Wednesday, August 5, 2009

SAPA LAGI PANDAI????

Beberapa tahun lepas aku tinggal di daerah Pekan,rumah yang aku sewa tu berhadapan dengan kawasan reserved TNB,jadi ianya dipenuhi belukar dan seperti hutan simpan.Di situ terlalu banyak kera yang mendiami kawasan tersebut .Oleh kerana kawasan sebelah dalamnya telah dibangunkan maka kera2 tersebut semakin banyak berhijrah ke arah taman kami.Kebetulan pula,ada manusia yang suka menjadikan semak2 sebagai tempat pembuangan sampah jadi beraya sakan la kera2 ni di kawasan itu!!

Kera2 kat sini memang berani betul,dia akan datang mengoperasikan hampir kesemua tong2 sampah yang menghadap ke hutan tu...habis semua sampah bertaburan di jalan.Ada juga yang meletakkan batu besar di atas penutup tong,tapi tak tau camana punya cerdik le binatang ni...lepas jugak dia membukaknya,dia tolakkan batu tu sikit2 sampai batu tu terjatuh ke bawah...Kera2 ni bukannya dia takutkan kita,silap2 dia yang kejar kita...kadang tu,bila kita halau2 dia....fuh! dia menganjing kita balik ...Ada masa , dia boleh main berlari kat atas atap2 rumah orang.Ada sekali tu,terjerit jiran belakang rumah aku,dia ingat sapa pulak dok mengintai dia tengah memasak, cantekk je.. dia ngulur kepala memandang ke bawah dari atas bumbung!!Tapi satu je kelemahan kera ni, dia takut dengan orang lelaki...kalau ada orang lelaki dok kat depan rumah,bercempera larinya,tak berani dia nak datang...kenapa??Aku pun tak tahu!!!

Tapi ada la satu hari tu,laki kawan aku ni cuba untuk mencari kebenaran...dia tak percaya yang kera hanya takutkan pada orang lelaki sahaja...jadi dia pun memakai kain batik bininya,siap dengan bertudung lagi,lepas tu dia pun berjalan ke arah kera2 yang banyak tu...kitorang hanya memerhatikan dia dari jauh je....Tetiba,bertempiaran kera2 tu lari bila sedar kehadirannya...sama reaksinya bilamana kera ni berhadapan dengan orang lelaki.....
Jadi dia pun berpatah balik ke arah kami,sambil tu dia mengomel,"eh!pelik betul menatang ni,kawe nyamor jadi orang betine pun die tau"!!Lepas tu bini dia terus je menyampok"awok ingat die bodo,die pun tau tengok...awok tu,pakai kain, pakai tudung tapi haram tok bebaju..die pun pelik....orang pompuan mende gitu"!!!Hihihi..memang keje pandir!!

13 comments:

maiyah said...

salam.. kena panggil pihak yg brtanggungjawab bior tangkap atau cari jalan camna supaya kera tu tak bleh masuk kwsn tu, msti ada jalan selesainya, tak tu.. pindah lah umah baru heee

kuSut said...

hahahahahahahaha...
kera tu pun ada skola jugak tau beza laki ngan pompuan...
mende la laki tu punye peel....hahahhahahahahaa

Fadh said...

ha ha ha pandai betul kera tue...mgkin diorg ade sekolah diorg sendiri kot.

endiem said...

hah haha ..dia kena pakai doderan bini dialah..

zai said...

hehehe...kera tu mesti ingat pondan manala menyamar ni..tengok pun tak der selera..mungkin kera tu ingat pondan datang nak ngorat diaorang kot...

relevan said...

Kome kalu nmpk orang nyelongkor tong sampoh kome marah beno..tak kira lah kera ke..apa ke..teruk ngat kome bila sampoh berselerak ni..operasi kome jd lambat..kalu kome nampok kera te lg siap lah kome setik dia..

Tirana said...

Monyet memang cerdik...hehehe...kadang-kadang lebih cerdik dari manusia..

Ms Diamond said...

Ye ke kera suka ke org ppuan? Ketnya ngape kera blkg umh mak koi lari bila nmpak koi? :P

Hashim Zabidi said...

hai, salam,...

Sedap cerita kera yek?
Jangan pintu dan tingkap dapur tak bertutup masa rehat tengahari. Kalau dok, keralah yang akan menyediakan minum petang, hehe...

hai said...

salam maiyah,
sebenarnya masalah kera tu berpunca dari kesilapan manusia jugak pasal,kita yang menceroboh tempat tinggal mereka demi kerana sebuah pembangunan..tak fikir langsung privacy mereka...hehehe...

salam kusut dan Fadh,
nampaknya skolah dia berjaya melahirkan kera2 yang intelek..hihihi!!

salam endiem,
betul gak tu,orang kata..kera ni boleh tau laki ke pompuan melalui bau badan...nanti koi buat kajian!!

salam zai,
hehehe...mungkin gak kera tu nampak laki tu, misai pun melintang!!

salam relevan,
sian ke aok ye...tapi tak larat stakat nak setik....koi dengor orang citer la..ada orang kata..tangkap sekor kera tu,pahtu cat kebadan dia kaler merah ke oren gitu...ha..pahtu lepaihkan kat geng dia semula...baru aman kejap..dia tak datang dah!!wallahualam..

salam Tirana,
kadang2 kita tak menjangkakan tindakan mereka!!selalu terpedaya dengan taktiknya!!

salam Ms Diamond,
koi rase,yang tu sah kera betina..

salam Pak Hashim,
ya sungguh la...silap2 gaya anok kome hok dalam buai pun dia tolong enjutkan!!

Abang Terrer said...

Betul zai.. gua pun syak kera tu takut sbb igt pondan yg dtg.. maklum la bulu betis terselak celah kain tu...

Emblem of Purity said...

Hehehe...nape akak tak remind boipren akak tu suh bakai baju..nak tau benor kesahihannya...

hai said...

Abang Terrer,
:)

Emblem O P,
eeiii,bukan boipren akak tu...laki jiran akak..tapi dia ni habitnya memang suka berlenggeng ...abih camno!!