Saturday, August 1, 2009

AKIBAT KAWIN TERLALU MUDA,ANAK BERBAHASA TAMIL!!!

Beginilah komen yang aku tinggalkan di blog "relevan sokmo",dengan tajuk entrinya 'Kecoh dalam berbahasa inggeris.'

hai: mok ayoh deme tu orang putih,memang la dia pandai cakap bahasa deme..doh,anok orang melayu pon otomatik pandai cakap bahasa melayu..tapi akok koi la kan,mase kecik dulu lagi terrer,anok melayu,tapi tak reti cakap melayu,sebab india depan rumah mok koi yang byk dok ngasuh dia,dia asyik speaking bahasa tamil...pening mok koi!!

Webmaster@Echam: Dahtu gone skang ni akok aok. Buleh dah ke cakap melayu???


relevan: * A'ah lah hai..betui kata webMaster..anok akok deme te dah buleh cakop melayu dah?..

Nilah yang koi nok terangkan...
Sebenornya mok koi kawin masa umo dia 15 tahun..tengoh2 sekolah kena berenti...koi pun pelik ngape la arwah aki koi tergamoknya ngawenkan anok semuda tu..memang sume adik beradik mok koi kawin dalam umo gitu..mungkin juga arwah aki koi nak cepat lepaskan tanggungjawab dia sebab dia ada 8 orang anok dara!!Jadinya kalau ada je orang masuk meminang,dia tak pernoh tolak..terima je...mujur jugok la menantu2 dia semua berjenis walau tak le berharte!!

Mok koi ni jenis pandir lagi mase tu,yalah walau dah kawin masih lagi main masak2 ngan adik2 dia,manjat pokok ciku sampai ke pucuk masa mengandung 7 bulan..kerayai, arwah aboh dia...jadinya masa mok koi beranok anok sulung, umo dia 16 tahun.Masa dalam pantang bukannya dia jaga sangat anok dia,arwah uwan koi yang cara...kalau anok menangis malam2,mok koi tido semacam je,puas la arwah wan koi ngejut...dah tu selalu maroh2,pasal mengacau dia tido!! Abih pantang,dia merata gi memain..kalo anok nangis je,siapla arwah uwan koi bertempik...masa tu arwah uwan koi dok kat rumah Tok Keramat di Mentakab,sebelah je dengan sek.cina Chung Hwa kat ngan bandar Mentakab...mok koi biasenye main tayang ke,main seremban,main rebut tiang, kat sek. cina tu.Selain tu mok koi suka manjat pokok ciku,kat rumah arwah wan koi tu memang banyak pokok ciku,kadang manjat tu hanya main nyuruk2 je...(bila2 nanti koi citer pasal rumah Tok Keramat, citer2nya ala2 citer tamar jalis,hahaha...)

Pernoh sekali tu,mok koi gi tengok wayang hindustan,akok koi sampai ngisap susu ngan orang yang menyewa kat rumah Arwah uwan koi tu.Awok bayangkan le,mok koi menghabiskan pantang di rumah mok dia sampai anok umo 6 bulan.Dia balik untuk bersalin dari dia
mengandung 7 bulan sampai umo anok 6 bulan. Sebabnya bila aboh koi ajak balik,mok koi kata tak nak lagi..jadi aboh koi ikutkan je le.Tu le payohnye kawin ngan bebudok...nasib le...tapi aboh koi memang baik,koi rase kalo org sekarang dah lama bye!bye!Mase tu aboh koi dok kat Kg.Raja Uda di Pelabuhan Kelang.

Masa dok kat Kg.Raja Uda tu,mok koi dok nyewa sebelah rumah Benggali(bininya memang datang dari India betul),depan rumah pulok berjiran ngan orang India.Mok koi memang baik betul la ngan deme ni,masa kecoh2 tragedi 13 mei tu,mok koi tido je kat rumah Bibi,benggali tu sebab dia bimbang mok koi tinggal 2 beranok je,pasal aboh koi keje malam!!Disebabkan India ngan Benggali ni tak de anok kecik,jadi diorang ni suke sangat melayan akok koi,tamboh2 mok koi tak berape pandai ngasuh,akok koi tu jadi mangse kene bantai je...Kebetulan akok koi pun jenis budok lasak sangat!!Asal dengor je akok koi melalak,sampai je la India tu ,kalau tak Benggali tu ..kira diorang tu gilir2 menjaga akok koi,siap bawak balik ke rumah deme le..Dari belum pandai bercakap,akok koi asyik dengar Benggali ngan India tu speaking bahasa deme,lama2 akok koi pun paham dan reti cakap deme.

Kira2nya bahasa pertama akok koi,ialah bahasa tamil dan punjabi...dia kalo nak apa2 dia guna bahasa tamil,kadang dia guna bahasa punjabi...mintak air ke,nak mandi,nak makan semua dalam bahasa deme..bile mok koi tak paham,mok koi tanya la "Aci,dia nak apa dia cakap taani"?nanti india tu translate la...ooo..dia mau air la...!!Penyudahnye mok koi pun reti cakap bahase deme..tu yang kadang tu, mok koi paham je nengok citer india ke hindustan kalo tak de subtitle pun...

Lepas akok koi umo 2 tahun,keluarge koi pindoh ke Kapar,jadi terputusla hubungan ngan jiran2 kat situ..pastu puas la mok koi nok ngajor dia cakap melayu,dah la pelat...lidah dia dah macam orang india,susah nak nyebut perkataan yang berbelit sikit,satu lagi perangai mase dia kecik2 dia suka ngantukkan kepala ke simen kalau tak dapat ape yang dia nak...hisss..bukan masa kecik je,dah tua rente ni pun dia masih susoh nok nyebut aurat,calculator,kokurikulum...banyok lagi la....koi sokmo ngusik dia lidah...ke...ng!!!hihihi...
____________________________________________________________________

Koi rase la kan,kisah pandir mok koi mase dulu tu tokle teruk sangat di banding dengan kisah mok sedara(adik mok koi).Dia pun senasib ngan mok koi,kena berenti sekolah...dia bukan je tak nak kawen malah benci sangat ngan bakal laki dia sampai lari ke rumah mok koi di Kelang.Tapi arwah aboh dia datang menjemput,pastu bagitau kat dia "kalau awok tak nok,awok makan la sirih pembenci ni,bila awok makan nanti dia akan benci tengok muka awok"!Apalagi mok sedara koi suka sangatla...boleh pulok mintak se lagi...bior bakal laki dia benci betul tengok muka dia....
Bila dia sampai je ke rumah arwah aboh dia,tetiba je dia rase kesian tengok bakal laki dia tu,rupa2nye arwah aboh dia bagi dia makan sirih bagi suka kat bakal laki dia tu...tak lama tu elok je dia nak menikah!!Tapi berlaku jugak satu insiden,masa lepas je kenduri tu...mok sedare koi tu campok keluar beg baju pengantin lelaki ke luar tingkap....pasal dia tak nak kongsi bilik tu ngan laki dia..hihihi..tu koi kata ....nasib la sapa suruh menikah ngan bebudok...koi tak tau la lepas tu arwah aki buat mende ke dia...elok je lepas tu.

Mok sedara koi ni,laki dia keje tukang kebun je kat balai polis,mase baru2 kawin tu mok sedare koi kata dia tak pernoh pun memasak,bangun pagi2 laki dia dah siapkan sarapan sebelum gi kerje,dia pulok lepas sarapan je terus gi memain ngan anok2 polis kat situ....macam2 la aktiviti zaman tu.Yang herannya anok2 polis tu tak kisoh je...molek je berkawan ngan dia...nanti laki dia balik tengahari, laki dia masak untuk makan tengahari...kelakarkan....koi rase kalo sekarang ni ade bini hok gitu,mau makan penampo!!!Gitu la rutin dia,sampai la dia ngandungkan anok sulung ...bila perut dah terboyot2 dia tak la aktif sangat,kalo main pun main seremban ngan masak2 je...tu lah pandir tak pandirnye..dia kata,asal anok bergerak je kat dalam perut tu dia tumbuk,suruh dok diam2 sikit...dia rasa tak selesa nak memain .....mujur anok dia tak apa2!!

Selepas bersalinkan anok tu,dia masih lagi pegi memain,kadang ada jiran dia pangkat makcik le yang dok kat rumah dia, tolong jagakan anok dia,ada masa dia bawok anok dia main sama...pernoh dia tonyoh mulut anok dia ke simen,asyik melalak je..kawan tu lapor....masa tu dia nak timbang batu seremban..abih berdarah mulut anok dia....pastu dia rasa nyesal pulok!!!

eiiii...letih koi nok cerite kisah paling pandir,pasal kawen terlalu awal ni...banyak ngat lagi....tapi apa2 pun deme ni bila dah dapat anok ke 2,baru la cerdik sikit.....masing2 dapat laki pun jenis yang baik dan memahami,tu la dulu masa koi kecik2 pun koi suka aboh koi masak,sebab mok koi masak tak sedap!!....Alhamdullillah!!jodoh deme pun masih kekal sampai dah bercucu,harap2 kekal hingga ke akhir hayat!!!

11 comments:

Webmaster@Echam said...

Hahahaha.... lawok betui cite lame aok ni. Tulahkan kalo kawen mude ngat. Masa tengah muda remaja pulok tu. Tapi dah jodoh sampai awal nak buat camne. Yang paling koi respek laki2 diorang tu. Perghhhh.. boleh tahan tu dengan perangai bini diorang. mmg koi respek. Kalo zaman skang ni wat camtu ntahlah kan. Naik rasenyer statistik kes perceraian kat malaysia ni.

Vanderlin said...

kelakar crite ni...tapi mmg ada terjadi itu di Pahang, crite nenek saya pun tak kurang juga kawin yang pada umur dia 10tahun, balik dari sekolah, nenek kata kat umah dia cam ada kenduri-kendara, ramailah sepupu dia datang, apalagi main ramai2 kt laman umah sampai comot2. Pastu mak dia panggil mandi. Yang dia rasa pelik, kenapa dia dipakaikan baju cantik dan disolek bagai... rupanya dia jd pengantin perempuan.. sukalah dia duk atas pelamin...cam main pengantin2... sampai masa nak tido..mak dia teman sampai dia tido..bila sudah nyenyak barulah suami dia masuk bilik. Nenek tersedar, dia bingkas bangun dan pijak perut laki tu...halau dia keluar dari..bilik. Sejak kejadian tu, suami dia duk umah lain sampai umur dia 15 tahun... barulah mereka duk serumah. Itu pun lain crite lagi...setia menanti.

Fadh said...

ha ha ha org dulu2 mmg laa kawin muda...mekala reti jer nanok nasi...mula laa mak ayoh mencarikan laki...tp skrg nie ramai yg dah jadi anak daratua...ye la cbuk ngan belajar...pas2 kejer...sedor2 dah berumur...baru laa nak kawin.

az@iriey said...

he he...gitule benonya ceta oghang jame dolu. Opoh keme pun gitu juge. Katenya lepeh kawin, ngandong..main tali lompat lagi ngan kenkawan.
...tapi opoh keme pande nganyam tiko mengkuang. Banyok keje oghang pompuan yang di pande. tak macan oghang loni,..kawin lewat pun,,tak pande ke dapo..anti lagi...

relevan said...

Aok ada sebut Tok Keramat ..he he..kg Bukit keramat tu..line kwn juge area tu..kwn penoh keje di Mentakab 14 tahun..masa tu port kwn bawah pokok jati setentang dgn panggung wayang rex..sebelah TM..kwn ingat org muda2 tak tau dok tamar Jalis..?

endiem said...

orang dulu2 ramai yang kawin muda. Sebab itu anak ramai, 10 orang tu biasalah . ada yang sampai 16 orang. kadang kala dalam setahun tu dua orang. Awal tahun satu akhir tahun sorang.

hai said...

Echam,
zaman sekrang koi rasa payah nak cari laki gitu...asal tak kena gaye sikit,cari dah bini baru...huhuhu...

Vanderlin,
hahaha...camana ek orang dulu boleh kawinkan anak camtu,rasa cam main pondok2 je....kadang2 kalau kita pikir balik,tergamaknya menikahkan anak yang baru nak kenal dunia...tapi respek la kat orang dulu2...punya la setia...rela menanti!!!

hai said...

Fadh,
tu pasal la mok koi reti nanok nasi je...pastu lauk lainnya aboh koi yang masok...koi tok nafikan zaman sekarang ramai yang nikah lambat..adik koi umo 30 baru menikoh!!

az,
aok nak taunye,aboh koi baik,masa baru kawin tu,dia masukkan mok koi ke sek.swasta,untuk ambik SRP,tapi mok koi malu,sebab org pandang dia semacam je,pasal orang tau dia dah kawin.sebulan je dia sekolah..pastu berenti,4 tahun lepas tu mok koi gi belajar menjahit,belajor buat rambut,mengandam..sekarang ni memang serbaserbi le pandainya...sayangnya anok2 dia sorang pon tak ngikut...sekarang baru koi rase nyesal...dah tua rente,baru nak belajor!!!

hai said...

releven,
rumoh Tok Keramat yang koi kata tu,setentang ngan kuil hindu.sekarang ni dah lenyap dah rumah tu,yang aok kata bkt keramat tu koi rasa di sebelah belakang tu,jalan pintas masa koi ke sek.semekeme...
nyebut pasal panggung rex tu,koi teringat la pulok...zaman koi dok mentakab,ada 3 panggung ..rex,grand,capitol..tapi semua dah jadi sejarah.Yang bestnyer,kadang tu sari boleh tgk 2 panggung..tiketnye cuma 60-80 sen hok paling muroh.Silap2 gaye dapat masuk free kalo ada budak 'lebor' yang jaga kat capitol tu.Agok2nye..zaman bila aok dok situ ek??

endiem,

memang ya,tapi adik beradik mok koi seme anok2 deme tok lebih pada 5, walau kawin awal.koi teringat member mok koi,anoknye 15,pahtu bila nak panggil nama anok boleh pulak nanya,"aok nama mende yek"???

relevan said...

Kwn ingat budak lebor tu..ingt sangat..kwn Asal Temerloh keje kat Mentakab 14 tahun...kwn ander rumah kat Chatin..Tmn Bkt Cermin..sewa kat orang..sebelum te kwn nyewa kt Kg Tok embun..kg Tok embun tu pulok dekat dgn kg Busut Jin..semua tempt2 tu ader misteri masing2..he he..tahun kwn keje di Mentakab te tahun 1985 mula ..masa te bas Pahang South kaler merah..

hai said...

hehehe..koi rase memang ramai orang kenal budok lebor tu,mase dulu dia dok kat rumah tok keramat tu!!baru2 aritu mok koi penoh terjumpe ngan dia,dia negor mok koi...kerayai mok koi..dia dah lain pesyen sekarang!!
Koi ade gak member budok area tok embun ke busut jin..koi panggil dia abg choke.aok citer la misterinye...koi tahun 85,tu koi dah pindah ke bera la plak!!tapi tahun 86 koi ada dok mentakab sekejap.mase tu koi sekolah lagi...