Thursday, June 25, 2009

TANDA2 PENUAAN

Rutin harian Angah,anak aku yang tingkatan 5 tu ialah menghantar adiknya, Haziq ke sekolah dengan menaiki motosikal dan selepas itu dia akan terus ke sekolahnya pula.Malangnya pada hari Selasa lepas, tayar motornya pancit dan terpaksalah ayahnya menghantar Haziq,dan Angah ke sekolah sebelum dia ke pejabat.Rutin aku pulak,aku akan menunggu ayahnya balik makan tengahari dan akan menggunakan kereta yang sama menghantar Izzah yang bersekolah petang dan mengambil Haziq dari sekolah.Ayahnya akan sampai ke rumah pada jam 1.15 pm,Izzah masuk ke kelas pada pukul 1.25pm sementara Haziq balik pada pukul 1.20pm...jadi jadual diorang tu memang cantek!!

Tapi pada hari Selasa tu,puas aku dan Izzah tunggu punya tunggu,ayahnya tak balik2 jugak.Kalau aku nak talipon pun memang tak guna juga,pasal talipon dia dok elok ada kat atas meja depan.Menyampah betul aku,talipon ada,tak bawak pulak,ya tak ya aku tunggu jugakla sampai ayah dia balik sambil aku dok layan citer "The Good Old Days" kat NT7.Tup!Tup! jam dah pukul 2.00pm.Aku jerit kat Izzah,"dah la Izzah,pegi salin balik baju tu,takyah la sekolah arini...cuti jela".Muka Izzah muncung je,sambil tu dengar jugak dia membebel sambil masuk ke dalam bilik.Dalam kul 2.30pm barulah cik abang aku sampai rumah,terkejut gak aku..aik!apsal ada Angah sekali dalam kereta,bukan ke Angah akan balik naik bas sebab kelas dia habis pukul 1.30pm.Biasa2nya pun kalau berlaku tayar pancit ni dia akan pergi ngan ayah tapi balik sendiri,heran gak aku kenapa arini balik ngan ayah pulak.

Bila cik abang aku turun je dari kereta,dia terus tepuk dahi..."la,saya betul2 tak ingat Izzah sekolah,saya gi ambik Angah pulak".Aku malas cakap banyak,aku terus masuk dalam kereta sebab nak gi ambil Haziq yang dah rentung nunggu aku tu....kesian dia!Balik tu,aku cakap kat cik abang aku,yang tak reti nak bawak talipon tu kenapa?Tapi dia sengih je....sedarla tu salah dia!

Adoyai!Arini dia buat lagi,tunggu punya tunggu sampai Izzah terpaksa ponteng lagi.Ini semua pasal terlupa bawak talipon lagi!Geram betul aku,dah tau ada hal yang tak boleh nak dielakkan,patutnya dia call aku cepat,pasal aku boleh je naik teksi hantar Izzah.Ni dah la tak reti nak call,aku pulak tak leh nak call dia...pening kepala aku!Tapi dia nak call camna, no aku kat dalam talipon dia....Baik tak yah ada talipon,aku rasa tak ramai orang yang selalu sangat lupa bawak talipon cam cik abang aku ni.Tak pepasal je dalam minggu ni saja, 2 hari Izzah tak pergi sekolah!Dan 2 hari ni jugak la Haziq terpaksa menahan lapar,sebab lambat balik....Hai la abangku sayang......macam2!

2 comments:

eL said...

meriah betul jadinya ye....hehehehe

DR 1221 said...

lebih kurang macam nik ajis ler tu