Monday, December 7, 2009

BENGANGNYA!!!

Hana anak bongsu saya yang berumur 5 tahun,bangun awal pagi ni...masa tu saya baru  nak menggosok baju kerja ayah dia...Saya tanya dia" kenapa bangun pagi2 ni?"Dia kata dia tak boleh tidur....saya tanya dia" kenapa tak  boleh tidur??"Dia kata "Hana ni ada penyakit".Terkejut gak saya..."sakit apa?"Dia kata "sakit otak serius".....adoi la...nak tergelak pon ada dengar jawapan dia...gitu la selalunya Hana,ikut sedap je nak cakap apa....Teringat beberapa minggu lepas semasa menonton  TV kat rumah mak saya...tah cerita apa...al kisahnya masa tu suami perempuan tu balik rumah dan dia tak layan isteri dia sebab dia tahu isterinya tu curang,,jadi isteri tadi naik ke balkoni sambil menyumpah2 kat suami dia...mak saya ni kata "ha..padan muka, laki dia dah tau..tu nak buat apa lagi"??Biasa la orang tua suka membebel sensorang...pastu selamba je Hana menyambung kata2 mak saya"apalagi bunuh diri je la"...Saya dan mak berpandangan,terkedu....camana dia terfikir boleh cakap camtu!!!
Baru2 ni saya terkejut melihat bil telefon yang baru sampai.... tercatat panggilan ke 999...ni mesti kerja si Hana....naik hangin sekejap,nasib le penyata je sampai, kalau polis yang sampai ..naya..terbayang cam iklan kat TV tu...Saya bagitau dia,kalau dia buat lagi  camtu...nanti polis boleh tangkap dia...dia buat muka selamba dia je..gerammmm!!
Sekarang ni dia selalu mintak buatkan FB untuk dia...camana nak buatkan untuk dia sedangkan dia baru je kenal abc....akhirnya saya bagi dia gunakan FB saya sebab dia cuma berminat nak main games kat situ je....masalah timbul bila dia memandai2 terhantar mesej kat seseorang yang tak dikenali....mesej yang dihantar tu pulak sekadar abjad...abc  gitu...mungkin tak puas hati...orang tu membalas mesej tersebut.Oleh kerana saya ingin membetulkan keadaan saya menjelaskan hal yang sebenar...tapi rasa sakit sangat bila orang tu balas dengan kata2 "tak masuk akal"!!Dia ingat saya ni mempermainkan dia agaknya...zaman sekarang ni bercakap benar pon salah!!

6 comments:

Webmaster@Echam said...

Huhhhh.. koi dengor pun takut kat anok aok kak hai....

maiyah said...

tu le anak kan tak buat salah kan ikutkan pun salah..

ssh gak kalo trus terang tapi masih tak percaya

endiem said...

budak budak cepat pick up..

Cikgu Jang .. said...

kecik2 dah nunjuk keteraannya....jgn dah beso nanti terlebih terre lah pulak dah le...kak oii

Mazru Majid said...

bese lar bebudok zaman IT

hai said...

salam Echam,
anak bongsu ni memang lain sikit pada anak2 yg lain...kadang koi terpaksa menakut2kan dia sebab berani sangat!!

salam maiyah,
anak zaman ni memang lain..kadang dia terer pada kita lagi...sebabnya kita ni banyak sangat takutnya,x berani nak cuba..dia main redah je!!

salam endiem,
koi setuju sebab diorang membesar dengan teknologi canggih!!

salam Cikgu Jang,
tu la pasal..harap2 tak le terrer yang menyusahkan!!

salam Mazru,
agak2 kita dulu zaman apa ek??