Sunday, November 1, 2009

REZEKI KE ???

Adoi la....ni dikira rezeki ke beban???Semalam anak sulong aku bawak balik 3 ekor arnab siap dengan cage dan bekalan makanan arnab tu.....kawan dia bagi!!Tengokkan arnab tu yang montel2 memang la geram.....comel sangat....tapi jadi satu keje la plak nak kena uruskan bahan kumbahan dia..part ni yang aku lemah ni.Anak aku memang suka kat binatang peliharaan,tapi hari ni dia dah balik hostel.Banyak la dia punya songeh...dia yang sanggup nak bela...pastu dia dah blah gitu!!!

Amboi....Ayah dia pun cam suka je...dan2 berangan nak buatkan cage yang besar sikit...sian kat arnab tu cam susah je nak gerak.....seksa!!Anak2 yang lain suma pun suka....Hana,anak yang bongsu  siap tanya "boleh tak kita  mandikan dia?"Dia memang la....aritu anak kucing baru lahir dimandikannya...arwah terus!!

Tapi papepon layan la gambar2 yang sempat dia snap sebelum balik ke hostel.........eiii...comel kan!!



23 comments:

maiyah said...

cantiklah arnab tu, ia tak gigitkan :D

Tirana said...

Budak-budak memang suka binatang agaknya. Anak saya pun beria nak bela kucing tapi disebabkan tinggal di kondo memang syaratnya tak boleh bela pets so diorang tak boleh nak kata apa..heehehe..

mazru(9m2mzr) said...

comel nyee...buat sate sedap ter kak hai..

yum yum,hehehhe

mrs insanfakir said...

Comeinye arnab tu. Saya masa umur 8 tahun ada kawan beri hadiah rabbit putih,kecik je.Mula2 ibubapa marah gak tapi last2 bapa buatkan sangkar besar arnab.Arnab tu akhirnya membiak sehingga umur saya 16 tahun, barulah ibubapa dah tak bela arnab saya tu lagi.

endiem said...

setuju dgn mazru..

relevan said...

Salam hai..
Kawan suka satey arnab.. he he

-K- said...

askum wbt..

baru abis baca blog nie.. tak sangka hebat mak si opie nie.. caya lah.. salute.. hehehe

-K-, Kelantan

abu muaz said...

kawan macam relevan juga..... makan dagingnya naklah tapi kalau bab jaga-menjaga tak laratla.

INTAN RH said...

Ni mcm beban jek...beban kat poket hehe

hai said...

salam maiyah,
tu la sebenonya akak ni tak berapa berani nak memegangnya...tapi tgkkan bebudak ni bermesra ngan arnab tu tak plak kena gigit...manja je!!

salam Tirana,
dulu masa bebudak suka jugak ngan pet ni...sebab saya sendiri ada kucing khas untuk saya..dah tua2 ni ..x larat kot...anak2 pon ramai!!

salam ummu,
ni nak buat camne ek..yang bawak balik arnab tu dah umur 19..agak2 akak nak kena jaga sampai umur dia bape plak..hehehe....

salam K,
aik...camner leh terlepas kat sini ek..anyway thanks....sudi menziarah..dah tu agak2 bila nak ziarah ke rumah lagi???

salam Intan,
tu yang koi rase...cam beban je....koi setuju ngat ngan aok!!

salam buat Mazru,Endiem,Relevan dan Abu Muaz,
Part ni yang koi suka weh...memula tgk arnab tu..fuh..montel giler...koi kabo ke anok koi,kalo goreng pun sodap ni!!Anok koi maroh weh..dia kata tak baik ibu cakap depan arnab ni..dia paham le ...sedih dia...ek eleh! ye ke??
kalo arnab ni nak disatekan baru koi rase...rezeki tu....agok2 dapat lebih seribu cucuk...raya kita...tapi yang ianya koi x penoh lagi rasa sate arnab tapi arnab goreng adalah...memang sedap dari ayam lagi!!

-K- said...

insya Allah.. nak merasa puding caramel yang opie war2kan tuh.. hehehe.. tgh nak pindah ke kuantan.. kalau lepas interview keja sane la gamaknyer..

blog hopping... tgk blog si opie.. tgk ade blog maknyer.. sebab tuh khatamkan tadi.. series la.. memang tak sangka .. brutal gak.. hehehe

Webmaster@Echam said...

Kak Hai,
Bila aok nak kornbankan dia nnt aok jemputlah koi yer.. Koi suka daging arnab.. hehehhe

hai said...

salam K,
oo ya ke...harap interview tu berjaya...kalo nak makan puding tu datang la..hehehe...

salam Echam,
koi tunggu aok datang dulu tolong sembelihkan...big bos koi ni x makan daging arnab!!

-K- said...

harap la.. thanks... ok.. nanti saya hello2 kalau nak dtg.. hehehe

Leenoh said...

Salam.

Saya pernah makan daging arnab, kawan bagi, apa lagi hantam saja la...he3, hampir sama dgn daging ayam tapi daging arnab lebih halus.

Fadh said...

eleh...bela lembu, kerbau kambing boleh jer aku tgk...nie kan plak arnab...apa laa sgt...ko kan dah berjadi jadi petani moden yg berjaya kat farmville kuikuikui

hai said...

salam Leenoh,
memang saya rasa pun daging arnab lebih manis dari daging ayam...dulu saya selalu dapat bekalan dari F sebertak..ada sorang budak yang mengusahakannya..order je..nanti dia hantar yang dah dipotong2..lebih kurang je cam daging ayam ....

salam fadh,
kat FV tu lain..x yah nak bagi makan..tak yah nak bersihkan najis2nya...ni yang koi lemoh ni!!

zai said...

Salam Hai..

Comelnya arnab2 tu..tapi zai ada kisah sedih berkenaan arnab ni..bapa mertua zai yg mengidap kencing manis terkena gigitan arnab kat kakinya terus melarat dan tak sampai 2 bulan meninggal..doktor kata bisa gigitan arnab tu cepat merebak..yang rasa terkejut..arnab tu mmg boleh mengigit ke ? takut plak nak membela binatang2 yang tak ada pengalaman sebelum ni.

hai said...

salam zai,
betul ke gitu...saya memang tak berani nak sentuh pon...bagi air kat dia pun dok curah dari luar cage tu...makanan dia husband yang bagi...entah saya ni memang kurang pandai sikit melayan binatang...kalau kucing gesel2 pon rasa geli sgt!!
takut lak dengar kisah zai ni!!

LIPISLADY said...

sallam singgoh weh, aok de mana teh??

hai said...

salam lipislady,
tima kasih le sebab sudi menyinggah...koi kat kontan je!!
tgk nama aok dah tau dah aok kat ner!!

Mokde said...

salam semua

mokde masa remaja dulu ada pelihara beberapa ekor arnab buat main, tapi tak sampai hati nak di korbankan, rasa macam kucing jer, tengukla mata dia, manja sangat

hai said...

salam mokde,
hehehe...mak dan suami saya pon kata gitu..tak gamok nak makan, rasa cam makan kucing!!