan kot...cuma satu saya tak berkenan ngan kucing ni bila dia suka meleseh2 kat kaki...naknya masa saya tengah basuh pinggan ke,memasak ke....aww...geli......kadang2 tanpa sengaja memang saya tertendang dia..tapi tak la sampai terpelanting.....ianya berlaku secara spontan....sebab geli,meremang bulu roma.....heee..jadi beringat2 la ....tak boleh berkasar ngan binatang ni......

Pakcik tu cuma membekalkan "air tawar" yang telah dibacakan ayat2 al Quran,dan air tu digunakan untuk minum dan sebahgiannya dispraykan ke kepala Hana....Alhamdulillah....selepas tu memang nampak kesannya bila kerapkali air tu dispraykan di kepala,semakin banyak nanah yang keluar.....rasanya untuk merawat kepalanya yang bernanah tu telah habis 3 pack 400gm kapas.... .Saya tetap juga membawa Hana berjumpa Pakar kulit...dan setelah 2 kali berulang ke hospital,dan dibekalkankan dengan berbagai jenis ubat,nampaknya kepala Hana dah semakin pulih dan kelihatan rambut pun telah mulai tumbuh.....

18 comments:

YanDarwisy said...

kenapa tuh...harap2 semuanya ok dan sembuh balik...jgn skip letak ubat

endiem said...

kadang kala berubat kampung dapat memberi kesan yang bagus.

relevan said...

Sedap bergaru ni Hai..tu yang mengelucas kulit anak tu..

Webmaster@Echam said...

Kak Hai,
Anak kawan selalu jadi mcm ni. Kawan bawok pegi klinik swasta. Dia bagi antibiotik nnt. Lama2 ok. Doktor pernah cakap selalunya sebab darah ada kuman dan kadang2 sbb faktor kebersihan kat anak2 tu sendiri.

Kalau lepas ni kerap sangat jadi mcm tu kawan syorkan aok bawak anok aok tu ke satu klinik bersebelahan klinik Damai kat KL. Klinik itu specialist untuk kulit. Mula2 dia akan ambik darah pesakit pastu baru dia bg ubat. Rege dalam RM300 sekali dtg. Mmg dtg sekali je pun. RM300 tu termasuk ubat, syampu dn mcm2 benda lagi. Kalo totalkan syampu, ubat mkn, ubat sapu mau dekat 30 jenis. Bagi kawan memang berbaloi dengan rege yang kita bayor.

piewahid said...

masa skolah dulu saya pernah kena gini. masalah rambut gugur. agaknya jangkitan sbb dlm dorm yg sama ada yg terus botak sampai skang.

nasib baik ada yg syorkan saya cukur terus. agaknya sbb bila cukur tu smua jgkitan ilang, akhirnya rambut tumbuh smula spt asal...

Mazru Majid said...

muge sembuh sepenuhnye...dulu ade gak kawan koi kena gitu tp dah sembuh la

maiyah said...

alhamdulillah.. hrp skrg makin elok..

semut-terbersin said...

makteh biar betul kepale hana tu? saye ingat tu gambar makteh amik kat google..truknye? yg arituh masa kitorg datang tu macam tak truk gitu? ke masa ktirog datang tuh dah baik?
laa kesiannye hana..

al-mankaraqi said...

ngeri betoi tengok gambor ter.......

semoga beliau cepat sembuh.......

hai said...

salam yan,
ntah la...byk sgt pendapatnya...tapi alhamdulillah nampak dah semakin pulih...

salam endiem,
tu la koi ikhtior belaker...sebab jgn x caya ke perubatan tradisional ni...nampok cam mudoh je..tapi ayat yang dia baca tu panjang gak weh...

salam relevan,
mmg gatal...tapi dia x menggaru pon,sentuh pun dia kata sakit!!

salam Echam,
tima kasih atas suggestion aok tu..masalahnnya anok koi ni baru ni le kenanya..dah 6 org yang lain x penah lagi jadik camni...tapi dah nampak ok....sebab dah kering betul..aritu koi bimbang gak takut rambut x tumbuh balik..tapi suma nampaknya cam nak pulih ...masih ada lagi appoinment ngan dr.pakar 2 minggu lagi...

salam piewahid,
ada gak org kata jangkitan sebab koi ada bela arnab..tapi x tau le betol ke dak....mmg kena cukur kot sebab kalo rambut terkena jangkitan gitu..dia makin merebak...tu koi botakkan lagi kelilingnya tu....

salam mazru,
insyaallah,harap2 cepat sembuhnya...mmg ramai org yg kena gini...khasnya bebudok!!

salam maiyah,
harap2 gitu la...

salam angah,
masa awak dtg tu x teruk lagi,pastu dia melarat lagi truk..kembung penuh dgn nanah...berubat kat orang rumah maklong..mmg lambat nak baik...tu yang nampak berdarah tu,kira dah nak ok la tu..sebab sebelum ni macam kepala dia bocor merata2 keluar nanah je....

salam al mankaraqi,
tu belom tengok realnye masa yg teruk tu..hehehe..mmg lagi ngeri...
insyallah nampak bnyk perubahan dah!!

semut-terbersin said...

oh laa yer ke? ingatkan dah baik dah..sbb kan masa kitorg datang tuh dah lama..n makteh kater dah kasik obat..upenye makin trok..obat doktor tu tak bleh dipercayai..ban klinik tu makteh! haha..[suke2 nak suh makteh ban]..
dahtuh kurang ler aktip si hana tu? ke still lagik cergas die sakit2 camtu?
kalo kurap gitu ada kene pantang2 makan ke tak makteh? ke air penawar tuh je mujarab?

hai said...

3x berulang klinik x baik2...dah pegi pakar 2x ni baru nampak ada perubahan...x aktif apanya,lasak camtu le...mmg ada pantang le bila dah menanah camtu,x leh la mkn telor,ayam,udang,sotng gitu...ni dah baik...tiap2 mlm dia suruh buat nasi goreng bodo...kemaruk makan telor..hehehe...

qaseh masyitah said...

Kak Hai,
siannya kat Hannah,ngeri saya tengok gambar...kak,kat umah saya ni pun,ada kucing tak bertuan suka datang rumah saya.Nak marah ,mereka tu haiwan.Serba tak kena jadinya.
Saya termarah juga bila haritu pernah ada sekor kucing jantan,terpancut kat buaian anak saya.sampai ke tilam baby.waduuh mau putus pinggang nak nyentalnya.
Hharap Hana semakin sembuh hendaknya

Hashim Zabidi said...

Tak lama sembuhlah tuh. Jampi dah sudah, doktor pakar dah pegi.
Mana ada orang yg tak sakit,
Mana ada penyakit yg takde ubat.
Pokok dan pangkalnya ialah ikhtiar.

NorRa2009 said...

Dah lama tak tgk blog..baru sedar ni..

Takutnya tgk kepala hanna..tak sangka serius begitu sekali..kasihannya dia..nasib dia jenis tahan n lasak tak "lebik cam ajit"..

Smoga sembuh si hanna dan jauhkanlah hanna dan sapa2 pun juga dari derita cam hanna ...jangan main kucing lagi lah...Salam kat hanna.

mindaalfateh said...

Anak sy sedang sakit mcm ni...alhmdlh, googling2, jumpa blog kak...kepala dia sedang bernanah2 teruk...sedih

salina sanusi said...

assalammualaikum. memang kebetulan agaknya. ank saya pun hana.. 8tahun. kepalanya ada kurap sebesar duit 50 sen. baru perasan pagi ni. sbb nampak cam botak. sy google...so jumpa blog ni. risau pulak saya. tggu dia blk sekolah dulu baru nk bawa pergi hospital.....

Sutera Putih said...

Salam.. boleh tak dapatkan nombor perubatan traditional tu.. anak saudara saya pun kena jugak..