Tuesday, April 14, 2009

BLOK J,JALAN KEM.

merupakan rumah pangsa 9 blok untuk kakitangan LPK yang terletak di Jln Kem,Pelabuhan Klang.Disini la aku menghabiskan hampir sebahagian kehidupan zaman kanak2 aku.Zaman kanak2 adalah zaman yang paling menggembirakan bagi semua orang dan menjadi impian mereka untuk kembali melalui zaman itu semula.(kecuali suami aku).

Terlalu banyak memori indah dan kenangan bersama teman2 sewaktu kecil yang masih segar diingatan.Keluarga aku tinggal di tingkat 3,setiap tingkat ada 6 buah rumah sederet.Aku, boleh la di kategorikan jenis yang feminin sikit,so aku tidak la ada ramai kawan,hanya jiran2 terdekat.Tidak la macam Kak long,dia jenis yang brutal,permainan dia pun kira global sikit,siap ada partnership lagi.Kawan2 dia ramai,sampai tah blok mana dia berkawan dan bermain.Partnership dia dalam bisnes' guli','getah'@'rubber band' dan' gambar'.Mak selalu membebelkan dia sebab dia kalau keluar main,tak ingat makan/minum.Keluar pagi, balik senja,dan pernah la sekali tu dia bawak balik guli satu tin Nestum yang besar hasil kemenangan dia dan mak aku suruh dia pegi rebus guli tu untuk makan malam dia.

Kawan aku yang rapat cuma Linda dan Yati,kebetulan kami sebaya,tapi ramai juga la kawan2 di blok tu yang kita bermain bersama.Permainan aku berbeza ngan Kak Long sebab aku main 'masak2',siap ada anak lagi(anak patung),kemudian main pertandingan nyanyian,pentasnya kat tangga flat tu.(fuh,rasa dok atas tangga tu cam kat angkasapuri),kebetulan ada plak member yang namanya Rahimah Rahim.Part paling best...main kawin2,he.....asyik bertukar laki je.

Itu kira permainan yang kat atas flat je,acara main petang,barulah kitorang turun ke bawah.Masa tu ada la budak2 dari blok lain join jugak.Biasanya,kitorang akan 'main galah panjang',main' teng teng','konda kondi',main' rounders'(ala2 softbol),main 'chapping'(ya allah, sakit wo...budak laki main cam siut,baling bola tu cam nak bunuh orang)Lagi satu yang aku nyampah nak main,main ' polis sentri'..huh,budak laki main ganas..lebih2 lagi si Hashim ,abang Linda.Ada ke patut,bila kita nak tangkap dia je...main terajang2,sampai malam tak ada budak pompuan berani nak tangkap dia.

Sebut pasal Hashim ni,satu petang tu,aku ngan Linda naik tangga nak balik rumah,sampai kat tingkat 2 Kak Long ngan Hashim tengah bertaki.Kitorang tak tau apa puncanya,cuma bila aku sampai kat situ Hashim terus pegang tangan aku, dia cakap kat Kak Long aku "Tak pa,aku pukul adik ngko".Dengan sesuka hati dia ketuk kepala aku,pastu Kak Long ku yang brutal pun tarik Linda,"ngko pukul adik aku,aku pukul adik ngko".Maka katuk mengatuk tu berlaku untuk seketika sehinggalah kitorang yang menjadi mangsa kekejaman tu meraung kesakitan.Bodoh ek,lari la ,yang dok tunggu kena katuk tu pesal,nasib.....

Aku rasa kat flat tu,semua budak tak suka main ngan Zerin,sebab kalau silap sikit je, dia suka auta nak terjun flat.Bayangkan la dia akan panjat tembok dan mengacah2 untuk terjun....tapi dia tak berani ngan kakak(yusni) sebab dia selalu cabar balik"ha,nak terjun terjun la,peduli apa aku"...tak beraninya dia nak terjun.Bab bergaduh,pastu kawan balik ni dah jadi mainan gak,biasa la budak2.

Ini antara kisah yang tersimpan di Blok J,Jalan Kem....yang hanya tinggal dalam kenangan,hakikatnya Blok J,Jalan Kem telah hilang dari pandangan setelah menjadi korban pembangunan.

4 comments:

Nurulhana Hussain said...

Memang best Hai bila terkenang zaman kecil2 dulu..rasa mau je kembali ke zaman itu sekejap..very nostalgic.

hai said...

Tapi,suami saya la org pertama yang kata,dia tidak mengimpikan kembali ke zaman itu kerana kedaifan kehidupan keluarganya,mereka sentiasa dipandang hina...terlalu pahit untuk dikenang.Saya sendiri tidak dapat bayangkan suasananya ketika itu.

HBB said...

fitnah, aku mana ada ketuk pala kau... aku xingatpun.. hehehehhe. Aku bertaki ngan yati besar pasal apa, ko tanya dia pasal apa...
lagi satu bab terajang org yg nak tangkap aku tu macam xcaya aje

hai said...

Tu la sebab ko rasa ko BB...tak caya ya,ko g tanya Linda atau mak ko.