Saya rasa terpanggil untuk berkongsi pengalaman dengan sistem persekolahan di Malaysia.Hampir setiap tahun setiap kali sekolah dibuka,anak2 saya akan bawa balik "borang maklumat murid".Bayangkan saya ada 7 orang anak dan saban tahun mengisi borang yang sama......termasuk la menyediakan salinan slip gaji ayahnya!Bukan saya tak boleh nak isikan borang tu,persoalannya,kemana perginya borang maklumat yg kita isi setiap tahun tu???Bukankah dengan kecanggihan sistem yg ada sekarang ni ,setiap data maklumat murid boleh di simpan didalam sistem komputer di sekolah.Cukup la sekadar salinan slip gaji diberikan setiap tahun untuk dikemaskini...itu pun jika perlu!!
Begitu juga dengan sistem di IPT....sewaktu permohonan kemasukan, telah diisikan semua maklumat diri pemohon, tapi bila waktu pendaftaran,apa ke sengalnya bila diminta memenuhkan berbagai jenis borang...Akhirnya proses kemasukan menjadi lambat!!!Sepatutnya sistem dah canggih,tak seharusnya berlaku keadaan sebegitu....Sesuatu yang pelik,bila kecanggihan sistem seperti membebankan manusia!!
Baru2 ni saya ke klinik kerajaan(dah suami orang kerajaankan)hehehe....Klinik kesihatan yang besar,baru siap,dengan peralatan yang baru/cantik dan suasana yang selesa...memang seronok!!Sayangnya sistem yang dijalankan sangat menyedihkan....Orang tak ramai langsung,sekitar 5-6 orang waktu saya sampai...tapi untuk mendapatkan rawatan mengambil masa 1 jam.Puncanya kerana sistem yang dibuat nampak lebih menyusahkan.
Bayangkan ek,semasa mendaftar,di kaunter 1,kita telah pun diberikan nombor giliran bersama kad rawatan yang sedia ada( sistem sekarang, klinik tak simpan kad rawatan pesakit)..selepas tu kita kena ke kaunter ke 2 untuk mengambil timbangan berat badan dan kad kita diambil oleh petugas dikaunter tersebut...seterusnya kita terpaksa menunggu sebelum dipanggil ke dalam bilik rawatan.(tang ni la berzaman menunggunya)!!
Petugas di kaunter 2, akan menghantar kad kita ke dalam bilik rawatan,kata la hari tu ada 2 orang doktor /pembantu doktor yang bertugas,jadi tugas dia membahagikan kad2 pesakit kepada kedua2 bilik doktor tersebut.Masalahnya kad2 pesakit tu dibahagikan dengan cara cukup tak cerdik...ada ke patut, bilik 1, dia berikan kad no giliran yg bermula dari 1-5 dan bilik ke 2, no giliran 6-10.Bayangkan kita di no 5....kita tak dipanggil lagi ,tapi orang yang no 6-7 dah boleh balik!!!Apa ke bebalnya....bagi la bilik no 1 tu, no giliran yang genap...dan bilik ke2 tu, no giliran yang ganjil ke...ok la jugak!!
Sesekali fikir,apa kejadahnya dok bagi no giliran kalau tak digunakan dengan cara yang betul...sepatutnya kaunter ke 2 tu tak perlu ambil dan bahagi2kan kad pesakit....cukup la doktor je menekan no giliran dari dalam mengikut urutan,dan pesakit boleh masuk kebilik rawatan yang mana2 je mengikut giliran yang ditentukan....itu lebih adil dan cepat kan!!Payah la... bila sistem canggih....tapi menyengalkan.....huhuhu...
5 comments:
marah benar nampaknya penulis ini... senyum skit :)
As-salam YanDarwisy,
x marah,tp geramm...hehehe....
Assalamualaikum..
lma x ke sini.. pe kaba
Operation Management mereka perlu ditingkatkan...:)
Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...
Post a Comment