Wednesday, January 20, 2010

ABIH CAMNO???

Saya ingatkan tahun ni bila semua anak2 dah bersekolah..saya akan punya lebih masa untuk melepak di komputer khasnya...ni jangan kan nak merendek ke  blog2 yang lain,blog sendiri pun tak de masa nak di update kan...terasa cam lebih sibuk dari tahun lepas.Kadang2 nak menyediakan juadah tengahari pun agak lewat,sebab dok kemaskan satu rumah ni....tak tau la dimana salahnya....mungkin kerana anak2 je ramai tapi semua kerja rumah terbeban keatas saya disebabkan saya ni surirumah sepenuh masa kot!!Berbuih mulut ni dok bagi arahan tapi nampaknya seperti tak diendahkan...macam pahat dengan penukul,sekali kena leter,2 -3 hari ok la...pastu balik camtu gak...kadang2 tergerak gak hati nak letakkan 3 biji gelas ngan 3 biji pinggan je..sebab diorang ni malas betul nak basuh pinggan.Kadang tu gelas bersusun kat atas kabinet,kat sink,atas fridge dan dalam fridge pun ada....letih betul,selagi tak abis gelas kat rak,selagi tu diorang ambik,guna dan pamer marata2 ...mana la kita tak hangen satu badan,bila dipungut, penuh satu sink.....huhuhu...rasa nak mengamuk pun ada.Bila kita tegur gelas atau pinggan yang diorang dah gunakan tu,selalu sangat alasannya "kejap2,nanti orang angkat le"...tapi haram..sampai ke esok le jawabnya dok bertapa kat situ!!Tu belum lagi citer bab bilek diorang...kalau stakat kertas2 je bersepah tahan lagi yang paling saya menyinga tu bila habuk2 pencil yang diorang asah tu bertaburan kat lantai.......tong sampahnya ada tapi tak digunakan!

Adoila...budak2 zaman ni tak macam zaman kita dulu,sekali dua mak ayah bagitau dah boleh ikut dan faham.Ni cakap beratus kali pun camtu gak...macamana tak pening,yang sorang tu dah bersekolah berbelas tahun pun masih tak reti nak letakkan kasut sekolah di rak kasut..bersepah depan pintu juga.Selepas makan nasi jangan harap diorang ni nak mengelapkan meja ke hape,pinggan lauk yang dah kosong tu pun tak diangkatnya  ke sink.Kalau kita tak arahkan tutup semula lauk2 tu jawabnya terdedah le...eii...nak buat camna le gamoknya???Tak ada inisiatif langsung....tu yang kadang rasa nak terkeluar anak tekak dibuatnya!!

Lagi satu pasal penggunaan letrik,suka suki diorang je on kan lampu  bilik air walaupun waktu siang,padahal bilik air tu dah terang benderang dengan cahaya matahari...yang buat kita bertambah sakit tu bila diorang tak reti nak off kan semula.Camtu gak le dengan kipas dan tv,kadang kipas berputar ligat,dengan tv yang memekak tapi sorang pun tak de....Tu belum bukak kesah tong sampah,bab kainbaju,almari baju,meja study,katil diorang dan macam2 lagi....adih..dih dih..macam2 hal la.. rasa penat bila ingatkan sumanya....arghhh...malasnya .... tension makcik camni!!Abih camno???

13 comments:

a.T.i.e.Q.a said...

Makteh kena jadi garang macam Puan Ramlah dengan Cik Anira la baru jadi.. kan ke diorang takut dengan dua orang ni~tak tahan dengar!

endiem said...

kalau ada mesin lipat kain baguskan?

maiyah said...

hehe, bertenang kak.. kat umah sy pun camni le gayanya.. mak sy slalu bebel kat cucu2 nya

atie said...

Salam ..

Masalah yang sama dihadapi ibu2... bukan sebab ape masa ... sekarang nie masa berlalu cepat... tanda2 nak dekat kiamat agaknya... sedar2 dah esok jumaat.. nak salahkan anak2 pun ... anak2 balik sekolah dengan kerja rumah mengaji... dah penat... nak suruh buat kerja pun kesian... dalam delema mak2 di buatnya... nampak gaya bersabar ajelah kita....

relevan said...

Menjadi suri rumah kerjanye tanpa henti..sabar je weh dalam menghadapi karenah anak2 dan juga suami..

semut-terbersin said...

yer saye setuju dengan a.t.i.e.q.a! makteh kene jadik garang macam pn ramlah dan cik anira..mereka itu sungguh garang..even tuan rumah, encik mohd noh itupon tkt dengan mereka berdua ini..
sekian.

INTAN RH said...

hehe..koi setuju dgn Endiem :D

Hashim Zabidi said...

Nampak gayanya kena ada 3 bibit nih, satu masak, satu basuh dan satu kemas rumah, baru boleh bersila atas kerusi depan moniter...

updating entri pun satu tugas berat, kalau lambat nanti, semua pengikut tertanya-tanya.

hai said...

salam cik atieqa n angah,
hehehe..lawak baca komen korang...agaknya betul la kan kena jadi segarang diorang tu.Belum sampai level le..tu la pasal suma orang buat derk je!!

salam endiem n intan,
koi pun setuju sgt...bukan takat mesin lipat kain kalo ada mesin iron skali pun baguskan!!

salam maiyah,
gitu la kan..dulu bebelkan anak2,pastu bebel kat cucu2...tu la pasal org pompuan ni,tak leh lari dari sindrom membebel..hihihi...

salam atie,
ni kerana kesian kat anak2 le ni..bebel2 gak tapi akhirnya sendiri juga yang buat..biasanya kalo ari sekolah memang tak ganggu diorang..tapi ari cuti je memang kena kerahan tenaga rakyat le...sapa daya dok tgk diorang mengadap kartun je sedangkan kerja kita berlambak2 huh!..tak tahan akak!!

salam relevan,
ni memang tahap sabar lagi le..kalo tak, dah lama lari..ish.ish..ada berani ka aku??

salam Pak Hashim,
rumah koi kecik ngat...tak padan pakai ramai sgt bibik...tapi pakcik suggest tu 3,lain macam je bunyinya ...huhuhu....

Masyitah said...

Salam kak hai
tak dapat saya bayangkan kepenatan akak. erm saya pun kalau dah penat mulalah nak hangin satu badan tapi bila diingat balik,anak2 saya masih kecik,lelaki semua pulak tu,sabar je lah kan.
Bila nak marah rumah bersepah,teringat kebaikan si anak sulong yang menjaga saya dan menolak kerusi roda saya ke sana ke mari bagi memastikan tugas2 rumahtangga dapat saya siapkan, tak jadi pula nak marah.
erm agaknya anak2 zaman sekarang kot kak...

zai said...

salam hai..

samalah keadaan kita..zai pun ada 5 orang anak 4 lelaki dan 1 perempuan..kadang2 kena berleter juga baru nak buat apa yg disuruh..tapi sekurang2nya hai bertuah juga sbb mmg surirumah sepenuhmasa jadi tidak terkejar2 utk benda lain..macam zai selain bekerja sepenuh masa ada bisnes lain yg terpaksa diberi perhatian dan balik rumah terpaksa pula mengemas, membasuh, memasak dan sebagainya..dan mmg memenatkan.kadang2 tak sedar dimana kita terlelap..tidur hanya 2,3 jam sehari dah jadi perkara biasa...tapi alhamdulillah Allah berikan kesihatan yg sangat baik..itulah harta yg sangat tidak ternilai..

hai said...

salam ummu dan zai,
ye la..dah nak buat camna dah memang tugas kita...tapi kadang2 tu tension mari gak..kalau kita fikirkan anak2 sekarang lebih beruntung sebab mereka membesar di zaman serba canggih ni,tak perlu gi angkut air,tambah minyak tanah nak hidupkan pelita..basuh baju berbesen gunakan tangan...tak payah nak masak air bercerek2,bukak paip je dah boleh minum...mereka ni patut bersyukur,tak mengharungi cam orang dulu lalui....dah hidup senang pun,malas lagi!!tapi ada satu yang tak berubah...org pompuan memang suka berleter...hihihi...

a kl citizen said...

assalammualaikum

yang membaca ni pun terasa penat dan hanginnya, apatah lagi yang terpaksa mengadap siang dan malam, kan.

kena buat sistem dendaan kut...
ataupun,
maknya mogok seminggu!
mintak cuti dari bos besar lah , hai