Saturday, March 7, 2009

Kahwin Muda.

Saya berkahwin pada usia melewati 19 tahun...ha..cepat ke?Tak yah la terkejut,saya pun cam tak caya yang jodoh saya secepat itu.Saya kenal dia pun dalam 5 bulan je,terus setuju terima lamaran dia.Apa la specialnya mamat ni ek...saya boleh pilih dia sedangkan saham saya tengah naik waktu itu...orang ramai peminat la katakan (perasan)!Yang tengah tunggu giliran nak masuk meminang pun ada...nasib le..who comes first!Apa pun inilah pilihan terbaik yang Allah berikan pada saya dan saya amat bersyukur atas limpah kurnia kasih sayangNya.

Cerita saya kahwin muda taklah sehebat kisah mak saya.Mak saya dipaksa berhenti sekolah sewaktu berusia 14 tahun (1966).Dia ditunangkan dengan sepupu,kononnya nak mendekatkan hubungan keluarga sebab sepupu dia tinggal di Perak dan mak di Pahang.Mak saya ni sebenarnya seorang pelajar yang cerdik.Bila dia diberhentikan sekolah,ada seorang cikgu yang menawarkan diri untuk memelihara dan menanggung persekolahannya.Malangnya keluarga mak tak setuju,biasa la skrip orang dulu "Orang pompuan belajar tinggi2, akhirnya ke ceruk dapur jugak".

Adik beradik mak saya ada 8 orang.7 perempuan dan sorang je lelaki,mak pula merupakan anak yang ke 5.Saya rasa mungkin Arwah aki saya rasa terbeban mempunyai anak perempuan yang ramai jadi dia tak berkira sangat,asal ada orang dah berkenan dan masuk meminang anak dia..kira jadik la.Dia tak kira la anak dia suka ke tidak,janji anak dia selamat dan di jaga dengan baik.Kira perkahwinan anak2 hanya diatur oleh pihak keluarga...biasa la zaman dulu..hari ni,jawabnya lari dari rumah le.Walaupun begitu,tak ada pulak sejarah mak2 sedara saya ni yang bercerai berai...aman hingga ke tua.

Berbalik pada kisah pertunangan mak saya,akhirnya terputus di tengah jalan..apabila nenek sebelah lelaki memutuskan pertunangan itu.Apalagi, seronok giler la mak.Kira lepas ni dia bebas semula la.Orang dulu menurut mak saya,kalau dah bertunang banyak sangat pantangnya.Aktiviti di luar rumah agak terbatas dan pergerakan mereka sentiasa dipantau,ini bagi menjamin tidak wujud sebarang perkara buruk atau menjadi fitnah masyarakat.Bagi mak saya yang masih lagi kebudak budakan waktu itu tentulah proses pertunangan itu menyekat kebebasan dia untuk pergi bermain dengan kawan2.Begitu juga dengan aktiviti menonton wayang hindustan yang menjadi kegilaan orang di zaman itu.

Menurut mak lagi,pada masa dulu adat memutuskan pertunangan di sertai dengan kenduri juga.Maka berakhir la kenduri hari itu dengan jayanya selepas acara makan tengahari,dan rombongan lelaki pun pulang.Kegembiraan mak tak lama,petang tu selepas kenduri,datang pulak rombongan meminang.Mak dipinang sekali lagi,dan tentunya pinangan di terima......dan akhirnya itulah jodoh mak sampai sekarang.Paling saya kelakar tengok gambar perkahwinan mak,muka mak mencerut masam..nampak sangat cam kena kahwin paksa...Kak Long saya kata "nasib baik mak kawin ngan abah,kalau tak,kita pun tak ada la!"

moral of the story:Jodoh pertemuaan Allah yang tentukan,kerukunan dan keharmoniaan adalah berkat restu dan doa kedua ibu bapa..atas keizinan Allah yang maha esa.

No comments: