Tuesday, September 15, 2009

MARILAH BERJIMAT!!

Kepada sesiapa yang berminat untuk membuat kordial sendiri,boleh la menyediakannya sendiri.Selain dari menjimatkan,rasanya pun sedap cam rasa air berkarbonat yang warna hijau tu..hehehe!!

Untuk membuat kordial jus epal bahan2nya seperti didalam gambar
sebotol (kecil) oren sunquick,1 botol pewarna hijau epal,1 botol essen pisang dan 3 kilo gula.Masakkan kesemuanya dan agak2 le jgn terlalu pekat dan jgn terlalu cair....sekian.





cornflakes madu

Ini la antara kueh raya yang aku hasilkan..semua ikut citarasa anak2..sebab budak2 yang paling seronok nak menyambut raya...tapi perasan tak,semua kuih2 ni dok kat dalam paper cup hahaha....ni la kerja orang paling rajin....janji rock..hihihi...tak le, janji ada .....untuk kuih bubble rice tu...kuih paling senang nak sediakan,tak perlu guna oven pun...aku selalu ajar kawan2 yang merungut tak leh sediakan kuih raya pasal tak ada oven....tapi kalo dah malas tu macam2 le alasannya!! 
Kuih yang last sekali tu,baru la kuih favourite bapak budak,biskut buah...sian buat gak la untuk dia,tu pun kacang goreng salut tepung aku tak sempat lagi nak buatkan....aku ni semua bende pun kalau boleh nak buat sendiri.Tu la pasal sibuk mengalahkan chef wan.




biskut sarang semut






Nasib baik baju bebudak ni dah siap jahit..lega sikit,tinggal nak guntingkan rambut diorang je...itu pun aku buat sendiri je..kalau boleh,semua pun nak berjimat!!Nasib baik gak Angah dilahirkan berbakat menggunting rambut...jadinya rambut anak2  lelaki,Angah
yang uruskan.                                

                                                                   

17 comments:

maiyah said...

salam kak, mmg rock! :D .. nmpak sedap ler

zai said...

salam hai...amboi nampak sedap semua kuih2 tu..rajinnya hai buat kuih..zai buat kuih tunjuk jer tahun ni sbb tak sempat..

terima kasih bagi resepi rahsia buat kordial tu yer..

Pyanhabib said...

selamat hari raya

endiem said...

tak de ke kuih tradisional, bangkit, putu dan semperit.

INTAN RH said...

weh...terernya aok buat kuih. Koi bab buat kuih ni kantoi...hehe...buat paperwork reti la :P

eL said...

akak, yang last sekali mcm sampan tu, biskut sampan ke hehehe...nama ikut rupa bentuk. ingatkan biscotti tadi.

hai said...

salam maiyah,
time pose ni suma nampak sedap!!

salam zai,
org yang bekerja memang la x kisah kalo beli kuih tunjuk..ni kalo dok kat rumah je pun nak dok menunjuk gak, melampau la tu!!

salam pyanhabib,
selamat hari raya :)

salam endiem,
koi suka ngat kuih2 tradisional ni tapi kuih2 gitu byk keje..kalo tak kena gaya tak menjadi..tak sedap!!
susah sebenornya...tapi biskut sarang semut tu lebih kurang je rasa semperit...kalo nak makan kuih tradisional ni kena la beraya kat kampong2...bestnyer!!

salam Intan,
koi bukannya pakar sgt...tapi kerana anak2..dari tak pandai kira boleh la...betapa powernya anak2!!

salam eL,
tu bukannya biskut sampan,cuma guna acu sampan...tapi biskut mixfruit...bapak bebudak ni kata masak biskut ni guna acu sampan tu lebih sedap...hehehe..macam2!

relevan said...

Akan kome praktik kan air oren kordial jus epal tu nanti..

abu muaz said...

jimat belanja bila semua dibuat sendiri.Salam aidil fitri buat keluarga.

al-mankaraqi said...

Salam puan,

Selamat Hari Raya!

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya.

Al-Mankaraqi

a kl citizen said...

assalammualaikum

saya kategori malas dan tak tahu nak buat kuih raya ni...

tak pelah
nanti tak laku lak orang berniaga...hihi dah memang dasar pemalas kan

ibu mithali sungguh hai ni ya, alhamdulillah

hai said...

salam relevan,
ha..raya ni ace try buat,boleh dapat dalam 4 liter kordial..airnya memang sedap..besenye bebudok suka..tapi kat rumoh koi ni bapok budak pun suka sangat!!

salam abu muaz,
memang betul...jimat duit jimat belanja..hehehe...salam aidil fitri!!

salam mangkaraqi,
selamat hari raya..hidup bahasa pahang!!

salam a kl citizen,
orang bekerja,buat 2 kerja.....tapi saya ni memang dok kat rumah je...anak2 pun ramai,jadi nak taknak terpaksa buat apa2 yang termampu,ini je la cara untuk meringankan beban suami...kalo tak botak kepala dia..hehehe...saya rasa belum layak lagi di panggil ibu mithali...byk lagi kena belajar!!

Fadh said...

selamat hari raya maaf zahir batin

mazru(9m2mzr) said...

Selamat ari raye..maap kala ander terkasor bahase yak.

Baru tengok je kueh tu dah terliur...

syahbandar87 said...

slmt hr rye kak..maaf zahir batin..akak apakhbr..sht?
:)

eL said...

Knock! Knock! Knock! Assalamu'alaikum tuan umoh. Ada ke takde? Org datang nok beraya ni. Akak, nok ucak tima kasih sebak resepi kordial tu saaaaangatttttlah sedaknya. Saya buat setengoh kilo gula je. Lepas te yang lain tu guna suku-suku. Sedaaappppppp! Tima kasih banyok-banyok :-) Akak, nok email address buleh?

hai said...

salam buat Fadh,mazru,syahbandar n el selamat hari raya buat semua!!

el,
ni email add,"haizan_malek@hotmail.com"