Thursday, April 23, 2009

SILAP LAFAZ!!!!

Malam tadi aku dok tengok satu telemovie "Kerbau Dah Tumbang" kat tv 2,kelakar juga la cerita tu.Salah satu scene dia,bila rombongan pengantin lelaki tersalah rumah pengantin perempuan,dah dok atas pelamin baru tau salah bini...logik gak la pasal diorang dok tutup muka pengantin tu.

Memang jarang berlaku kes macam ni,yang biasa terjadi bila jemputan tersalah rumah pengantin dan ada pun yang dah selesai makan baru tau tersilap bila lihat pengantin yang tidak di kenali.....
Kisah yang di ceritakan oleh seorang kawan ni memang tak pernah lagi aku dengar,membabitkan abangnya.Al kisahnya abangnya bernikah dengan orang K.L,majlis pula di buat cara besar2an.Semasa acara lafaz akad nikah,di depan abangnya telah diletakkan mikrofon,jadi orang yang tidak menonton acara tu pun boleh mengikuti dari luar.

Tidak tahu dimana silapnya,abangnya menyambut lafaz nikah tu "Aku terima nikahnya.........(nama bekas makwe) .....".pastu dia terhenti kerana terperasan dia silap....hahaha...kebetulan nama bakal bini dan bekas makwe dia hampir sama,bermula pulak dengan pangkal Nor.Selepas tu, oleh kerana terlalu gabra, abang dia terpaksa mengulang lafaz nikah sebanyak 7 kali sebelum sah menjadi suami isteri.Ayah dan mak dia punya la bengang lepas tu,menanah la telinga abang dia kena marah....sebab keluarga dia rasa malu la kat keluarga perempuan tu.

Pengantin perempuan pulak,bukan setakat merajuk ngan insiden tu malah menangis sampai ke malam....kesian dia. Gila sakan abang dia nak pujuk bini,kawan saya kata padan muka abang aku....Apapun,sekarang mereka dah di kurniakan 2 orang anak dan hidup bahagia.....

No comments: