Saturday, January 15, 2011

MINYAK OH MINYAK !!!

Baru je baca kat blog relevan sokmo ,teringat plak....dulu masa tak ada gula pun cenggini....bila bekalan cukup je,harga terus naik!!
Bayangkan kenaikan gula dulu dari rm1.35-rm2.10 rasanya dalam jangkamasa yang pendek je!!
Kat rumah ni ,biasanya aku guna 7-8 kilo gula dan minyak pulak, 5 kilo untuk sebulan...kalau harga naik byk sangat...memang  terasa  arr...Pak2 menteri senang je cakap,suruh rakyat berjimat,hotaknya ngajor,kalo dah anak ramai2,macam aku ni..jimat celah mana lagi!!

Macam aku lagi la pulak,harapkan en.suami je yang kerja...Kita bukan la bodoh sangat....dah tau gaji banyak mana,memang la kita dah boleh bajet belanja setakat mana.Tak yah la sibuk2 nak ngajor camna rakyat nak membelanjakan gaji diorang.
Tapi kalau  harga barang asyik naik manjang,tapi gaji dok tang tu gak....memang sakit kepala la dok nak mengejas belanja bulan.

Tu baru masalah barang makan,belum lagi bab sekolah anak2....Sebenarnya aku tak kisah la sangat pasal persekolahan anak,sebab memang dah jadi tanggungjawab kita nak bagi ilmu kat anak2,kalau ikutkan tak  nak la berkira sangat.
Tapi terasa la jugak,bila yuran persekolahan dan pembelian buku anak aritu je,melebihi RM1000 untuk 5 orang.....tu tak termasuk bajet pakaian dan peralatan sekolah.

Ini masih  ada lagi pembelian buku2 yang tak termasuk dalam senarai masa beli buku aritu yang terpaksa dibeli.....tu belum lagi bajet untuk buku2 rujukan dan buku kerja.

Bagi anak2 yang terlibat dengan periksa besar cam PMR n SPM,ada yuran tuisyen kat sekolah yang perlu dibayar nanti....tu belum berbagai bayaran untuk ko kurikulum,pembelian t-shirt dan macam2 lagi.

Adoi ...masih tak hilang lagi penat.....masih tak hilang lagi lelah...masih tak hilang lagi semput.....
Tolong la!!!
Jangan la menyesakkan nafas kami lagi......

3 comments:

endiem said...

biasalah.. kalau dah naik tu payah turunya..

hai said...

salam endiem,
tu la pasal....kalo boleh x mo rega naik!!

relevan said...

Tadi kome masuk pasaraya di Jerantut ni..minyak jagung ada lah..mehei ..!