Wednesday, November 13, 2013

MIGRAIN TANPA UBAT???

Assalamualaikum..

Saya rasa terpanggil untuk berkongsi sesuatu di sini tentang suami saya seorang penghidap "migrain" ...Saya tak pasti ,sejak bila dia mula mendapat penyakit ni...tapi semenjak berkahwin dengan dia 23 tahun lalu memang itu la yang berlaku...kerap sakit kepala dan kadang kala sakit kepala melampau  berhari2...Saya rasa mungkin juga ada kaitan dengan genetik keturunannya kerana semua adik beradik dia menghidapi masalah yang sama.

Untuk hilangkan sakit kepala maka dia kerap mengambil "ponstan"sejenis ubat tahan sakit...Waktu tu saya saya tak pernah kesah,janji dia sembuh dan sihat semula sehinggalah kami terbaca sebuah artikel,di readers diagest.."Painkillers is the silent killer"!!Memang agak memeranjatkan....sekian lama dia mengambil painkiller...akhirnya suami saya cuba  bertahan untuk tidak mengambil ubat jika rasa kurang sakit ,dan sekiranya sakit sangat dia akan mengambil "paracetamol".Masalahnya bila makan "paracetamol" atau org suka gelarkan ubat KK atau panadol...biasanya dia terpaksa mengambil lebih..kadang hampir sepapan paracetamol pun x memberi kesan.

Baru2 ni saya di perkenalkan oleh seorang kawan dengan kopi mineral(garam buluh)...mengikut kawan tu kopi ni boleh mengubati berbagai penyakit termasuk migrain,stress,kencing manis,darah tinggi,gastrik,buasir,buah pinggang dan berbagai penyakit lain.Saya tertarik dengan kopi tu kerana kandungan garam buluhnya,sebab sebelum ni ada seorang lelaki cina yang berkongsi cerita dengan suami saya  tentang kebaikan garam buluh...di mana kalau seseorang yg menghidap penyakit buah pinggang boleh pulih hanya dengan mengamalkan pengambilan garam buluh.Syaratnya sebelum sampai  tahap dyalisis.

Beberapa minggu lepas suami saya balik dari pejabat dengan muka yg stress, dia tanya saya ada panadol tak sebab dia sakit kepala sangat.Kebetulan saya baru ambil sekotak kopi dari kawan,terus saya tanya nak ubat ke kopi??Terkejut dia...Aik!takkan la tengah pening ni nak  minum kopi!!Saya kata ..kawan saya bagitau kopi ni boleh merawat migrain..Hanginkan...tengah pening nak bagi kopi...hehehe... Akhirnya dia mengalah bila saya bagitau yg kopi tu ada campuran garam buluh,dan waktu tengah pening ni la kita cuba tengok kalau memang ianya memberi kesan.Alhamdulillah....saya rasa 2 jam lepas minum tu dia dah rasa semakin pulih...dan nampaknya kopi ni lah yang bakal menjadi pengganti ubat tahan sakit.Rasa kopi mineral yang sedap tanpa campuran tambahan lain seperti susu atau gula memang sangat di gemari ramai dan mendapat sambutan yang baik...lebih2 lagi garam buluh memang terbukti mempunyai khasiat yang baik untuk kesihatan.

Pada yang berminat untuk mencuba bolehlah hubungi saya:
019-9136370

No comments: